Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken polermaskin

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Manor » 29 mar 2015 16:40

deje skrev: Håller inte alls med i ditt resonemang , som nybörjare ska man göra just den resan som du berättar , varför?
Jo för att man som nybörjare har ingen aning om detta kommer bli nån ihållande verksamhet , än mindre att man ska kunna ta betalt för sina tjänster , Om det sedan visar sig att detta är gör skoj ,så är dessa pengar man lagt ut i början av sin "karriär" en droppe i havet., men ack så surt ,när man lägger sin 6000kr maskin på hyllan efter en bil.

deje
Det är väl just för att de flesta på detta forum har gjort precis detta.
Man börjar med en billig Musse-Pigg, uppgraderar till en RG T3000 (eller liknande) etc., men med facit på hand så kanske man skulle satsat på mer kvalitet redan från början? Det kanske är så att en dålig/sämre maskin i sig gör så att man tycker att bilvårdandet är tråkigare än vad det skulle behöva vara?

Trots det jag säger här ovan så är väl alltid min första rekommendation en MissePigg för cirka 300:-. Då får man åtminstone en känsla för vad polering med maskin är, och det går knappast att göra fel... Det går ett tag och man blir lite "styvare i korken" och tänker att en roterande skulle säkert vara grejen nu...och så lägger man kanske en tusenlapp på en sådan...varpå hologrammen kanske visar sitt fula tryne...och då går man tillbaka till en oscillerande maskin igen för kanske en tusenlapp igen. Det är väl i sig inget fel med detta...man uppgraderar successivt och upplever att de dyrare maskinerna är kraftfullare, låter kanske mindre och även mindre vibrationer.

Jag har väl nu 8-9 olika polermaskiner i förrådet nu och använder endast de bättre :). Kanske borde man satsat på mer kvalitativa maskiner redan efter MussePigg:en, eller så är det lite av tjusningen att successivt uppgradera :).

En sak är dock säker och det är att kvalitetsmaskiner är mycket roligare att använda än billigare "snikmaskiner"...det är ganska stor skillnad på dem.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av deje » 29 mar 2015 16:48

Pierriewargen skrev:Som jag sa förut, rupes-kopiorna är riktigt vassa. Skulle rekommendera das 21. Får nog inte länka men du kan googla så får du fram några länkar.
Det är en kopia på rupes maskin med 21 mm-slag vilket jag tycker är den mest vettiga kompromissen mellan oscillerande och roterande. Snabb avverkning, knappt någon värmeutveckling, stabil och extremt användarvänlig. Det enda negativa i jämförelse med en roterande maskin är ljudnivån, men den är bra mycket tystare än min 3401, mussepigg eller billigare enkeloscillerande.
Japp , det är ju synd att den inte säljs i Sverige , som sagt, det blir ju bökigt om maskinen skulle strula , eller?
Är det nån som har erfarenhet om detta , och hur har det löst sig ? Hör gärna av er!

deje
deje

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Pierriewargen » 29 mar 2015 17:14

deje skrev:
Pierriewargen skrev:Som jag sa förut, rupes-kopiorna är riktigt vassa. Skulle rekommendera das 21. Får nog inte länka men du kan googla så får du fram några länkar.
Det är en kopia på rupes maskin med 21 mm-slag vilket jag tycker är den mest vettiga kompromissen mellan oscillerande och roterande. Snabb avverkning, knappt någon värmeutveckling, stabil och extremt användarvänlig. Det enda negativa i jämförelse med en roterande maskin är ljudnivån, men den är bra mycket tystare än min 3401, mussepigg eller billigare enkeloscillerande.
Japp , det är ju synd att den inte säljs i Sverige , som sagt, det blir ju bökigt om maskinen skulle strula , eller?
Är det nån som har erfarenhet om detta , och hur har det löst sig ? Hör gärna av er!

deje
Sidan är välrenommerad så det enda jag kan tänka mig skulle bli ett "problem" är leveranstiden om den skulle behöva skickas in. Annars, om du är osäker, kan du ju alltid maila och fråga hur ett reklamation-/reparationsärende skulle gå till om det blir aktuellt.

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av RobbeS » 29 mar 2015 17:27

Har du ett förslag på ett litet sökord att rita in i Google :)

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Pierriewargen » 29 mar 2015 17:36

Du kan testa med das 21, borde nog komma upp något då.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av progge » 29 mar 2015 17:44

