Då jag inte har något objekt till för-fogande just nu
men ändå vill vara med och leka lite så kastar jag in ett gammalt objekt som jag plockat fram i poler-arkivet och som tog ner mej
på jorden totalt då man som många andra inbillat sej att det är väl inget svårt om man har riktiga grejor att blänka till en bil
Men som jag skrivit tidigare Det är svårare
för man har ju Stora förväntningar när man har Proffs-prylar(i det här fallet medlerna)då det trots allt handlar om vana med produkterna samt att nu i efter-hand så förstår man att det kanske inte var det lämpligaste märket in i proffs medlens värld
Men det här är alla fall mitt bidrag till denna Tävling och många har nog läst detta tidigare men alla fall
Den store"roterande maskin 1500watt1500rpm konstant.
Darlingen"liten enkel ossilerande makita finslip-maskin 2,5mmslag.
"ip menzernas intensive polisch
"ff menzernas final finish
Hantverks-racer vs Proffs
Äntligen har man blivit av med Tomten så man kan ägna sej åt lite vettigare saker tex polera bilar.
Fick hem lite nya poler-medel o trissor förra veckan som jag beställt från ProRecond i umeå beställde på lördag hemma på onsdag bra service tycker jag. Poler-medlerna blev ip och ff samt quickfinish 140 som är en polish two in one som man säger. Samt fireglases lackskydd och lite olika trissor samt någon mf-duk.
Objektet i fråga är chefens
lilla nytto-bil ganska välskött mekanisk sett men lite sliten i lacken.
Tänkte vara lite seriös den här gången så jag hyrde in mej på ok-macken och la på både kalla-avfettning och akalisk-afettning körde sedan av den med högtrycks-tvätten körde hem bilen o ställde in den i garaget.
Men kände att jag hade glömt något naturligtvis hade inte svampat av bilen efter hög-tvätten mycket med det här, blev att hämta en hink med vatten och i med lite diskmedel (förlåt) svampade av bilen och torkade den torr.
Det här var i tisdags så nu har den fått stå tills idag, har inspekterat lacken och den ser faktigst väldigt fin ut lite oxiderad men inte speciellt repig(kan bero på att den inte tvättas så ofta inte vad jag har sett alla fall)
.
Värre är det med kåpan över flaket så jag har bestämt mej för att köra den först så kan man känna lite på medlen så att säga (är ju van med lite andra grejor)Har nu kört halva kåpan med ip och roterande lila trissa det ser ganska bra ut men oxiden sitter ganska duktigt samt att det är lite omständigt att komma åt riktigt pga skrymslen och vrår samt det så kallade halk-skyddet som skulle kunna skrota vilken trissa som helst,
här skulle man haft en liten maskin med exempelvis en trissa i storleks-ordningen 80mm eller liknande kör med 135mm och stora maskin nu så det gäller att hålla tungan rätt i mun.
.
kommer nog att ta ett par dagar med den här bilen känns det som måste tänka på grannarna så man inte stör den så kallade julefriden
.
Angående ordet proffs i rubriken så syftar jag naturligtvis inte på mej själv utan produkterna som jag använder mej av den här gången har ju haft konsument produkter i tidigare inlägg.Just nu kan jag tillägga at jag känner mej totalt helt grön vad det gäller polerings-arbetet efter att ha brottas med flak-skyddet,
började ganska bra i går efter att kört ip med roterande o lila trissa gjorde samma sak idag gick ganska skapligt tills man skulle försöka få lite blänk på flak-skyddet då blev det mest pannkaka av det hela,
började med lite ff och roterande spräng trissa resultat matt och fastsuget i underlaget spritade och på med quickfinish samma resultat fick sprita igen samt handjaga med lite ip för att få det någorlunda blank igen
slutade med att jag la på biltemas supervax och torkade av blev som sagt var inte speciellt bra med dessa proffs-produkter som man läst mycket gott om men även att folk haft lite problem med,
men problem är ju till för att lösas.Oftas beror det ju på den som använder grejorna i det här fallet mej själv
flakskyddet säger jag ingenting om då det såg ut som det gjorde och väldigt bökigt att komma åt överallt med maskinen och dessutom kanske skulle ha behövt andra medel vad vet jag
När jag sedan började polera på bilen ip ,roterande, spräng trissa kändes det inte alls lika bra som
exempelvis när jag kört med hagmans flytande rubbing (konsument) gick tungt och svårt att polera ut medlet jämt så att säga men samtidigt som det inte verkade brytas ner riktigt så att säga, samt lite mycket att torka av tyckte jag trots att jag hade lite medel på trissan ca 4 ärtor.Så jag började köra med lilla makitan i stället vit trissa(hård) gick betydligt bättre men mycket att torka av samt att det tog ju inte lika mycket repor var sedan inne på att bara köra makitan
Kan väl säga att jag gav upp
Men under dagen gick det upp ett ljus
för mej att bilen kanske inte var så ren som jag inbillade mej trots kall avfettning+akalisk hd-grön o högtrycks-tvätt trots att man läst hundratals gånger hur noga det är med rengöringen samt att markus beskrev i sitt inlägg under avtork feta polermedel hur man skulle gå tillväga ,
så har jag varit väldigt naiv i denna fråga och kört mina egna rengöringsmetoder
till mångas fasa skulle jag tro,det är nog många som skakat på huvudet skulle jag tro,jag har tyckt att det som inte går bort i tvätten kan man ju polera bort
.
som sagt var fick några minuter över lite tidigare i kväll så jag smög ner i garaget kollade temperaturen efter att jag satt upp en termometer tidigare i dag 16" varmt fuktighet ca53% mot lägenhetens 46% enligt mätaren. gick över den o- polerade bak skärmen med handen
shith.
