Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Diskutera bilvårdsprodukter här
-
SAABninefive
- Trogen Medlem

Hej alla!
Jag sökte här på forumet efter bra tips om vilka snabbvaxer som är bäst. Hittade en tråd men den blev OT rätt fort och sen blandades andra produkter in.
Jag är en sån som inte kan låta bli att köra med snabbvax varje gång jag har tvättat bilen det bara går inte att låta bli hahaha. Jag har bara testat sonax och turtles sprayvax och nu undrar jag om någon här har koll på lite andra produkter i bilvårds djungeln
Jag är alltså bara intresserad av såna produkter i den här tråden och inget annat. Sånt som man ändå kan spraya på medans man torkar bilen och hållbarhet är strunt samma på en sån här produkt med då jag som sagt vill köra med den vid nästan varje tvätt och den är ju bara ett komplement till den "riktiga" vaxningen jag brukar göra ca 3ggr per år
//David
Senast redigerad av 6
SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
rkoo
- Trogen Medlem

Optimum Car Wax är min favorit bland sprayvaxer som funkar bra även på våta bilar.
Senast redigerad av 6
rkoo, redigerad totalt 14 gång.
-
SAABninefive
- Trogen Medlem

rkoo skrev:Optimum Car Wax är min favorit bland sprayvaxer som funkar bra även på våta bilar.
Vart säls det? Jag var inne på deras hemsida och det fanns ingen "distrubutor" i sverige vad jag kunde se.
Senast redigerad av 6
-
rkoo
- Trogen Medlem

ProRecond har lite Optimum-produkter men inte OCW.
Jag köpte mitt från Shinearama som har relativt billig frakt till Sverige:
http://www.shinearama.co.uk/product.php ... -CARWAX-17
Med lite Ultima PGP i grunden så gör OCW sig riktigt bra efter tvättarna.
Senast redigerad av 6
-
WaxDog
- Sponsor

Skulle vara kul att få lite recensioner på Prima Hydro som en del använder.
Vet iaf minst två som använder det regelbundet och är nöjda.
Senast redigerad av 6
WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
-
nyberg
- Entusiast

autosmart quick glozz
Senast redigerad av 6
nyberg, redigerad totalt 14 gång.
-
rkoo
- Trogen Medlem

Själv har jag inte testat några Prima-produkter tyvärr men Hydro kan ju vara ett alternativ.
Hittade dock ingen utförlig information om innehållet varken på din sida eller på primacarcare.com? Är det karnauba eller polymerer eller vad?
Senast redigerad av 6
-
WaxDog
- Sponsor

Hydro innehåller polymerer, samma som i deras Epic syntetiska vax.
Senast redigerad av 6
WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
-
SAABninefive
- Trogen Medlem

WaxDog skrev:Skulle vara kul att få lite recensioner på Prima Hydro som en del använder.
Vet iaf minst två som använder det regelbundet och är nöjda.
Bara för det ska jag köpa en flaska och ge en recention
Kan ju jämföra med sonax och turtle som är det enda jag testat hehe
Ska bara försöka hitta lite mer prylar (rekommendera gärna) så det blir lite mindre % av total summan i frakt hehe

Senast redigerad av 6
-
jujimbo
- Entusiast

Lahega har även ett våtvax, Autorange WetWax men det sprayar man inte på utan lägger med svamp, jag har använt det nån gång och det funkar väl okej.
Senast redigerad av 6
jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
bigguns
- Entusiast

Lahega Autorange Wetwax är iallfal avsevärt bättre än Sonax o Turtls sprayvarianter.
Tycker jag iallafall.
mvh
Senast redigerad av 6
bigguns, redigerad totalt 14 gång.
-
Volvo-igen
- Medlem
Varför inte köra Ultima PGP? Går nästan lika fort att applicera (ca.10 minuter) men håller MYCKET längre än ett vanligt sprayvax! Du måste dock torka bilen först...
Senast redigerad av 6
Volvo-igen, redigerad totalt 14 gång.
-
jujimbo
- Entusiast

Nu tycker jag vi håller oss till vad trådskaparen ville allså våtvax och inget annat och inte andra lackskydd

Senast redigerad av 6
jujimbo, redigerad totalt 14 gång.
-
SAABninefive
- Trogen Medlem

Volvo-igen skrev:Varför inte köra Ultima PGP? Går nästan lika fort att applicera (ca.10 minuter) men håller MYCKET längre än ett vanligt sprayvax! Du måste dock torka bilen först...
Där kom den

men vem vill köra pgp varje gång man tvättat då? Det var grejjen med hela tråden faktiskt

Där av att hållbarheten inte spelar ett dugg roll, det känns bara så najs att medans man ändå torkar bilen ger den lite extra avrinning och så
Edit: Jo hållbarheten får ju gärna vara längre än en vecka

Senast redigerad av 6
-
danne5
- Entusiast

Autoglym Aqua wax lär vara bra, men har ingen större egen erfarenhet

Senast redigerad av 7
danne5, redigerad totalt 14 gång.
-
KristoferS
- Medlem
Jag kan erkänna att jag också kör med latmansvax.

