Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Letar produkter - Första gången
-
littlebigger
- Ny Medlem
Letar produkter - Första gången
Hej på er alla!
Sprang på detta trevliga forum i jakt på produkter för att vaxa vår BMW 320 e90 med färgen 'Sonora'.
Till helgen blir det vaxning för hand (Ska inte införskaffa en maskin). Jag är inte ute efter att få en "tävlings-finish" på bilen utan vill få bort repor med en polish och sedan försegla lacken.
Innan jag kom hit var jag såklart inne på Sonax/ Turtle men kanske finns det andra produkter i samma prisklass eller BILLIGARE? Så vad ska jag köpa för polish och vax?
Sedan undrar jag; är det microfiber som gäller för all polering/ vaxning?
Har ni några generella tips för behandlingen?
Tack så mycket på förhand för er tid och hjälp!
Mvh
Jimmy G
Sprang på detta trevliga forum i jakt på produkter för att vaxa vår BMW 320 e90 med färgen 'Sonora'.
Till helgen blir det vaxning för hand (Ska inte införskaffa en maskin). Jag är inte ute efter att få en "tävlings-finish" på bilen utan vill få bort repor med en polish och sedan försegla lacken.
Innan jag kom hit var jag såklart inne på Sonax/ Turtle men kanske finns det andra produkter i samma prisklass eller BILLIGARE? Så vad ska jag köpa för polish och vax?
Sedan undrar jag; är det microfiber som gäller för all polering/ vaxning?
Har ni några generella tips för behandlingen?
Tack så mycket på förhand för er tid och hjälp!
Mvh
Jimmy G
Senast redigerad av 4 littlebigger, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Re: Letar produkter - Första gången
Hej!
Välkommen till formumet
.
Du kommer inte att kunna polera bort några repor för hand på en BMW med "stenhård" lack.
Mitt tips är Glare Micro Finish som cleaner, och Glare Professional Polish för lackskydd. Dessa säljs just nu billigt hos WaxDog som är en av forumets sponsorer. Bägge medlen kan köras med handkraft, även om jag starkt rekommenderar en polermaskin...om så bara en billig Cyclokopia från Rusta för 300:- (en väldigt bra början...).
Glare döljer till viss del vissa skavanker då det innehåller s.k. "fillers".
Välkommen till formumet
Du kommer inte att kunna polera bort några repor för hand på en BMW med "stenhård" lack.
Mitt tips är Glare Micro Finish som cleaner, och Glare Professional Polish för lackskydd. Dessa säljs just nu billigt hos WaxDog som är en av forumets sponsorer. Bägge medlen kan köras med handkraft, även om jag starkt rekommenderar en polermaskin...om så bara en billig Cyclokopia från Rusta för 300:- (en väldigt bra början...).
Glare döljer till viss del vissa skavanker då det innehåller s.k. "fillers".
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Om man verkligen vill spara på slantarna så funkar ex turtle creme wax
som det låter turtles vax i burk som är som kräm, Det är bättre en det flytande från turtle som är en ren mardröm att använda.
Detta är ju verkligen enklaste och billigaste som går
igen man tar inte bort repor utan bara fyller i dom tillfälligt

Men som manor säger desto finare produkter man använder desto bättre och längre brukar det hålla.
Sonax polish/wax är ett alternativ det är bättre en turtle med att lägga på och ta bort
men har lite sämre riv i sig om nu bilen har oxid eller beläggning.

som det låter turtles vax i burk som är som kräm, Det är bättre en det flytande från turtle som är en ren mardröm att använda.
Detta är ju verkligen enklaste och billigaste som går
igen man tar inte bort repor utan bara fyller i dom tillfälligt

Men som manor säger desto finare produkter man använder desto bättre och längre brukar det hålla.
Sonax polish/wax är ett alternativ det är bättre en turtle med att lägga på och ta bort
men har lite sämre riv i sig om nu bilen har oxid eller beläggning.

