Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilken polermaskin

Diskutera bilvårdsprodukter här
deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av deje » 15 mar 2015 20:35

Cogo skrev:
deje skrev:Har kört med roterande i mina yngre dar , men det va på gamla skrothögar , vågar mig inte på det på nya bilar , så en oscillerande maskin får det bli.

Musse pigg maskinen va ett skämt på den tiden , kanske de funkar med dagens polermedel och trissor , men det dåliga ryktet sitter kvar för mig.

Då blir det typ t3000 maskiner det som finns att välja på , men tycker det är konstigt att inte tex Biltema har dessa i sitt sortiment, kanske prisbilden också hade sett annorlunda ut då.

Rupes kopia ska ju vara bra , men den finns ju inte att köpa i Sverige , så garantier och eventuell reklamation kan ju bli svårt att kräva, det är det som just nu tar emot för ett köp.

Avvaktar kanske till sen sommarn , med maskin , har dock 3 bilar som ska få sig en uppfräschning så man vill ju inte vänta för länge.

Mvh
deje

Tips är att skaffa mekonomen kort och avvakta att de har någon rabattdag. Brukar ha vissa dagar med 25% rabatt på hela sortimentet och då kan du ju köpa deras polermaskin som heter carwise. Har en sådan själv som fungerar bra, tror att det är samma maskin som S3000 från gurun.

Mvh magnus
Jo ,jag har allt med den i beräkningen , det som talar emot den är en lite svagare motorn jfm t3000 , men också en väldigt kort sladd.Det som talar för är ju att man kan köpa den lokalt!
Mvh
deje
deje

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Cogo » 15 mar 2015 23:33

Lite svagare motor ja, vet inte hur mycket det påverkar. Kort sladd ja, dock lätt fixat. Så här blev min maskin efter modifiering. Du behöver även en ny stödplatta, original är 150mm men jag köpte en ny via ebay för några tior som var 125mm.
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... dd#p123838

Magnus

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av deje » 16 mar 2015 13:30

Cogo skrev:Lite svagare motor ja, vet inte hur mycket det påverkar. Kort sladd ja, dock lätt fixat. Så här blev min maskin efter modifiering. Du behöver även en ny stödplatta, original är 150mm men jag köpte en ny via ebay för några tior som var 125mm.
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... dd#p123838

Magnus
Jo, jag har allt kollat på den tråden ,och om inte t3000 kommer in snart så kanske det blir denna variant.
Stödplatta verkar finnas på Biltema ,men vart hittar man rätt kabel?

deje
deje

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Cogo » 16 mar 2015 13:35

Jula kanske:

http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... ll-403150/

Jag tog en gammal skarvsladd och klippte av i ena änden och använde den.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av deje » 16 mar 2015 13:52

Tack för svaret!
Men det får allt bli en längre sladd än den du länkade , får se vad man kan hitta på.
Jag hoppas ju att t3000 kommer in snart , det är nog den som lockar mest.
deje

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av deje » 28 mar 2015 22:40

Nu har Mekonomen 30% på Carwise maskinen ,och då t3000 inte verka komma in ,så är man ju sugen att slå till , men kan nån tipsa om en sladdställ som är längre än Julas 3,5 meters , har sökt utan att hitta nått.

deje
deje

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Cogo » 28 mar 2015 22:56

Köp en billig 10 m skarvsladd och klipp av i ena änden.

Mvh magnus

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av deje » 28 mar 2015 23:18

Cogo skrev:Köp en billig 10 m skarvsladd och klipp av i ena änden.

Mvh magnus
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Stromf ... add-35077/
Duger denna , är rätt novis när det gäller elektricitet , skarvsladden bör väl ha en minimum dimension ?


deje
deje

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Cogo » 29 mar 2015 07:45

Den lär ju fungera kanon.

Mvh magnus

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av miken » 29 mar 2015 08:00

Köp Flex eller Rupes då blir du inte missnöjd!
Kvalitet är en vinnare i längden!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av deje » 29 mar 2015 11:54

miken skrev:Köp Flex eller Rupes då blir du inte missnöjd!
Kvalitet är en vinnare i längden!
Nja , alldeles för mycket pengar ,i alla fall Rupes Känns över prisad!
https://www.youtube.com/watch?v=Y040rbJO5UI
Hade nog hellre Köpt kopian med en mycket starkare motor men den finns ju inte att köpa oss nån svensk ÅF .

deje
deje

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Perra83 » 29 mar 2015 13:23

Kopia är inte alltid en kopia... Original har en helt annan kvalité och finish och känsla.