Wax it wet är min favorit. Jag duschar alltid mina microfiber dukar innan jag torkar bilen. Dels för att dukarna blir ännu lite mjukare och dels för att de får bättre förmåga att ta upp vatten om de är lite fuktiga. Överdoserar man kan man få lite jobb med att jämna ut det dock men det är garanterat borta i nästa tvätt.
Testade Sonax variant men den var vit och var lite jobbigare att få lägga på. Överdoserade man kan det vara segt att bli av med till och med i nästa tvätt. Vilket jag tycker är lite av grejen med snabbwax att det ska släppa i tvätten.
Testade också Ultima PGP i tanken om att det kunde vara ett exklusivt alternativ. Men det var inget alternativ då det inte går att använda på våt lack och kräver en egen pad.
Senast redigerad av 6
KristoferS, redigerad totalt 14 gång.
-
HElgEe
- Ny Medlem
Jag återanvänder denna tråd då den innehåller en stor del av min fråga.
Jag använder också Wax it wet från turtle efter varje tvätt med anledningen att det känns bra på någe vis att tillföra det där lilla extra efter varje tvätt. Tycker dessutom att avrinningen är helt ok mellan tvättarna.
Nu till min fråga. Jag funderar på att slänga på någon typ av lackskydd på bilen men har dock inte bestämt mig om jag ska köra på UPGP eller Arctic Seal. Kan man förlänga lackskyddet med att lägga på Wax it wet eller förstör man bara skyddet?
Senast redigerad av 6
HElgEe, redigerad totalt 14 gång.
Kia Soul 1.6 CRDI EX Komfort - 2012, White No. 1
-
Funk
- Moderator

Innehåller vaxprodukten lösningsmedel, vilket den till 90% säkerhet gör trots vatteninnehållet så sliter det på alla lackskydd.
Varför inte Köra DoDo eller annat vax och toppa med Red Mist som är till för att toppa med..
Jag kör just nu Orange Sealer och kör Red Mist då och då, mer pärlning får man leta efter. Hur länge det håller får vi se, men det ser lovande ut än så länge.
/Thomas
Senast redigerad av 6
Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
HElgEe
- Ny Medlem
Ok så wax it wet är kanske inte ett alternativ då det tär på lackskyddet. Tanken med lackskyddet är bara att ha en bra grund och sen bättra på lite enkelt vid varje tvätt. Då man kör på saltiga vägar och därmed använder avfettning vill jag inte att lackskyddet ska försvinna utan att det ständigt ska skydda lacken. Anledningen till wax it wet har alltid varit för att det är så smidigt att spruta på då man ändå måste torka av bilen. Vill dock inte betala för extra tid i gds hallen för att göra några extrema operationer. Kanske är en bättre ide att köra på någe enklare lacksydd tex Polish & Sealant var tredje tvätt och wax it wet (eller någe liknande våtvax) varje tvätt däremellan? Blir en tvätt i veckan under vintern.
Senast redigerad av 6
-
HElgEe
- Ny Medlem
Jill skrev:HElgEe skrev:Ok så wax it wet är kanske inte ett alternativ då det tär på lackskyddet. Tanken med lackskyddet är bara att ha en bra grund och sen bättra på lite enkelt vid varje tvätt. Då man kör på saltiga vägar och därmed använder avfettning vill jag inte att lackskyddet ska försvinna utan att det ständigt ska skydda lacken. Anledningen till wax it wet har alltid varit för att det är så smidigt att spruta på då man ändå måste torka av bilen. Vill dock inte betala för extra tid i gds hallen för att göra några extrema operationer. Kanske är en bättre ide att köra på någe enklare lacksydd tex Polish & Sealant var tredje tvätt och wax it wet (eller någe liknande våtvax) varje tvätt däremellan? Blir en tvätt i veckan under vintern.
Då hade jag kört med ett ordentligt lackskydd o så ett kraftigt vaxschampo

Det kanske får bli en sådan lösning istället =) Kör just nu med cherryfoam men vad jag vet innehåller den inge vax så jag lär byta då.
Senast redigerad av 6