Senast redigerad av 4 Logan, redigerad totalt 14 gång.
The passions is what drives the art. Detailing for life
-
littlebigger
- Ny Medlem
Vet inte vad som hände med mitt inlägg jag skrev.. Börjar om.
Har inga bra erfaranheter med maskin men desto bättre när jag gjort för hand. Har en gammal Biltema maskin som ligger i källaren, kanske måste köpa nya trissor bara?
Produkterna som Manor rekomenderade verkar intressanta och inte så saftiga priser. Det är klart, om man ändå ska göra jobbet kan man lika gärna göra det ordentligt.
Fler generella tips?
Tack!
Har inga bra erfaranheter med maskin men desto bättre när jag gjort för hand. Har en gammal Biltema maskin som ligger i källaren, kanske måste köpa nya trissor bara?
Produkterna som Manor rekomenderade verkar intressanta och inte så saftiga priser. Det är klart, om man ändå ska göra jobbet kan man lika gärna göra det ordentligt.
Fler generella tips?
Tack!
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Är det sådan här du har liggandes ?

Om så är fallet är det jätte bra start
med rätt trissor kan du få väldigt bra resultat med enkla medel.

Om så är fallet är det jätte bra start
med rätt trissor kan du få väldigt bra resultat med enkla medel.
-
Cogo
- Entusiast

om du ska köra för hand så rekommenderar jag Autoglym super resin polishuset, och vill du ha ett bättre lackskydd så toppar du detta med Autoglym Extra glossiga protection. kanonprodukter när du handjobbar.
tipsar om ett litet kit för dig om du bara vill prova på
http://shop.bollnasbilvard.se/autoglym- ... -1759.aspx
mvh magnus
tipsar om ett litet kit för dig om du bara vill prova på
http://shop.bollnasbilvard.se/autoglym- ... -1759.aspx
mvh magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
littlebigger
- Ny Medlem
Jag har en äldre variant med en trissa eller vad det heter, fungerar det lika bra?
Tack Cogo för svaret, ser ut som ett intressant kit. Dock var det oproffsigt av Bollnäs bilvård att ta ut en "hanteringsavgift" för kortköp under 200:-. Sådana saker gör ju att man tappar lusten lite..
Om man skulle jämföra kitet som Cogo rekomenderar med GLARE produkterna, är dom lika bra? Samma finish om man gör för hand?
Vänligen
Jimmy
Tack Cogo för svaret, ser ut som ett intressant kit. Dock var det oproffsigt av Bollnäs bilvård att ta ut en "hanteringsavgift" för kortköp under 200:-. Sådana saker gör ju att man tappar lusten lite..
Om man skulle jämföra kitet som Cogo rekomenderar med GLARE produkterna, är dom lika bra? Samma finish om man gör för hand?
Vänligen
Jimmy
-
jonkegtx
- Entusiast

Jag tror att du har en sån här: http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- ... 240-17281/
Den funkar som vaxpåläggare, men är alldeles för svag för polering.
Den funkar som vaxpåläggare, men är alldeles för svag för polering.
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
-
littlebigger
- Ny Medlem
Hej jonkegtx
Precis, en sån har jag! Vilken skam på detta forum va?
Är det kanske bättre att köra för hand då?
Precis, en sån har jag! Vilken skam på detta forum va?
Är det kanske bättre att köra för hand då?
-
jonkegtx
- Entusiast

Ger samma tips till dig som till McMagnusson.
Två träffar på gång i höst, kom på någon av dessa så får du träffa trevligt folk med "sunda" intressen
Dessutom är det en chans att inhämta massor av kunskap:
Flenträffen: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=43&t=7341
Falkenberg: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=52&t=7384

Två träffar på gång i höst, kom på någon av dessa så får du träffa trevligt folk med "sunda" intressen
Dessutom är det en chans att inhämta massor av kunskap:
Flenträffen: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=43&t=7341
Falkenberg: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=52&t=7384
-
littlebigger
- Ny Medlem
Tack för inbjudan men båda ligger en bit from STHLM..
Som sagt, om jag har en sådan: http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- ... 240-17281/ så kanske det är bättre att köra för hand? Vad tycker ni?
Kan posta upp lite bilder när jag är klar med pärlan..
Som sagt, om jag har en sådan: http://biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och- ... 240-17281/ så kanske det är bättre att köra för hand? Vad tycker ni?
Kan posta upp lite bilder när jag är klar med pärlan..
-
jonkegtx
- Entusiast