Men ska sladden bytas så köp en Flex som BBV säljer. Välj längden själv. En svart gummikabel kan färga av sig på kläder o annat.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av deje » 29 mar 2015 14:18

Perra83 skrev:Kopia är inte alltid en kopia... Original har en helt annan kvalité och finish och känsla.

Men ska sladden bytas så köp en Flex som BBV säljer. Välj längden själv. En svart gummikabel kan färga av sig på kläder o annat.
Jag vet inte hur jag skall uttrycka mig utan att folk tar illa vid sig men ,och detta är inte riktat till dig specifikt utan en mer allmän iakttagelse här på forumet , och det är att om man söker efter tips på som nu tex en polermaskin för 700kr . så är det alltid nån som drar till med att köp heller x för 10ggr pengarna ,det är lite som om man rådfrågar om ett bilköp av en Volvo 940 och nån säger köp en Ferrari istället . Hade jag varit villig att spendera så mycket pengar, så hade jag inte behövt ställa frågan från första början! Snälla alla trevliga hjälpsamma forums medlemmar ta inte detta nu som, om jag inte vill ha tips från er utan jag tycker bara att det måste finnas en sans och balans i det hela .

Ps
Kläderna lär bli skitiga vilket som!

deje
deje

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Manor » 29 mar 2015 14:52

deje skrev:
Perra83 skrev:Kopia är inte alltid en kopia... Original har en helt annan kvalité och finish och känsla.

Men ska sladden bytas så köp en Flex som BBV säljer. Välj längden själv. En svart gummikabel kan färga av sig på kläder o annat.
Jag vet inte hur jag skall uttrycka mig utan att folk tar illa vid sig men ,och detta är inte riktat till dig specifikt utan en mer allmän iakttagelse här på forumet , och det är att om man söker efter tips på som nu tex en polermaskin för 700kr . så är det alltid nån som drar till med att köp heller x för 10ggr pengarna ,det är lite som om man rådfrågar om ett bilköp av en Volvo 940 och nån säger köp en Ferrari istället . Hade jag varit villig att spendera så mycket pengar, så hade jag inte behövt ställa frågan från första början! Snälla alla trevliga hjälpsamma forums medlemmar ta inte detta nu som, om jag inte vill ha tips från er utan jag tycker bara att det måste finnas en sans och balans i det hela .

Ps
Kläderna lär bli skitiga vilket som!

deje
Perra83 har ändå rätt.
Det är en helt annan känsla i de dyrare originalmodellerna, men det måste såklart ställas i relation till hur ofta de används och vad man annars lägger pengarna på.

Jag polerarar inte så många bilar per år men satsade efter ett tag på en begagnad Flex TopTool som känns oerhört kraftfull och balanserad gentemot de andra billigare oscillerande maskinerna jag har. Som roterande valde jag en AEG PE-150 som också är helt ok och i en mellanklass prismässigt. Så i mitt fall så har jag kanske lagt ut 6500:- på dessa maskiner som jag kommer kunna använda länge och i användningen veta att maskinerna är helt ok och att det bara gäller att matcha dem med polertrissor/polermedel och TEKNIK :). I mina ögon så är "bilvård" en ganska billig hobby utslaget på ett antal år. Maskinerna kostar initialt en slant, men kommer att kunna hålla länge...och som sagt vara en njutning att använda under tiden.

Man ska inte stirra sig blind på inköpspriset utan jämföra med var man får. Det är stora skillnader mellan en TopTool och en MussePigg-maskin från Biltema...och prismässigt så går man inte i konkurs. Om du hjäper någon kompis/granne så kanske du t.o.m skulle kunna debitera dem 500:- till 1000:-...och då har utrustningen betalat sig själv efter ett tag :).

Att köpa en Ferrari gentemot Volvo 940 blir en konstig jämförelse. Volvon är i detta fall betydligt mer användbar i de flesta lägen utom ren bankörning...och priset för Ferrarin är så hög att det inte på något sätt går att motivera om man nu bara är ute efter en bra och användbar bil.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av progge » 29 mar 2015 15:33

deje skrev:
Perra83 skrev:Kopia är inte alltid en kopia... Original har en helt annan kvalité och finish och känsla.