RobbeS skrev:Har du ett förslag på ett litet sökord att rita in i Google :)
Du har PM :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av e_king » 30 mar 2015 17:23

wolfi skrev:Jag är mer sån här. Jag köper någolunda billiga maskiner polerar med dom tills jag har fått ihop pengar till dyrare maskiner/bättre kvalle maskiner.
För det kanske finns folk som min sits är i dagsläget där man är glad om man har några hundra kronor över på sin Ekonomi.
köpte en maskin på verktygsboden nyss och fick en mussepigg maskin av min far då han ej har något tålamod.
http://verktygsboden.se/polermaskiner/p ... lersvampar
995 kr , men själv tyckte jag den kändes bättre än "biltema och jula" roterande maskiner.
Den där roterande är kvalitet för mycket mer pengar än så. [emoji106] Min är c:a 20 bilar gammal på drygt två år och inga slitage tendenser än. Den och/eller en Rupes kopia med 15 mm slag som snart säljs inom Svea rikes gränser för förhoppningsvis 2600:- är mina nybörjaralternativ. [emoji106]

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av deje » 30 mar 2015 17:58

e_king skrev:
wolfi skrev:Jag är mer sån här. Jag köper någolunda billiga maskiner polerar med dom tills jag har fått ihop pengar till dyrare maskiner/bättre kvalle maskiner.
För det kanske finns folk som min sits är i dagsläget där man är glad om man har några hundra kronor över på sin Ekonomi.
köpte en maskin på verktygsboden nyss och fick en mussepigg maskin av min far då han ej har något tålamod.
http://verktygsboden.se/polermaskiner/p ... lersvampar
995 kr , men själv tyckte jag den kändes bättre än "biltema och jula" roterande maskiner.
Den där roterande är kvalitet för mycket mer pengar än så. [emoji106] Min är c:a 20 bilar gammal på drygt två år och inga slitage tendenser än. Den och/eller en Rupes kopia med 15 mm slag som snart säljs inom Svea rikes gränser för förhoppningsvis 2600:- är mina nybörjaralternativ. [emoji106]
Rupes kopia med 15 mm slag som snart säljs inom Svea rikes gränser för förhoppningsvis?
Får du gärna utveckla mer , sitter just nu och ska beställa från uk , ska man kanske vänta?

deje
deje

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av e_king » 30 mar 2015 19:51

Ingen sponsor så pm skickat. [emoji106]

/Fredrik

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av wolfi » 31 mar 2015 00:58

e_king skrev:
wolfi skrev:Jag är mer sån här. Jag köper någolunda billiga maskiner polerar med dom tills jag har fått ihop pengar till dyrare maskiner/bättre kvalle maskiner.
För det kanske finns folk som min sits är i dagsläget där man är glad om man har några hundra kronor över på sin Ekonomi.
köpte en maskin på verktygsboden nyss och fick en mussepigg maskin av min far då han ej har något tålamod.
http://verktygsboden.se/polermaskiner/p ... lersvampar
995 kr , men själv tyckte jag den kändes bättre än "biltema och jula" roterande maskiner.
Den där roterande är kvalitet för mycket mer pengar än så. [emoji106] Min är c:a 20 bilar gammal på drygt två år och inga slitage tendenser än. Den och/eller en Rupes kopia med 15 mm slag som snart säljs inom Svea rikes gränser för förhoppningsvis 2600:- är mina nybörjaralternativ. [emoji106]

Jo den kändes lite "bättre" än biltema o jula iallafall.
provade den lite snabbt doc. var jag för fyllesjuk den dagen för vi tog några öl kvällen innan efter skruvat i en annan motor i min fars cadilliac. *haha* så de blev en snabb test.

Sasjjj
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 jul 2013 21:05

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Sasjjj » 22 aug 2015 15:14

Jag slog i veckan till på en Carwise på Mekonomens Webshop. 899 kr inkl rabatten. (Identisk med RG S3000?)

Har nu polerat min första bil med den, en röd V70 MY2012. Flitigt maskintvättad var den....

Nackdelen först: Jag stör mig rejält på att man inte kan förvara den i den medföljande väskan när man har monterat det böjda stödhandtaget. Eller är det jag som är för osmart för att lyckas???

Jag tycker detta verkar vara en ganska ok maskin för det låga priset. Visst, den väsnas och vibrerar mer än en maskin för femdubbla priset, men jag som kör cirka 10-15 bilar per säsong kommer nog att kunna leva med denna ett bra tag. Framför allt; den är så in i h-vete mycket smidigare än min gamla Cyclo-kopia. Det är nu man inser vilka as det är :evil:

Förresten en liten parentes: Min gamla Cyclo-kopia från Clas Ohlson köptes 2006 om jag minns rätt. En överslagsräkning ger att jag har polerat cirka 120-150 bilar med den utan några som helst problem. Ganska schysst utdelning för de 400 kr den kostade 8-)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Manor » 22 aug 2015 15:25

Sasjjj skrev:Jag slog i veckan till på en Carwise på Mekonomens Webshop. 899 kr inkl rabatten. (Identisk med RG S3000?)

Har nu polerat min första bil med den, en röd V70 MY2012. Flitigt maskintvättad var den....

