Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bästa Putsen - Juni - FÖRLÄNGT 1 vecka!

Bilvårdsforums olika lotterier, tävlingar och andra upptåg.
Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Bästa Putsen - Juni - FÖRLÄNGT 1 vecka!

Inlägg av Tantrum » 27 maj 2009 20:22

På begäran förlänger vi tiden att inkomma med bidrag ytterligare en vecka! Vi stänger alltså för omröstning den 19:e juni istället för idag!

Nu kör vi premiär på vår nya tävling: Bästa Putsen!

Upplägget ser ut såhär:
Från och med idag publicerar den som vill delta bilder på sitt putsobjekt här i tävlingstråden. Maximalt antal bilder per bidrag är sex (6) stycken. Se därför till att välja de bilder som bäst visar kvaliteterna du vill visa upp. Bilderna skall föreställa ett nyligen behandlat objekt i din eller någon i din "närhets" ägo. Det behöver inte nödvändigtvis vara en yttre rekond du lägger upp bilder på. Det kan lika gärna röra sig om en interiör rengöring, en motortvätt eller liknande. Valet är fritt!
Ett tips kan vara att t ex. lägga upp tre före-bilder och tre efter-bilder så att man verkligen ser resultatet och arbetet ni lagt ned :)

Den 19:e Juni (nytt datum!) stänger vi slussarna i den här tråden och startar istället en omröstning. Då är det ni medlemmar som bestämmer vilket bidrag som skall utses till Bästa Putsen i Juni!

Vinnaren får, förutom ett Sonüs bilvårdskit värt ca 500 kr, också äran att pryda portalens framsida!

Bild



Lycka till!
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Johnny_k
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 07 maj 2009 08:44

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av Johnny_k » 27 maj 2009 23:39

hej å hå! börjar nytt jobb nu med skumma arbetstider. och nu ska det stressas ;) bara att sätta fart på cougarn då ;P
Senast redigerad av 1 Johnny_k, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av Göran » 05 jun 2009 20:31

Är det ingen som putsar? :o :o :o
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

MAX

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av MAX » 05 jun 2009 21:27

Göran skrev:Är det ingen som putsar? :o :o :o
Tyvärr ingen putsning på gång :oops:


Och samtidigt lite fundersam ang tävlingen som iofs är ett mycket bra inistiavitiv(svårt ord) :oops:
Men lite av mina tankar att det kan vara omöjligt att tävla i just den här grenen då det är så mycket som spelar in att det inte går att ens jämn-föra respektive poleringar.


Beroende på ny bil,gammal bil.lacktyp.maskiner,medel,förut-sättningar och framför allt vad man har för kamera lite svårt att ge rättvisa av bilderna som det heter och att ex fälgar för femtio-tusen som lyfter vilken bil(puts) som helst närapå.

Och att simplare fälgar kan sänka vilken bil (puts)som helst samt bilder av lite sämre karaktär, som sagt omöjligt att jämföra då en som gör ett jätte-jobb kanske 3-4dagar eller längre på en dålig bil blir ju bort-blåst av en som tvättat en ny bil på en timme.

Kanske skippa tävlings-momentet och bara lägga upp ett fotogalleri på medlemmarnas bilar enbart med ägarens namn (synonym)samt lite fakta om bilen ,under en tid och sedan rösta fram forumets snyggaste bil :brumm

Lite om min åsikt alla fall men rätta mej gärna om jag är ute och cycklar alldelles :P

mvh max
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av Göran » 05 jun 2009 21:29

Max, bra att du tar upp det på forumet!

Men det är en tävling med glimten i ögat, det är vi som avgör vem som har snyggaste putsen och vinnaren kan koras på grund av dennes flitighet, uppfinningsrikedom, ambitionsförmåga. Eller liknande. :D

Framöver ska vi ha snyggaste bilen-tävling. :)
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

MAX

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av MAX » 05 jun 2009 21:56

Göran skrev:Max, bra att du tar upp det på forumet!