Men ska sladden bytas så köp en Flex som BBV säljer. Välj längden själv. En svart gummikabel kan färga av sig på kläder o annat.
Jag vet inte hur jag skall uttrycka mig utan att folk tar illa vid sig men ,och detta är inte riktat till dig specifikt utan en mer allmän iakttagelse här på forumet , och det är att om man söker efter tips på som nu tex en polermaskin för 700kr . så är det alltid nån som drar till med att köp heller x för 10ggr pengarna ,det är lite som om man rådfrågar om ett bilköp av en Volvo 940 och nån säger köp en Ferrari istället . Hade jag varit villig att spendera så mycket pengar, så hade jag inte behövt ställa frågan från första början! Snälla alla trevliga hjälpsamma forums medlemmar ta inte detta nu som, om jag inte vill ha tips från er utan jag tycker bara att det måste finnas en sans och balans i det hela .

Ps
Kläderna lär bli skitiga vilket som!

deje
Ja du, man brukar säg att man får det man betalar för.
Många börjar på en dubbel maskin för 369:-.
Efter ett tag då man lärt sig teknik och vilka medel man skall använda så tröttnar man på vibrationerna och sneglar på en DA enkel.
Man köper så klart en billig, 1200:- sen polerar man för glatta livet.
Man inser efter ett tag att man behöver en roterande, åter till Btema 499:- denna gång.
Förrådet växer med medel, och så rullar det på.

Var för inte stanna upp och tänka till, medel kostar min tid kostar osv.
Lyssna på de som rekommenderar en dyr maskin, räkna ut vad det kostar att polera en bil.
Säg till polaren/familjen vad din kostnad är. Och debitera detta.
Då kan det löna sig med kvalitetsmaskiner och proffs medel.

Man kan polera med Biltema handrent om man vill, billigt ja bra jag vet inte men filmen finns där ute. :lol:
Bara maskinen är bra.
Lägg ett par spänn på din hobby, och låt resultaten tala.

Vad kostar inte idrotten på hobby nivå.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av wolfi » 29 mar 2015 16:06

Jag är mer sån här. Jag köper någolunda billiga maskiner polerar med dom tills jag har fått ihop pengar till dyrare maskiner/bättre kvalle maskiner.
För det kanske finns folk som min sits är i dagsläget där man är glad om man har några hundra kronor över på sin Ekonomi.
köpte en maskin på verktygsboden nyss och fick en mussepigg maskin av min far då han ej har något tålamod.
http://verktygsboden.se/polermaskiner/p ... lersvampar
995 kr , men själv tyckte jag den kändes bättre än "biltema och jula" roterande maskiner.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av deje » 29 mar 2015 16:09

progge skrev:
deje skrev:
Perra83 skrev:Kopia är inte alltid en kopia... Original har en helt annan kvalité och finish och känsla.

Men ska sladden bytas så köp en Flex som BBV säljer. Välj längden själv. En svart gummikabel kan färga av sig på kläder o annat.
Jag vet inte hur jag skall uttrycka mig utan att folk tar illa vid sig men ,och detta är inte riktat till dig specifikt utan en mer allmän iakttagelse här på forumet , och det är att om man söker efter tips på som nu tex en polermaskin för 700kr . så är det alltid nån som drar till med att köp heller x för 10ggr pengarna ,det är lite som om man rådfrågar om ett bilköp av en Volvo 940 och nån säger köp en Ferrari istället . Hade jag varit villig att spendera så mycket pengar, så hade jag inte behövt ställa frågan från första början! Snälla alla trevliga hjälpsamma forums medlemmar ta inte detta nu som, om jag inte vill ha tips från er utan jag tycker bara att det måste finnas en sans och balans i det hela .

Ps
Kläderna lär bli skitiga vilket som!

deje
Ja du, man brukar säg att man får det man betalar för.
Många börjar på en dubbel maskin för 369:-.
Efter ett tag då man lärt sig teknik och vilka medel man skall använda så tröttnar man på vibrationerna och sneglar på en DA enkel.
Man köper så klart en billig, 1200:- sen polerar man för glatta livet.
Man inser efter ett tag att man behöver en roterande, åter till Btema 499:- denna gång.
Förrådet växer med medel, och så rullar det på.

Var för inte stanna upp och tänka till, medel kostar min tid kostar osv.
Lyssna på de som rekommenderar en dyr maskin, räkna ut vad det kostar att polera en bil.
Säg till polaren/familjen vad din kostnad är. Och debitera detta.
Då kan det löna sig med kvalitetsmaskiner och proffs medel.

Man kan polera med Biltema handrent om man vill, billigt ja bra jag vet inte men filmen finns där ute. :lol:
Bara maskinen är bra.
Lägg ett par spänn på din hobby, och låt resultaten tala.

