Hmm, vad jag varit rädd för är att pärleffekten jag har på bilen skall försvinna om jag använder super dry eller liknande medel (har en annan variant hemma sedan tidigare). Jag kör just nu endast Dodo´s supernatural spritz (p g a lathet och dålig tillgång till lokal för lackbehandling) på bilarna och gillar att se pärleffektenGunvald skrev:Efter tvätt i helgen tog jag vattenkannan som rymmer 5l, vatten och 0,5dl Super dry fylldes på. Detta hälldes över bilen och sen tog det 15 min innan jag började torka av. Det låg vatten kvar på bilen men det var inte mycket.
Efter torkningen vred jag ur våfflan för att se om det kom något vatten men det gjorde det inte. Bilen är en V70 som fick Dodo vax i somras nångång. Ganska bra pärleffekt fortfarande.
Om jag har räknat rätt så är blandningen 1%?
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Avrinningsmedel "Super Dry" funkar det!?
-
danne67
- Medlem
Re: Avrinningsmedel "Super Dry" funkar det!?
Senast redigerad av 4 danne67, redigerad totalt 14 gång.
-
Gunvald
- Medlem
Nej.
Senast redigerad av 4 Gunvald, redigerad totalt 14 gång.
-
danne67
- Medlem
BraGunvald skrev:Nej.
Senast redigerad av 4 danne67, redigerad totalt 14 gång.
-
Apelros
- Trogen Medlem

limban skrev:Det behövs absolut inte spolas av efter att använt vattenkanna.. vi testade det och då vart det mera vatten kvar efter att spolat av med slangen.
En intressant ide som jag har klurat på är att duscha på det med en blomspruta som ger en riktigt fin dimma i koncentrat en bit från bilen så det bara blir en supertunn film typ 2 st spray på en motorhuv och max 2st på taket.. osv.. så det max går åt mellan 50-100ml på en bil.. och sen skölja av med vattenslangen på lågtryck..
någon som har lust att testa det vid nästa tvätt![]()
Har testat denna produkt som man kom över till ett mycket bra pris vid senaste maratonet
Tog koncentrat i sprayflaska efter tvätten idag, gick åt ca 250 ml till min xc90.
Sprayade på, spolade av med slang, lågt tryck.
Hade hoppats på bättre avringning men 80%, som utlovat, rann helt klart bort.
Bilen rullades sedan in i garaget för att självtorka, ska bli spännande o se imorgon hur den ser ut.
Ska prova tryckspruta nästa gång, i utblandad form.
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10
-
jonkegtx
- Entusiast

Nu har även jag testat denna produkt ett par gånger.
Jag tycker att den är perfekt för de gånger man inte har tid med en "normal" tvätt.
Torkningssteget tar ju oxå tid, och det elimineras av Super dry.
Förra gången körde jag med bilen direkt efter och då försvann 99% av vattnet. Denna gång står bilen kvar på uppfarten. Några stora ansamlingar med vatten noterades på taket efter någon timme. Annars var allt vatten borta.
Dryg produkt verkar det oxå vara, jag har applicerat via tryckspruta på totalt 3 bilar. En liiten nivåminskning i flaskan kan noteras.
Vi får väl se hur taket ser ut imorgon

Jag tycker att den är perfekt för de gånger man inte har tid med en "normal" tvätt.
Torkningssteget tar ju oxå tid, och det elimineras av Super dry.
Förra gången körde jag med bilen direkt efter och då försvann 99% av vattnet. Denna gång står bilen kvar på uppfarten. Några stora ansamlingar med vatten noterades på taket efter någon timme. Annars var allt vatten borta.
Dryg produkt verkar det oxå vara, jag har applicerat via tryckspruta på totalt 3 bilar. En liiten nivåminskning i flaskan kan noteras.
Vi får väl se hur taket ser ut imorgon
Senast redigerad av 4 jonkegtx, redigerad totalt 14 gång.
-
Apelros
- Trogen Medlem

Provade detta igen nu vid tvätt i helgen.
Denna gång blandade jag 1:19 i tryckspruta, o sprayade över hela bilen efter tvätt o spolade med öppen slang.
Detta funkade bättre i mitt tycke än förra gången då koncentrat sprayades över bilen, sedan spolades av.
Som Jonkegtx skriver så funkar de klockrent vid snabbtvätt
Denna gång blandade jag 1:19 i tryckspruta, o sprayade över hela bilen efter tvätt o spolade med öppen slang.
Detta funkade bättre i mitt tycke än förra gången då koncentrat sprayades över bilen, sedan spolades av.
Som Jonkegtx skriver så funkar de klockrent vid snabbtvätt
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10
-
jonkegtx
- Entusiast

Vattensamlingarna på taket var kvar i morse, men det var också där jag la minst Super dry så jag får väl skylla mig själv!
En mycket bra produkt för tidspressade tvättar.
En mycket bra produkt för tidspressade tvättar.