Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
Diskutera bilvårdsprodukter här
-
millaaa
- Medlem
hallå, har en fråga till er som är lite kunniga.
kan man förstöra fälgar om man använder för starka medel ofta?
räcker de med bara bilschampo, eller vad använder ni? är lite nyfiken på de här som blir lila när de ligger på, vad heter de samt är de skadligt om man använder de ofta

Senast redigerad av 6
millaaa, redigerad totalt 14 gång.
-
SAABninefive
- Trogen Medlem

Jag använder som sagt Sonax fälgrengöring den är syra fri och blir presis som dom andra medlen lila när den har verkat en stund. Jag tycker den är grymt bra och löser så gott som all ingrodd smuts på fälgarna. Och ja jag använder den vid varje tvätt

Senast redigerad av 6
SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
Funk
- Moderator

MAn kan förstöra fälgarna både med syra och alkalie, framför allt polerade, klarlackade fälgar har lite sämre tålighet, och har man dessutom någon spricka eller stenskott så är det lätt hänt att det kryper in fälgmedel under lacken.
PH neutrala är säkrast, men är å' andra sidan oftast inte så effektiva. Snällast är sjävklat schampo, och om det räcker så varför ta annat...
/Thomas
Senast redigerad av 6
Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
SAABninefive
- Trogen Medlem

iofs så på saaben drog jag på vip så nu räcker det med bara högtrycket nästan

iaf med en tvätt i veckan då hinner väl skiten inte gro fast så mycket
På jobb bilen så har jag vitlackade plåtfälgar och jag har kört sonax fälgrent på dom minst en gång i veckan i tre år nu innan jag kör in i borst tvätten. på vintern kan det bli upp till tre-fyra tvättar i veckan men då blir det inte fälgrent och avfettning varje gång.
Senast redigerad av 6
SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.
KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13
-
Jiiins
- Entusiast

Hej!
Det är en stor fördel att lägga något slags skydd på fälgarna.
Blir mycket lättare att hålla rent och då oftast utan att behöva något mer än schampohinken du har till bilen för övrigt. Själv så har jag tyckt att Fireglaze varit riktigt kanon till fälgarna och till andra bilar så har jag lagt Ultima mest för att det är sååå smidigt att arbeta med. Men nu i år så har jag lagt Glarelackskydd på mina fälgar och det är ett strå vassare har faktiskt bara använt högtryck på dom en gång per vecka förutom en gång hittills har jag använt svamp, sedan jag satte på sommarhjulen i april

Senast redigerad av 6
Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
millaaa
- Medlem
låter som att jag ska satsa på ett skydd ist för nått starkt medel.
GLARE® Professional Polish - Lackförsegling lät som en riktigt bra grej, hittade de hos WaxDog så blir till att beställa de

en fråga om de bara, så jiiins arbetade du ut de manuellt med en vanlig MF duk eller med maskin
tack för snabba svar som vanligt

Senast redigerad av 6
millaaa, redigerad totalt 14 gång.
-
Jiiins
- Entusiast

millaaa skrev:låter som att jag ska satsa på ett skydd ist för nått starkt medel.
GLARE® Professional Polish - Lackförsegling lät som en riktigt bra grej, hittade de hos WaxDog så blir till att beställa de

en fråga om de bara, så jiiins arbetade du ut de manuellt med en vanlig MF duk eller med maskin
tack för snabba svar som vanligt

Hej!
Jag applicerade med en svart mjukpolertrissa manuellt, första lagret då gnider jag in det rejält, sedan lägger jag ett lager till på fälgen nu smeker jag ut det löst över första lager. Lätt detta ligga på länge ca. 3 veckor. Mest pga. slöheten och att jag inte behövde fälgarna heller.....Men if nu torkade jag bort över flödet. Efter ca 1 vecka efter avtorkningen då tog jag och gjorde om samma sak igen jag la alltså två nya lager igen......Fick ligga ett par dagar innan avtorkning av överflödet. Nu bli det ju svårt att göra så nu om man ska använda bilen. Kan vara detta som gjort att det funkar så kanon för mej. Men du ska if lägga två lager på dom utan att torka av det första lagret, lagom att lägga andra lagret när du gjort alla fyra fälgarna först så börjar du om och bara smeker ut ett lager till utan tryck

Vänta tills det torkat helt.........Helst tills dagen efter om möjligt.
" En sjuk polernörd "