Vad kostar inte idrotten på hobby nivå.
Håller inte alls med i ditt resonemang , som nybörjare ska man göra just den resan som du berättar , varför?
Jo för att man som nybörjare har ingen aning om detta kommer bli nån ihållande verksamhet , än mindre att man ska kunna ta betalt för sina tjänster , Om det sedan visar sig att detta är gör skoj ,så är dessa pengar man lagt ut i början av sin "karriär" en droppe i havet., men ack så surt ,när man lägger sin 6000kr maskin på hyllan efter en bil.

deje
deje

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av progge » 29 mar 2015 16:12

deje skrev:
progge skrev:
deje skrev:
Perra83 skrev:Kopia är inte alltid en kopia... Original har en helt annan kvalité och finish och känsla.

Men ska sladden bytas så köp en Flex som BBV säljer. Välj längden själv. En svart gummikabel kan färga av sig på kläder o annat.
Jag vet inte hur jag skall uttrycka mig utan att folk tar illa vid sig men ,och detta är inte riktat till dig specifikt utan en mer allmän iakttagelse här på forumet , och det är att om man söker efter tips på som nu tex en polermaskin för 700kr . så är det alltid nån som drar till med att köp heller x för 10ggr pengarna ,det är lite som om man rådfrågar om ett bilköp av en Volvo 940 och nån säger köp en Ferrari istället . Hade jag varit villig att spendera så mycket pengar, så hade jag inte behövt ställa frågan från första början! Snälla alla trevliga hjälpsamma forums medlemmar ta inte detta nu som, om jag inte vill ha tips från er utan jag tycker bara att det måste finnas en sans och balans i det hela .

Ps
Kläderna lär bli skitiga vilket som!

deje
Ja du, man brukar säg att man får det man betalar för.
Många börjar på en dubbel maskin för 369:-.
Efter ett tag då man lärt sig teknik och vilka medel man skall använda så tröttnar man på vibrationerna och sneglar på en DA enkel.
Man köper så klart en billig, 1200:- sen polerar man för glatta livet.
Man inser efter ett tag att man behöver en roterande, åter till Btema 499:- denna gång.
Förrådet växer med medel, och så rullar det på.

Var för inte stanna upp och tänka till, medel kostar min tid kostar osv.
Lyssna på de som rekommenderar en dyr maskin, räkna ut vad det kostar att polera en bil.
Säg till polaren/familjen vad din kostnad är. Och debitera detta.
Då kan det löna sig med kvalitetsmaskiner och proffs medel.

Man kan polera med Biltema handrent om man vill, billigt ja bra jag vet inte men filmen finns där ute. :lol:
Bara maskinen är bra.
Lägg ett par spänn på din hobby, och låt resultaten tala.

Vad kostar inte idrotten på hobby nivå.
Håller inte alls med i ditt resonemang , som nybörjare ska man göra just den resan som du berättar , varför?
Jo för att man som nybörjare har ingen aning om detta kommer bli nån ihållande verksamhet , än mindre att man ska kunna ta betalt för sina tjänster , Om det sedan visar sig att detta är gör skoj ,så är dessa pengar man lagt ut i början av sin "karriär" en droppe i havet., men ack så surt ,när man lägger sin 6000kr maskin på hyllan efter en bil.

deje
En maskin av kvalité, har alltid ett marknadsvärde.
Man behöver inte köpa nytt, för att skaffa en bra maskin. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Perra83 » 29 mar 2015 16:33

Jag tar inte illa upp eller nått sånt. Har själv börjat lågt och köpt billigt och kan inte rekommendera någon att göra likadant.

Det är sådan skillnad på rejäla grejer. Allt från fina ull tvättvantar till dyra maskiner.

Maskiner går alltid att sälja och få tillbaka skapligt med pengar.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Vilken polermaskin

Inlägg av Pierriewargen » 29 mar 2015 16:33

Som jag sa förut, rupes-kopiorna är riktigt vassa. Skulle rekommendera das 21. Får nog inte länka men du kan googla så får du fram några länkar.
Det är en kopia på rupes maskin med 21 mm-slag vilket jag tycker är den mest vettiga kompromissen mellan oscillerande och roterande. Snabb avverkning, knappt någon värmeutveckling, stabil och extremt användarvänlig. Det enda negativa i jämförelse med en roterande maskin är ljudnivån, men den är bra mycket tystare än min 3401, mussepigg eller billigare enkeloscillerande.

Skriv svar