Men det är en tävling med glimten i ögat, det är vi som avgör vem som har snyggaste putsen och vinnaren kan koras på grund av dennes flitighet, uppfinningsrikedom, ambitionsförmåga. Eller liknande. :D

Framöver ska vi ha snyggaste bilen-tävling. :)
Då låter det ju helt okey och som sagt med glimten i ögat ;)

men har tyvärr inget eget objekt att ställa upp med för tillfället :evil:
Är det till-låtet att kasta in ett tidigare objekt man slitit sitt snart gråa hår på :lol:
mvh max
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av Göran » 05 jun 2009 21:56

Helt ok, :D
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

MAX

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av MAX » 05 jun 2009 22:08

Göran skrev:Helt ok, :D
OK då kör vi :brumm
Då det viktiga inte är att vinna utan att deltaga ;)
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av Jiiins » 05 jun 2009 23:43

Får man lämmna in flera bidrag?

/Jiiins
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av jojje » 06 jun 2009 00:20

Hmm vad tusan har jag och ställa upp med, på en tävling :D .

Har inget lämpligt objekt inom synhåll, vad jag vet :| .

Äsch då jag kastar in handuken redan från början :brumm .
Senast redigerad av 1 jojje, redigerad totalt 14 gånger.

MAX

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av MAX » 06 jun 2009 00:54

jojje skrev:Hmm vad tusan har jag och ställa upp med, på en tävling :D .

Har inget lämpligt objekt inom synhåll, vad jag vet :| .

Äsch då jag kastar in handuken redan från början :brumm .
då var man av med en konkurent :lol:
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

MAX

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av MAX » 06 jun 2009 01:48

Då jag inte har något objekt till för-fogande just nu :cry: men ändå vill vara med och leka lite så kastar jag in ett gammalt objekt som jag plockat fram i poler-arkivet och som tog ner mej :evil: på jorden totalt då man som många andra inbillat sej att det är väl inget svårt om man har riktiga grejor att blänka till en bil :mrgreen:

Men som jag skrivit tidigare Det är svårare :o för man har ju Stora förväntningar när man har Proffs-prylar(i det här fallet medlerna)då det trots allt handlar om vana med produkterna samt att nu i efter-hand så förstår man att det kanske inte var det lämpligaste märket in i proffs medlens värld :o

Men det här är alla fall mitt bidrag till denna Tävling och många har nog läst detta tidigare men alla fall ;) Den store"roterande maskin 1500watt1500rpm konstant.
Darlingen"liten enkel ossilerande makita finslip-maskin 2,5mmslag.
"ip menzernas intensive polisch
"ff menzernas final finish

Hantverks-racer vs Proffs 8-)

Äntligen har man blivit av med Tomten så man kan ägna sej åt lite vettigare saker tex polera bilar.
Fick hem lite nya poler-medel o trissor förra veckan som jag beställt från ProRecond i umeå beställde på lördag hemma på onsdag bra service tycker jag. Poler-medlerna blev ip och ff samt quickfinish 140 som är en polish two in one som man säger. Samt fireglases lackskydd och lite olika trissor samt någon mf-duk.

Objektet i fråga är chefens :evil: lilla nytto-bil ganska välskött mekanisk sett men lite sliten i lacken.
Tänkte vara lite seriös den här gången så jag hyrde in mej på ok-macken och la på både kalla-avfettning och akalisk-afettning körde sedan av den med högtrycks-tvätten körde hem bilen o ställde in den i garaget.

Men kände att jag hade glömt något naturligtvis hade inte svampat av bilen efter hög-tvätten mycket med det här, blev att hämta en hink med vatten och i med lite diskmedel (förlåt) svampade av bilen och torkade den torr.

Det här var i tisdags så nu har den fått stå tills idag, har inspekterat lacken och den ser faktigst väldigt fin ut lite oxiderad men inte speciellt repig(kan bero på att den inte tvättas så ofta inte vad jag har sett alla fall) :lol: .

Värre är det med kåpan över flaket så jag har bestämt mej för att köra den först så kan man känna lite på medlen så att säga (är ju van med lite andra grejor)Har nu kört halva kåpan med ip och roterande lila trissa det ser ganska bra ut men oxiden sitter ganska duktigt samt att det är lite omständigt att komma åt riktigt pga skrymslen och vrår samt det så kallade halk-skyddet som skulle kunna skrota vilken trissa som helst,

här skulle man haft en liten maskin med exempelvis en trissa i storleks-ordningen 80mm eller liknande kör med 135mm och stora maskin nu så det gäller att hålla tungan rätt i mun.
.
kommer nog att ta ett par dagar med den här bilen känns det som måste tänka på grannarna så man inte stör den så kallade julefriden :evil: .

Angående ordet proffs i rubriken så syftar jag naturligtvis inte på mej själv utan produkterna som jag använder mej av den här gången har ju haft konsument produkter i tidigare inlägg.Just nu kan jag tillägga at jag känner mej totalt helt grön vad det gäller polerings-arbetet efter att ha brottas med flak-skyddet,

började ganska bra i går efter att kört ip med roterande o lila trissa gjorde samma sak idag gick ganska skapligt tills man skulle försöka få lite blänk på flak-skyddet då blev det mest pannkaka av det hela,
började med lite ff och roterande spräng trissa resultat matt och fastsuget i underlaget spritade och på med quickfinish samma resultat fick sprita igen samt handjaga med lite ip för att få det någorlunda blank igen :evil: slutade med att jag la på biltemas supervax och torkade av blev som sagt var inte speciellt bra med dessa proffs-produkter som man läst mycket gott om men även att folk haft lite problem med,

men problem är ju till för att lösas.Oftas beror det ju på den som använder grejorna i det här fallet mej själv :oops: flakskyddet säger jag ingenting om då det såg ut som det gjorde och väldigt bökigt att komma åt överallt med maskinen och dessutom kanske skulle ha behövt andra medel vad vet jag :cry:


När jag sedan började polera på bilen ip ,roterande, spräng trissa kändes det inte alls lika bra som
exempelvis när jag kört med hagmans flytande rubbing (konsument) gick tungt och svårt att polera ut medlet jämt så att säga men samtidigt som det inte verkade brytas ner riktigt så att säga, samt lite mycket att torka av tyckte jag trots att jag hade lite medel på trissan ca 4 ärtor.Så jag började köra med lilla makitan i stället vit trissa(hård) gick betydligt bättre men mycket att torka av samt att det tog ju inte lika mycket repor var sedan inne på att bara köra makitan :twisted: Kan väl säga att jag gav upp :oops:



Men under dagen gick det upp ett ljus :idea: för mej att bilen kanske inte var så ren som jag inbillade mej trots kall avfettning+akalisk hd-grön o högtrycks-tvätt trots att man läst hundratals gånger hur noga det är med rengöringen samt att markus beskrev i sitt inlägg under avtork feta polermedel hur man skulle gå tillväga ,

så har jag varit väldigt naiv i denna fråga och kört mina egna rengöringsmetoder :twisted: till mångas fasa skulle jag tro,det är nog många som skakat på huvudet skulle jag tro,jag har tyckt att det som inte går bort i tvätten kan man ju polera bort :oops: .

som sagt var fick några minuter över lite tidigare i kväll så jag smög ner i garaget kollade temperaturen efter att jag satt upp en termometer tidigare i dag 16" varmt fuktighet ca53% mot lägenhetens 46% enligt mätaren. gick över den o- polerade bak skärmen med handen :o shith.

här var det hur mycket knottror som helst trots min (trodde jag seriösa)tvätt, sprutade på kall avfettning svampade av med vatten lät torka spritade med final-inspecktion340 torkade av resultat rent :shock:

Trots att kl var halv nio fram med stora rondellen rengjord spräng-trissa tre ärtor den här gången ip parkerade rumpan på lilla pallen sen körde jag Sillmjölkar i Huggormars avföda (ursäkta ord valet)vad fint det gick spred ut medlet först med avslagen maskin körde sedan som jag brukar med roterande tog lätt även en ganska grov repa körde tills det var i princip helt rent från poler-medel blank som tusan blev det åckså bara efter en vända (gud hör bön hallelulja) ;)

så nu blir det i fortsättningen att lägga ner mycket tid på rengöringen innan jag sätter en poler-maskin i mina händer och inte tro att det bara är att tuta och köra 8-)blev lite mycket det här men skönt att skriva av sej lite.

Kan säga att det sket sej igen dagen efter då det gick lika segt igen att polera tungt och noll nerbrytning spökar det kanske :evil: men kom på att när jag körde sist så var trissan lite fuktig efter föregående rengöring så jag dushade på lite vatten från centrum på trissan och ett par centimeter ut men innanför polermedlet tre ärtor och klockrent som sagt 8-)

Hej igen nu sitter man här nöjd o belåten efter dagens arbete,mätt i magen ny duschad rena kallingar sliten t-skirt mummel-byxor= ( tajta mys byxor som kvinnor brukar ha man ser hur läpparna rör sig men man hör inget) :lol:

Har nu gjort klart steg 2 med skodan efter ett dåligt steg 1(rengöringen)steg 2 = kört klart med ip.n gick mycket bra till slut kan säga att jag som använt konsument produkter tidigare är mycket imponerad av vad ip.n presterat .

Hade ju lite problem ett tag men det löste sig till slut.mycket bra blänk samt inga så kallade hollogram vad jag kan se.ska fortsätta i morgon med att köra steg 3=först sprita bilen med fi.sedan köra en vända med ff.n ska bli klart intressant att se hur den uppför sig.

men skulle tro att det går bra har tänkt mej roterande igen med spräng trissa för att sedan gå efter med darlingen(lilla makitan)med mjuk blå trissa.
Som tantrum skrivit åt mej i polerings-asbinent tråden så är det här lätt att det blir en besatthet till slut. :twisted: They comming to take me away ha ha :twisted:


Alla fall nöjd efter dom sista dagarnas lär-domar såg lite mörk ut ett tag Men som chefen säger :evil: om man skulle säga att man ont någonstans," så länge ni kan andas kan ni arbeta" ;)

God kväll i stugorna lägenheterna åckså för den delen kan nu säga att det har kommit till grand-finale :P med hantverks-racern tog lite lång tid en vecka sen jag genomförde den seriösa "tvätten" som jag misslyckades med tur var väl det så man vaknade upp i sin tuta-kör värld :oops: .


Har i dag spritat bilen efter ip.n samt kört den store med ff och sprängd trissa var väl ett gräns-fall att det skulle köra ihop sej med den med kan säga att bilen fortfarande färgar av sej en hel del fast jag kört av den en vända med ip.n men det gick alla fall väldigt bra fick duscha på lite vatten på trissan och tvätta den ett par gånger men bra blev det mycket bra blänk med dom här prylarna.


skrev i går att jag tänkte köra darlingen(lilla makitan) efter den store men det såg så fint ut så det hoppade jag över. Maskerade av bilen(gick åt ungefär 103,5m maskerings tejp) två rullar + lite till.
spritade bilen en gång till fixade till all plast,

som för övrigt behandlades med m52 möbel-polish billigt och kanon bra medel för ända-målet i fråga :nicka

Sedan fram med darligen laddade med blå mjuk trissa in i skåpet och där stod den :P den helige en flaska fireglaze lackförsegling det var med darrande ben jag varsamt tog den i min hand var ju första gången för mej trots min aknings-värda ålder. :roll:


Som sagt var har ju bara använt vax tidigare.
Hur göra nu då var ju lite påläst alla fall. Så det blev några droppar på trissan satte den på taket smetade ut lite över ytan vilket glid :twisted: sen var det bara att köra ingen återvändo klockrent kan jag säga gick hur fint som helst.

polerade in medlet över hela bilen lämnade efter sej en tunn hinna som knappt syntes. tog sedan fram en splitterny mf-duk och torkade varsamt av den(bilen alltså) :evil:


Kan väl säga att jag känner mej väldigt tillfredställd ;) just nu har ju varit lite fundersam dom här sista dagarna angående dom här lite erotiska hoppsan skrev fel menade dom här lite exklusivare produkterna men känner på mej att i det här fallet får nog jag ta på mej ansvaret på grund av för dålig rengöring av bilen.

samt att man ska nog veta vad man sysslar med i det avseende att hade jag haft kunskapen av att bedöma lacken så hade det troligtvis blivit andra produkter som passat bättre med just den här lacken.


självklart ska man ha frågat någon exempelvis på det här forumet eller levrantören om deras omdömen om just den lacktypen man ska hålla på med innan man köper på sej såna här produkter inte bara för pengarnas skull man kan ju faktigst sabba en lack om det går riktigt illa .

kostar ju inget att fråga nu hade jag tur som fick det att funka alla fall men ett "gott" råd till alla som tänker börja polera med maskiner och lite vassare grejor fråga någon som vet om du är osäker (finns inga dumma frågor bara dumma svar) 8-)

som sagt ett av-dammat projekt men man tager vad man haver och avslutar med lite före och efter bilder :P
skoda pickup2 001.jpg
halva Flak-skyddet kört
skoda pickup2 004.jpg
sida före
skoda pickup2 007.jpg
Huv-före
Och så lite efter bilder 8-)BildBildBild
som sagt mitt bidrag och kan till-lägga att det fortfarande ca 7bilar senare krånglar till sej med medlen i fråga men det brukar som sagt lösa sig om jag byter maskin och håller mej på mattan :brumm
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av carina » 06 jun 2009 08:41

Helt underbar läsning MAx!!!!! Trägen vinner heter det va´?
Och vilken skön skillnad!!!!
Senast redigerad av 1 carina, redigerad totalt 14 gånger.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av Nisse » 06 jun 2009 11:35

Nu byter jag taktiskt ut bilderna på volvon som bara var ett kamouflage !!
Denna Cadillac Eldorado Seville Hardtop Coupé 56 renoverade jag upp för några år sedan...Den var lämnad att dö i Kalifornien...så här fin blev den efter något år i Sverige... :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 3 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av marcus » 07 jun 2009 15:59

Opel Astra

Astran är behandlad med Fireglaze micro finishing compound och Fireglaze sealant, av nyaste version, med toptool.

Bild

Bild

Bild



Toyota Avensis - utom tävlan

Bilen polerades av mig och Hulden med Menzerna powerfinish med lila pad (en ny curved variant) och roterande. Efter polering skummades bilen med solynol green (hd grön). Lackskyddet, proguard, applicerades med aeg 460.

Bild

Bild

Bild

Jeep Wrangler - utom tävlan

Jeepen är maskinpolerad för ett par månader sedan, och då var det jag, Jarre och Hulden som var på den. Vi laborerade med lite olika pads och polermedle. Slutligen polerades hela bilen med Menzerna powerfinish och superfinish. Nu tvättade jag bara upp den inför min kompis bröllop och la ett varv vax.
Bild

Bild
Senast redigerad av 1 marcus, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av bustorp » 07 jun 2009 17:02

Lysande läsning, MAX......o bra resultat på Skodan.

Nisse:
Mest imponerad blev jag av att du har satellit-TV i lekstugan. :shock: :shock:

Jag får väl plocka fram lite bilder på Jettan o vara med i tävlingen i oldboysklassen.
Dit räknas både jag (49+) trött, fet o blank som tusan när jag svettas, o Jettan (25) original solid utan klarlack.

Alltid retar det någon.........
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

MAX

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av MAX » 07 jun 2009 20:00

carina skrev:Helt underbar läsning MAx!!!!! Trägen vinner heter det va´?
Och vilken skön skillnad!!!!
bustorp skrev:Lysande läsning, MAX......o bra resultat på Skodan.
Tackar för den fina responsen :P
Mvh Max.
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av carina » 07 jun 2009 20:06

Man ska ha en "målande" berättelse när man skriver.... alltid roligt att läsa då :)
Och minst lika roligt att skriva :D
Senast redigerad av 1 carina, redigerad totalt 14 gånger.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av Jiiins » 09 jun 2009 22:54

Toyota Verso!

Polerad med Menzerna FF och orangetrissa på Toptoolen!
Lackskydd blev Diamondbrite för hand med Nisses waxpåläggare :D
Fireglaze lackskydd på fälgarna.
Börjar med ett kort före min behandling av bilen!

Bild

Nu kommer det kort på slutresultatet!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Jiiins :brumm
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Bästa Putsen - Juni

Inlägg av Tantrum » 09 jun 2009 23:40

Snyggt jobbat Jiiins!
Nu är det match! :)

Redigerade också tråden något, efter överenskommelse med författaren.
// Tantrum
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Skriv svar