Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av Nisse » 26 sep 2009 13:10

MAX skrev:om man nu ska köra ett enstegs lack-skydd som håller vad det lovar åt en bilägare som man fått nöjet att polera bilen åt :P

Och då som inte toppas eller underhålls behandlas med vad det nu må vara , samt tål lite affettningar då speciellt under vinter-halv året.

samt att man själv kan lova att bilen har ett full-gott skydd till bilägaren finns det då ett enstegsskydd som stoppar eller är det ett tvåkomponents-skydd som gäller i slutändan?
mvh max.
Zirconite Paint Protection 2 komp lackförsegling 2X100ml
Du struntar i återbehandlings kittet....lägger som PPS fast lite kortare intervall 12mån...(PPS 18mån) så gör han som säljer Zirconite Paint Protection i sverige på sin bil....det finns inga 1komp som håller lika bra som 2komp...Zirconite Paint Protection är samma som Diamond bright fast i annan förpackning....
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av MAX » 28 sep 2009 19:44

MAX skrev:Sitter med ett produkt-blad från wurth om deras enkomponents glans-försegling som tydligen ska hålla ca18mån :shock: men om man drar av 6mån som en liten marginal och spekulerar att det håller 12mån då naturligts-vis beroende på hur man sköter bilen(tvättar) samt att det då har ett capris på 230riskdaler inkl moms(1liter)samt ska läggas för hand låt torka och polera av :P

tror nog att jag ska ge det en chans bara jag får tag i försäljarn som event dyker upp nästa vecka då åtminstoende priset i det här fallet spöar det mesta inom lack-skydd samt heller ingen katastrof om det bara stoppar 6mån 8-)


max.
Harkel host host måste be om ursäkt :oops: för mitt ca pris angående wurths enkomp glans-försegling då priset är för 0,25liter och inte 1 liter var ett skrivfel i orodukt-beskrivningen :twisted: så då blir det ju inte så billigt så att säga :(
utan att det blir ungefär samma pris som fireglas så dyrt eller inte dyrt beror då kanske på om det är bättre eller sämre eller lika bra som just fire-glasen :P
mvh max
Senast redigerad av 6 MAX, redigerad totalt 14 gång.

jbl
Ny Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 sep 2009 20:24

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av jbl » 17 okt 2009 23:54

Fireglaze vet jag är bra.
Senast redigerad av 6 jbl, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av bustorp » 18 okt 2009 12:09

För kännedom:
FireGlaze funkar endast på klarlackade bilar.......ett stort minus där.
I övrigt funkar det.
Senast redigerad av 6 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av Nisse » 18 okt 2009 14:54

bustorp skrev:För kännedom:
FireGlaze funkar endast på klarlackade bilar.......ett stort minus där.
I övrigt funkar det.
Har kört Fire Glaze på ett antal solida utan problem....

Vad är det som inte funkar Bustorp ?? :roll:
Senast redigerad av 6 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av jaxpo » 18 okt 2009 15:58

jbl skrev:Fireglaze vet jag är bra.
Bra att höra om det funkar på "fältet" och inte bara på etiketten på flaskan... Den verkliga upplevelsen är ju guld värd :)

//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

jbl
Ny Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 sep 2009 20:24

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av jbl » 18 okt 2009 19:23

Ja jag har bara använt Fireglaze på bilar med klarlack på.

CTI och silverseal har jag lagt på bilar utan klarlack med bra resultat. Har även använt det på klarlackade med bra resultat. CTI skulle tydligen vara svårt att lägga på mörka, svarta bilar men det har inte jag upplevt. Skulle tydligen bli som slöjor eller hinna på bilen som syns.

Glansmässigt är silverseal minst lika bra som fireglaze men upplever att ytan blir fortare sträv med silverseal.

Svårt det här med att diskutera lackskydd hur bra det håller. Finns så många olika parametrar att bedöma samt hur man gör bedömningen och vad man ska tro på.
Senast redigerad av 6 jbl, redigerad totalt 14 gång.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av jaxpo » 05 nov 2009 21:27

Nu kommer det frågor igen.. :D

Räcker det att lägga ett varv med fireglaze? förlorar den effekten av skyddet om man skippar varv två? Det ska ju vara milt polerande vad jag förstått, men det är skyddet jag vill åt..

