Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny bil! Nya inköp!

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Användarvisningsbild
DSProtection
Ny Medlem
Kontakt:

Ny bil! Nya inköp!

Inlägg av DSProtection » 19 mar 2011 01:12

Hejsan!

Fick igår hämta hem vår nya bil som inte är ny annat än för oss, men väl en -02. Det är en Volvo S80 T6.

Nu tänkte jag beställa lite sjyssta bilvårdsprodukter istället för att köpa från macken.
Jag behöver ett medel för att tvätta skinnet och för att impregnera skinnet efter tvätt.
Samt ett medel för övrig inredning. Jag skulle också behöva ett bra schampo, ett lättare polermedel för metallic lack. Den är inte så sliten i lacken, så det behöver inte vara något kraftigt polermedel. Det ska gå att köra för hand.
Samt något medel för lackskydd, eller nåt liknande.
Viktigt är att alla medel går att använda för hand. Det gör heller ingenting om det är prisvärda medel.
Skulle vilja veta vart ska jag beställa ifrån och har ni några tips på vad för medel jag ska beställa så är det välkommet.

Tack på förhand.
MVH/Danne

Här är några taskiga snapshots från idag. Var skräp väder så en mer seriös foto session kommer senare.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 6 DSProtection, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast

Re: Ny bil! Nya inköp!

Inlägg av jujimbo » 19 mar 2011 01:33

Grattis till ny bil, till skinnklädseln tycker jag att du skall testa leather master dom har jag bara bra erfarenheter av att använda på skinn.

Borde gå att få tag på hos en möbelaffär annars så kan man beställa direkt från dom.

Medel för övrig inredning hmmm brisk från autosmart är ett bra val finns upptappad på flaska hos BBV,

Sen tycker jag du kan köpa ett ultima kit med schampo paint prep och lackskydd så har du allt i ett.
Lägg till en clay så du får rent bilen noga innan du börjar polera den bara. så skall du vara i hamn. :nicka
Senast redigerad av 6 jujimbo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
DSProtection
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av DSProtection » 19 mar 2011 02:06

jujimbo skrev:Grattis till ny bil, till skinnklädseln tycker jag att du skall testa leather master dom har jag bara bra erfarenheter av att använda på skinn.

Borde gå att få tag på hos en möbelaffär annars så kan man beställa direkt från dom.

Medel för övrig inredning hmmm brisk från autosmart är ett bra val finns upptappad på flaska hos BBV,

Sen tycker jag du kan köpa ett ultima kit med schampo paint prep och lackskydd så har du allt i ett.
Lägg till en clay så du får rent bilen noga innan du börjar polera den bara. så skall du vara i hamn. :nicka
Tackar:-)

Och tack för tipsen.
Vart hittar man Ultima kitet? Är inte med riktigt på vad en Clay är för nåt;-)

MVH/Danne

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 19 mar 2011 02:56

jag får kanske inte säga det utanför sponsortråden..
men
https://shop.bollnasbilvard.se/ultima-l ... c-537.aspx
Senast redigerad av 6 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Bosa
Medlem

Inlägg av Bosa » 19 mar 2011 03:50

Annars ska IKEA's lädervård fungera bra också, ska tydligen vara samma som Volvos egna lädervårdskit fast med en skillnad på typ 250:-. Har själv Volvos kit och tycker det fungerar bra, IKEA's kostar 149:-.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10032294
Senast redigerad av 6 Bosa, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 19 mar 2011 11:28

Bosa skrev:Annars ska IKEA's lädervård fungera bra också, ska tydligen vara samma som Volvos egna lädervårdskit fast med en skillnad på typ 250:-. Har själv Volvos kit och tycker det fungerar bra, IKEA's kostar 149:-.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10032294

Me like =)
Senast redigerad av 6 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 19 mar 2011 11:44

Lädret tycker jag att autoglym har bäst, först leather cleaner, och sen protection balm, eller vad den nu heter , och som shampoo skulle jag välja Ultima paint guard wash eller DODOjuice born to be mild.
Senast redigerad av 6 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Robin-t
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Robin-t » 19 mar 2011 14:14

Somsagt så tycker jag du ska satsa på detta kitt till lacken: https://shop.bollnasbilvard.se/ultima-l ... c-537.aspx

Sen ett bra och lyxigt schampo jag kan rekommendera är Ultima paint guard wash: https://shop.bollnasbilvard.se/ultima-p ... c-537.aspx

Här är en länk där jag använder bland annat schampot och PGP: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=3101

Lycka till :jeps
Senast redigerad av 6 Robin-t, redigerad totalt 14 gång.
/ Robin - forumadministratör Bilvårdsforum

http://www.garaget.org/Robin-T

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 19 mar 2011 15:11

En av de bättre investeringarna du kan göra är en "dubbelltrisse"-maskin från Rusta/Biltema/ClasOhlsson då kostnaden endast är cirka 300:-. Det blir ett betydligt bättre resultat än att polera för hand, och detta utan att du behöver vara orolig för att förstöra något. Förutom det bättre resultatet så kommer det gå mer än dubbelt så snabbt, och din kropp/arm/rygg kommer att tacka dig för inköpet ;).

Jag skulle också gå på med ett mildare medel. Om det inte fungerar så får du överväga att använda något grövre...eller hårdare trissor på maskinen. Då det är en 02:a så lär det vara en hel del tvättrepor som ska bort, om den inte är väl omhändertagen och nyss maskinpolerad.
Senast redigerad av 6 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
DSProtection
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av DSProtection » 19 mar 2011 15:20

Hejsan! Tack för alla svar. Vad gäller polermaskin så har jag diskuterat dess vara eller icke vara tidigare här på forumet. Självklart skulle jag vilja ha en polermaskin, och jag kommer troligen att köpa en framöver, men för tillfället har jag ingen tillgång till el i garaget då dom håller på att fixar och donar där nere. (Flerbildgarage.)
Så därför måste jag polera för hand just nu. Har gjort det förr med bra resultat även om det så klart är jobbigare. Lacken är i relativt bra skick just nu, så det ska nog funka bra för hand nu.

MVH/Danne

Användarvisningsbild
JesperNilsson
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av JesperNilsson » 19 mar 2011 21:51

Grattis till en mycket läcker bil ! Extra nice att det är en T6 också :brumm

Som andra nämnt så är ju Ultima fint , jag tycker även att DODO Juice var kanon som schampo ! :)
Senast redigerad av 6 JesperNilsson, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 20 mar 2011 00:26

Grattis till bilen!

Ultima Shampo, Paint Prep Plus och sen Paint Guard Plus låter bra!

Till interiören har Leather Master ett "bilkitt". Kan rekommendera att köpa ett par "mirakelsvampar" också, då det går att ta bort t.ex märken från jeans med en sådan. Man får dock vara försiktig, så man inte sliter mer än nödvändigt på skinnet. Dom svamparna är även på att ta bort t.ex skomärken på insteg osv. Till övrigt interiört kör jag Brisk (länk till BBV) och en trigger, sprayflaska. RIktigt bra! :jeps

Tänk på att köpa bra avfettningsmedel, både kall- och allkalisk avfettning. Så du får bort så mycket som möjligt på bilen innan polering. Kan även vara bra att ha en flygrostlösare (budgetval är biltemas fälgrengöring med oxalsyra) eller "clay".

Lycka till!
Senast redigerad av 6 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
DSProtection
Ny Medlem
Kontakt:

Inlägg av DSProtection » 20 mar 2011 03:06

Tack för alla tips. Då har jag lite koll på vad jag ska ha;)

Lägger in lite bättre bilder på bilen i projekt forumet.

MVH/Danne

Skriv svar