Jag är en småbarnspappa med never-ending-husrenovering, så tiden finns inte alltid att ta hand om våra bilar så som jag önskat. Vi bor på landet vid en grusväg och måste alltid köra minst två km grusväg (ofta längre) för att ta oss någonstans. Pga detta har vi skaffat oss två bruksbilar som i princip alltid ser smutsiga ut. På vintern stänker det lera från grusvägarna och på sommaren dammar det. Min förhoppning är att jag på något magiskt sätt skall kunna behandla lacken så att dammet och stänket inte fastnar så hårt och går att spola av på ett smidigt sätt. Dvs kanske en-två rejäla tvättar/behandlingar per år och sen lite enklare och snabbare tvättar däremellan om det skulle funka? Det viktiga är alltså inte att lacken skall vara av utställningskvalitet utan att den skall vara lättskött, men ändå se OK ut. Ju finare desto bättre, klart.
Bilarna vi har är en grå-blå-metallic VW Passat kombi 2005 och en solid mörkblå Lada Niva från 2012. Passaten har, vad jag förstår, hård lack och Nivan har, gissningsvis, låg-kvalitativ lack.
Har spenderat några kvällar med att läsa på här, men ville ändå fråga efter tips eftersom jag är nybörjare och har lite speciella förutsättningar. Alla tips mottages tacksamt. Gärna specifika produkter med instruktioner som skulle passa ett barn eller en tränad apa.