Någon som har egen erfarenhet om hur många (normalstora) bilar en flaska kan räcka till?

//Johan
Senast redigerad av 6 jaxpo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4086
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av Funk » 05 nov 2009 22:48

7-8 bilar räcker en flaska till utan problem....

/Thomas
Senast redigerad av 6 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av mortil » 05 nov 2009 23:32

bustorp skrev:För kännedom:
FireGlaze funkar endast på klarlackade bilar.......ett stort minus där.
I övrigt funkar det.

konstigt. jag har kört det på ett 20 tal solida lacker nu. allihop har funkat bra (allt från -81 till dags datum på solida lacker) och jag har följt upp dom noga eftersom jag vet det varit diskussion om detta. ingen av dom har varit några problem med. flera av dom har det gått över ett år sen och bör trilla in under vintern för återbehandling ska bli kul och se hur dom ser ut då.
Senast redigerad av 6 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av Tantrum » 06 nov 2009 06:52

jaxpo skrev:Nu kommer det frågor igen.. :D

Räcker det att lägga ett varv med fireglaze? förlorar den effekten av skyddet om man skippar varv två? Det ska ju vara milt polerande vad jag förstått, men det är skyddet jag vill åt..

Någon som har egen erfarenhet om hur många (normalstora) bilar en flaska kan räcka till?

//Johan
Det är för svårt att avgöra för att kunna säga nåt definitivt. Jag lägger det alltid enligt instruktionerna, dvs. två varv. Första varvet går ändå så fruktansvärt snabbt att lägga så det spelar egentligen ingen roll :)
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

jbl
Ny Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 27 sep 2009 20:24

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av jbl » 09 nov 2009 22:34

Jag lägger också två varv försäkerhets skull.
Senast redigerad av 6 jbl, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av Stupid-Flanders » 06 apr 2010 16:22

Lånar tråden lite.

Någon som har ett hum om hur hållbarheten på Sonus SFX4 är.

Har en sån flaska hemma men funderar på att beställa en flaska Fire Glaze att lägga på bilar som fixas 1-2 ggr/år. Är därför lite nyfiken på skillnaden mellan dessa två :jeps
Senast redigerad av 6 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av Tantrum » 06 apr 2010 18:29

SFX-4 håller bra. Jag har haft det på en bil sedan 5:e september och är riktigt nöjd såhär långt. Tvingas göra en liten lista, det blev så rörigt att skriva:
- Extremt hal yta
- Mycket fin glans
- Mycket lättvättad
- Mycket drygt
- Mycket lätt att lägga och torka av
- Bra pris
Har egentligen inget negativt att säga om den. Har dock inte behövt avfetta under vintern, så jag har ingen koll alls på hur den står emot kem :)

Jag själv är inte jätteimponerad av Fire Glaze. Dock finns det mycket referenser på det, så jag tar det säkra före det osäkra och lägger hellre Fire Glaze på någon annans bil även om det är tråkigt, och sparar SFX-4 till mina egna :D
Senast redigerad av 6 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

lindell90
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 21 sep 2009 16:32

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av lindell90 » 19 apr 2010 07:50

jag har lagt Fireglaze på min egna solidsvarta Saab och har inte upplevt att det inte skulle funka. Gav en riktigt bra glans, hal yta, och var mycket lättvättad. Har dock toppat med några lager Ultima på den nu så den är ännu halare nu :)
Senast redigerad av 6 lindell90, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4086
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydd med lite längre hållbarhet?

Inlägg av Funk » 19 apr 2010 08:54

Orange Sealern från ProRecond sägs ju vara bra...jag har beställt en flaska att testa med, men det dröjer ett tag innan långtidsverkan kan redovisas.
Jag har ju länge promotat FireGlaze och jag ser ingan anledning att inte rekomendera det till bilar som skall göras 1-2 ggr /år.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar