Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

BBV One step Finish

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Almgren
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 mar 2014 18:05

BBV One step Finish

Inlägg av Almgren » 20 maj 2015 00:18

Blev rekommenderad att använda Bollnäs bilvårds One step finish, istället för lackskydd på en båt jag håller på med. (47fot) :shock:

Hittar inga ord alls om denna produkt, men den är iallafall på väg hem till brevlådan tillsammans med lite annat Pygel..

Någon som provat!? Det är ju tydligen en vaxpolish, som ska ge uppåt 12mån hållbarhet. Står dock ingenting om innehåll eller dylikt på hemsidan.

Är det värt att köra denna som lackskydd på båten eller ska jag gå på med ett rent 1k skydd som dessutom går snabbare att lägga. One step finishen skulle köras ut ordentligt med dubbeltrissig. Likt vanlig polering.

Har en flaska UPGP hemma också, men det jag provat med den är att jag tycker varken de ger en hal och mysig yta som speciellt mycket bättre avrinning än innan.. Känns inte som det händer något alls. Trots att jag följt konstens alla regler med tunna påläggningar osv.

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: BBV One step Finish

Inlägg av Micke K » 20 maj 2015 08:42

UPGP kan kräva en bra yta för att få upp riktigt bra effekt...alltså en lätt polering innan applicering om ytan känns sträv eller matt.
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Almgren
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 mar 2014 18:05

Re: BBV One step Finish

Inlägg av Almgren » 20 maj 2015 10:48

FG400 +PF2400 avtorkat med fönsterputs (innehåll IPA) i väntan på sprit även det i paketet från BBV.

Vad har du att säga om erat egna medel? Det var Anders som tyckte jag skulle köra det som skydd. Säljtrick, eller är det verkligen bra?

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: BBV One step Finish

Inlägg av Micke K » 20 maj 2015 14:40

Almgren skrev:FG400 +PF2400 avtorkat med fönsterputs (innehåll IPA) i väntan på sprit även det i paketet från BBV.

Vad har du att säga om erat egna medel? Det var Anders som tyckte jag skulle köra det som skydd. Säljtrick, eller är det verkligen bra?

Det är en produkt som kom in i vårt sortiment under min semester så jag har inte hunnit utvärdera den själv, ska försöka köra den lite nån dag .

Säljtrick tror jag absolut inte att Anders håller på med, han är en seriös kille som tror på sina produkter till 100% och lanserar inget som han själv inte anser gör jobbet.
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Almgren
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 mar 2014 18:05

Re: BBV One step Finish

Inlägg av Almgren » 20 maj 2015 15:01

Okej. Ingen annan som hunnit testa produkten? Annars får jag väl prova på 47fotarn och se om det håller under säsongen iallafall. ☺

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 590
Blev medlem: 02 jul 2014 22:59
Ort: Helsingborg

Re: BBV One step Finish

Inlägg av Micke K » 20 maj 2015 15:23

Vi håller själva på att ta in den i vår rekond-verksamhet. Ska bara köra slut på dem flaskor som står först.
Återkom gärna med lite bilder och betyg på produkten när du testat lite..
Bild
MVH Micke K
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Almgren
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 mar 2014 18:05

Re: BBV One step Finish

Inlägg av Almgren » 23 maj 2015 15:16

Har provat på vit gelcoat nu hyffsat skick från början men lite oxid fanns.
Kört med mussepigg oscillerande. Går det bra att köra med roterande också?

Resultat:
Skillnad ses vid 50/50, tog bort den lilla oxid som fanns och ev småsmå tvättrepor. Exakt enligt produktbeskrivningen.

Hållbarheten får vänta till i höst när båtägaren tagit upp igen..

Dock funderar jag på hur länge man behöver köra ut medlet för just den lackskyddande egenskapen?


Så här beter det sig med oscillerande mussepigg (3st ärtor per trissa):

Kör jag ett par repor i det korrekta mönstret så ser det ut som vanligt, med en tunn hinna av polermedel, fortsätter man nöta på så blir det tydliga tjockare, ja inte klumpar, men nästan! Fortsätter jag en stund till så går det att köra bort den "fläckiga" ytan också.

Tycker det är lika lätt att torka av med MF duk oavsett hur länge jag sprider ut det.

Förresten, vad är det för innehåll i denna produkt, som gör att hållbarheten ska vara 6-12månader?

Almgren
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 mar 2014 18:05

Re: BBV One step Finish

Inlägg av Almgren » 23 maj 2015 15:17

Kan tillägga att det absolut inte klumpar sig, men det blir fläckigt av polermedel istället. Kanske är mer korrekt beskrivning.

Trasselsudden
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 jun 2015 22:01

Re: BBV One step Finish

Inlägg av Trasselsudden » 23 jun 2015 14:51

Sitter just nu med den flaskan i handen och funderar på om jag skulle svarva av tre helt olika bilar med den, då kan jag ju iaf uttala mig. En vän lovordade den nå enormt och killarna på BBV är både trevliga och väldigt kunniga, tvivlar starkt på att den inte skulle "göra jobbet".

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: BBV One step Finish

Inlägg av Cogo » 08 feb 2016 09:55

Någon som har hunnit testa detta medel något mer? Hur är skyddet? Hållbarhet? Hur är avrinning/pärlning på det?

Någon som har några bilder på hur mycket repor som man fått bort.

Med vänlig hälsning Magnus

Skriv svar