här var det hur mycket knottror som helst trots min (trodde jag seriösa)tvätt, sprutade på kall avfettning svampade av med vatten lät torka spritade med final-inspecktion340 torkade av resultat rent
Trots att kl var halv nio fram med stora rondellen rengjord spräng-trissa tre ärtor den här gången ip parkerade rumpan på lilla pallen sen körde jag Sillmjölkar i Huggormars avföda (ursäkta ord valet)vad fint det gick spred ut medlet först med avslagen maskin körde sedan som jag brukar med roterande tog lätt även en ganska grov repa körde tills det var i princip helt rent från poler-medel blank som tusan blev det åckså bara efter en vända (gud hör bön hallelulja)
så nu blir det i fortsättningen att lägga ner mycket tid på rengöringen innan jag sätter en poler-maskin i mina händer och inte tro att det bara är att tuta och köra 8-)blev lite mycket det här men skönt att skriva av sej lite.
Kan säga att det sket sej igen dagen efter då det gick lika segt igen att polera tungt och noll nerbrytning spökar det kanske
men kom på att när jag körde sist så var trissan lite fuktig efter föregående rengöring så jag dushade på lite vatten från centrum på trissan och ett par centimeter ut men innanför polermedlet tre ärtor och klockrent som sagt
Hej igen nu sitter man här nöjd o belåten efter dagens arbete,mätt i magen ny duschad rena kallingar sliten t-skirt mummel-byxor= ( tajta mys byxor som kvinnor brukar ha man ser hur läpparna rör sig men man hör inget)
Har nu gjort klart steg 2 med skodan efter ett dåligt steg 1(rengöringen)steg 2 = kört klart med ip.n gick mycket bra till slut kan säga att jag som använt konsument produkter tidigare är mycket imponerad av vad ip.n presterat .
Hade ju lite problem ett tag men det löste sig till slut.mycket bra blänk samt inga så kallade hollogram vad jag kan se.ska fortsätta i morgon med att köra steg 3=först sprita bilen med fi.sedan köra en vända med ff.n ska bli klart intressant att se hur den uppför sig.
men skulle tro att det går bra har tänkt mej roterande igen med spräng trissa för att sedan gå efter med darlingen(lilla makitan)med mjuk blå trissa.
Som tantrum skrivit åt mej i polerings-asbinent tråden så är det här lätt att det blir en besatthet till slut.
They comming to take me away ha ha
Alla fall nöjd efter dom sista dagarnas lär-domar såg lite mörk ut ett tag Men som chefen säger
om man skulle säga att man ont någonstans," så länge ni kan andas kan ni arbeta"
God kväll i stugorna lägenheterna åckså för den delen kan nu säga att det har kommit till grand-finale
med hantverks-racern tog lite lång tid en vecka sen jag genomförde den seriösa "tvätten" som jag misslyckades med tur var väl det så man vaknade upp i sin tuta-kör värld
.
Har i dag spritat bilen efter ip.n samt kört den store med ff och sprängd trissa var väl ett gräns-fall att det skulle köra ihop sej med den med kan säga att bilen fortfarande färgar av sej en hel del fast jag kört av den en vända med ip.n men det gick alla fall väldigt bra fick duscha på lite vatten på trissan och tvätta den ett par gånger men bra blev det mycket bra blänk med dom här prylarna.
skrev i går att jag tänkte köra darlingen(lilla makitan) efter den store men det såg så fint ut så det hoppade jag över. Maskerade av bilen(gick åt ungefär 103,5m maskerings tejp) två rullar + lite till.
spritade bilen en gång till fixade till all plast,
som för övrigt behandlades med m52 möbel-polish billigt och kanon bra medel för ända-målet i fråga
Sedan fram med darligen laddade med blå mjuk trissa in i skåpet och där stod den
den helige en flaska fireglaze lackförsegling det var med darrande ben jag varsamt tog den i min hand var ju första gången för mej trots min aknings-värda ålder.
Som sagt var har ju bara använt vax tidigare.
Hur göra nu då var ju lite påläst alla fall. Så det blev några droppar på trissan satte den på taket smetade ut lite över ytan vilket glid
sen var det bara att köra ingen återvändo klockrent kan jag säga gick hur fint som helst.
polerade in medlet över hela bilen lämnade efter sej en tunn hinna som knappt syntes. tog sedan fram en splitterny mf-duk och torkade varsamt av den(bilen alltså)
Kan väl säga att jag känner mej väldigt tillfredställd
just nu har ju varit lite fundersam dom här sista dagarna angående dom här lite erotiska hoppsan skrev fel menade dom här lite exklusivare produkterna men känner på mej att i det här fallet får nog jag ta på mej ansvaret på grund av för dålig rengöring av bilen.
samt att man ska nog veta vad man sysslar med i det avseende att hade jag haft kunskapen av att bedöma lacken så hade det troligtvis blivit andra produkter som passat bättre med just den här lacken.
självklart ska man ha frågat någon exempelvis på det här forumet eller levrantören om deras omdömen om just den lacktypen man ska hålla på med innan man köper på sej såna här produkter inte bara för pengarnas skull man kan ju faktigst sabba en lack om det går riktigt illa .
kostar ju inget att fråga nu hade jag tur som fick det att funka alla fall men ett "gott" råd till alla som tänker börja polera med maskiner och lite vassare grejor fråga någon som vet om du är osäker (finns inga dumma frågor bara dumma svar)
som sagt ett av-dammat projekt men man tager vad man haver och avslutar med lite före och efter bilder
- halva Flak-skyddet kört
- sida före
- Huv-före
Och så lite efter bilder
som sagt mitt bidrag och kan till-lägga att det fortfarande ca 7bilar senare krånglar till sej med medlen i fråga men det brukar som sagt lösa sig om jag byter maskin och håller mej på mattan