Nackdelen först: Jag stör mig rejält på att man inte kan förvara den i den medföljande väskan när man har monterat det böjda stödhandtaget. Eller är det jag som är för osmart för att lyckas???

Jag tycker detta verkar vara en ganska ok maskin för det låga priset. Visst, den väsnas och vibrerar mer än en maskin för femdubbla priset, men jag som kör cirka 10-15 bilar per säsong kommer nog att kunna leva med denna ett bra tag. Framför allt; den är så in i h-vete mycket smidigare än min gamla Cyclo-kopia. Det är nu man inser vilka as det är :evil:

Förresten en liten parentes: Min gamla Cyclo-kopia från Clas Ohlson köptes 2006 om jag minns rätt. En överslagsräkning ger att jag har polerat cirka 120-150 bilar med den utan några som helst problem. Ganska schysst utdelning för de 400 kr den kostade 8-)
Schollmaskinen som kostar 2700:- är nästan samma lyft gentemot RG T3000, men är då tre gånger priset som du gav.

Alla maskiner fungerar men de billigaste MussePigg-maskinerna är för klena för att ta djupare repor och skador. Det kanske är så att vid en viss prisklass så ger maskinerna enbart fördelar för utövaren iom lägre ljud och mindre vibrationer.

Själv polerar jag 3-5 bilar per år...10-15 bilar per år är ju relativt många ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Cogo » 22 aug 2015 16:08

Sasjjj skrev:Jag slog i veckan till på en Carwise på Mekonomens Webshop. 899 kr inkl rabatten. (Identisk med RG S3000?)

Har nu polerat min första bil med den, en röd V70 MY2012. Flitigt maskintvättad var den....

Nackdelen först: Jag stör mig rejält på att man inte kan förvara den i den medföljande väskan när man har monterat det böjda stödhandtaget. Eller är det jag som är för osmart för att lyckas???

Jag tycker detta verkar vara en ganska ok maskin för det låga priset. Visst, den väsnas och vibrerar mer än en maskin för femdubbla priset, men jag som kör cirka 10-15 bilar per säsong kommer nog att kunna leva med denna ett bra tag. Framför allt; den är så in i h-vete mycket smidigare än min gamla Cyclo-kopia. Det är nu man inser vilka as det är :evil:

Förresten en liten parentes: Min gamla Cyclo-kopia från Clas Ohlson köptes 2006 om jag minns rätt. En överslagsräkning ger att jag har polerat cirka 120-150 bilar med den utan några som helst problem. Ganska schysst utdelning för de 400 kr den kostade 8-)
Byt ut sladden på den till en längre. Köp en stödplatta på 125 mm och kör sedan med Mf trissor på 130-135 mm. Detta är tre tips från mig.

Sasjjj
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 jul 2013 21:05

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Sasjjj » 22 aug 2015 18:25

Cogo skrev:
Sasjjj skrev:Jag slog i veckan till på en Carwise på Mekonomens Webshop. 899 kr inkl rabatten. (Identisk med RG S3000?)

Har nu polerat min första bil med den, en röd V70 MY2012. Flitigt maskintvättad var den....

Nackdelen först: Jag stör mig rejält på att man inte kan förvara den i den medföljande väskan när man har monterat det böjda stödhandtaget. Eller är det jag som är för osmart för att lyckas???

Jag tycker detta verkar vara en ganska ok maskin för det låga priset. Visst, den väsnas och vibrerar mer än en maskin för femdubbla priset, men jag som kör cirka 10-15 bilar per säsong kommer nog att kunna leva med denna ett bra tag. Framför allt; den är så in i h-vete mycket smidigare än min gamla Cyclo-kopia. Det är nu man inser vilka as det är :evil:

Förresten en liten parentes: Min gamla Cyclo-kopia från Clas Ohlson köptes 2006 om jag minns rätt. En överslagsräkning ger att jag har polerat cirka 120-150 bilar med den utan några som helst problem. Ganska schysst utdelning för de 400 kr den kostade 8-)
Byt ut sladden på den till en längre. Köp en stödplatta på 125 mm och kör sedan med Mf trissor på 130-135 mm. Detta är tre tips från mig.
Yes, kommer att byta ut kabeln till en längre, antagligen runt 4 meter lång. 125 mm stödplatta satt på vid leverans. Körde med 150 mm pads vilket fungerade ok. Kommer dock även att lägga upp ett litet lager av 130 mm pads däribland mf.

Polestar
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 okt 2015 21:06

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Polestar » 22 okt 2015 21:33

Jag skulle rekommendera att du skaffar en flex xc3401.
Har kört ett 15 tal bilar nu och den är helt suverän.

macke77
Ny Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 sep 2014 23:33

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av macke77 » 11 nov 2015 13:36

Har kört med Flex 14-2 i ca ett år.
Är mycket nöjd!

Förutom den har jag även en cyclo 6, som köptes begagnad men fungerar klockrent!

Skriv svar