Försökte tvätta bort lite flygrost med Rail Clean, funkade fint att lösa det oxiderade fläckarna på fälgarna men inte ens de minsta flygrostprickarna försvann på lacken. Lät det sitta minst 10min och borstade med en mjuk borste utan resultat.
Bilen var tvättad innan så det var inte massa annat skit som låg över, tips på något bättre tillvägagångssätt? Kan man låta det sitta 20-30min tro?
http://www.lahega.se/showproduct.asp?prodnr=1928
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Rail Clean mot flygrost
-
shuu
- Medlem
Rail Clean mot flygrost
Senast redigerad av 4 shuu, redigerad totalt 14 gång.
- Manor
- Moderator

Rail Clean mot flygrost
Lera (clay) fungerar alltid, men bör ju enbart göras i samband med att man ska polera då det ger en del mikrorepor.
IronX är annars en produkt med gott rykte.
IronX är annars en produkt med gott rykte.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
matte.s
- Medlem
Re: Rail Clean mot flygrost
Använder du det koncentrerat? Sprayar du på det?
Jag har provat rätt många olika rostborttagare och dom har alltid gjort jobbet om man gjort enligt anvisningarna.
Clay skulle jag aldrig använda om bilen inte ska poleras.
Med vänlig hälsning, Mattias
Jag har provat rätt många olika rostborttagare och dom har alltid gjort jobbet om man gjort enligt anvisningarna.
Clay skulle jag aldrig använda om bilen inte ska poleras.
Med vänlig hälsning, Mattias
Senast redigerad av 4 matte.s, redigerad totalt 14 gång.
-
shuu
- Medlem
Re: Rail Clean mot flygrost
Eftersom bilen inte ska poleras går clay bort för tillfället, annars har jag det liggandes.
Jag använder det koncentrerat i lågtrycksspruta, lät det ligga ca 10min sen borstade jag lite med en mjuk borste, lät det ligga ytterligare någon minut och sen spolade av. Ingen skillnad.
Från lahegas hemsida:
Jag använder det koncentrerat i lågtrycksspruta, lät det ligga ca 10min sen borstade jag lite med en mjuk borste, lät det ligga ytterligare någon minut och sen spolade av. Ingen skillnad.
Från lahegas hemsida:
Lätt tixotropt rengöringsmedel för tvätt av rälsfordon och utrustning som transporterats oskyddat på järnväg. Avlägsnar järnoxid samt lättare föroreningar av smuts, rost, oxid, kalk och dylikt.