Littlebigger:
Ingen skam här inte, här lär vi varandra hur och vad som fungerar.
Du kan använda den för att lägga vax eller lackskydd om du inte vill göra det för hand.
Men annars så är den tämligen värdelös
Kosta på dig en dubbeltrissa från Biltema/Jula för ca 300:- Det är en perfekt nybörjarmaskin.
Ingen skam här inte, här lär vi varandra hur och vad som fungerar.
Du kan använda den för att lägga vax eller lackskydd om du inte vill göra det för hand.
Men annars så är den tämligen värdelös
Kosta på dig en dubbeltrissa från Biltema/Jula för ca 300:- Det är en perfekt nybörjarmaskin.
-
jonkegtx
- Entusiast

Jag har syrran i Sthlm så jag åker upp lite då och då. Skicka ett PM så ska vi se om vi kan få ihop nått. 
- e_king
- Entusiast

Välkommen till forumet.
Jag är benägen att hålla med Manor här. Mycket bra pris på Glare hos Waxdog just nu. Dessutom räcker det till många behandlingar. Jag har själv inte provat Glare men tror inte jag läst något negativt om det någonstans. Hade jag inte haft för mycket produkter hemma (kan man ha det?) hade jag slagit till själv. Börjar du för hand kan du använda samma medel även om du köper maskin.
Jag är benägen att hålla med Manor här. Mycket bra pris på Glare hos Waxdog just nu. Dessutom räcker det till många behandlingar. Jag har själv inte provat Glare men tror inte jag läst något negativt om det någonstans. Hade jag inte haft för mycket produkter hemma (kan man ha det?) hade jag slagit till själv. Börjar du för hand kan du använda samma medel även om du köper maskin.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
-
littlebigger
- Ny Medlem
Tack för råden.
Mvh
Mvh
-
Cogo
- Entusiast

Skicka frågan till Waxdog, som är sponsor här på forumet, han säljer både Autoglym och Glare så han kan nog ge dig bäst svar på vilket som lämpar sig bäst för handpolerning.
Mvh Magnus
Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.
-
Jöjje
- Medlem
ja tycker att den avgiften är strunt samma , p.g.a den kunskap o erfarenhetlittlebigger skrev:Jag har en äldre variant med en trissa eller vad det heter, fungerar det lika bra?
Vänligen
Jimmy
som dom gärna delar med sig av .känner att ja vill slå ett slag
för Ultima's sortiment .
väldigt lätt använt , drygt o de det går fort att applisera .
kanske inte det billigaste ....
Senast redigerad av 4 Jöjje, redigerad totalt 14 gång.
- Logan
- Entusiast

- Kontakt:
Du får helt enkelt köpa mer saker 
jag passa på att köpa lite hygien produkter för hemmet dom säljer sådant med om man tittar runt.
jag passa på att köpa lite hygien produkter för hemmet dom säljer sådant med om man tittar runt.
- Perra83
- Entusiast

För 200kr får du knappt en flaska med ett bra och drygt schampo.
Köper du Biltemas maskin för dubbla trissor då behöver du ha några olika hårdheter på dom.
Nya tork/polerdukar mm.
Du är snart uppe i 500kr och då är det dessutom fraktfritt
Köper du Biltemas maskin för dubbla trissor då behöver du ha några olika hårdheter på dom.
Nya tork/polerdukar mm.
Du är snart uppe i 500kr och då är det dessutom fraktfritt
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Precis. Sen när du är över den gränsen så är det inte långt kvar till fri frakt över 500:-.Logan skrev:Du får helt enkelt köpa mer saker
Edit: Jag verkar vara dagens skugga och alltid skriva lika den före, samtidigt.
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.