Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av Halvmatt » 14 feb 2015 19:32

Gillar Milwaukee och jag är medveten om att man bör ha koll på om AEG har samma maskin eller ej men att Milwaukee ofta är lite trevligare, i.o.f.s. tycke o smak.. också. När det nu kommer till M12™ Variable Speed Polisher/Sander så är jag ganska säker på att AEG inte har motsvarande = Milwaukee är det som är aktuellt. Naturligtvis en fördel för mig som redan har laddare och batterier.

Vad ska jag ha den till då? Hobbybruk och det första som plingade till när jag såg den innan den hade släppts är strålkastare och mc men kommer säkert använda den för bil också. Riskerna med roterande är jag medveten om även om det inte betyder att jag inte kommer att göra bort mig ;) Att den har ett slipläge är naturligtvis ingen nackdel.

Ni som kan detta då, något uppenbart error med konceptet och råkar det finnas någon på forumet om faktiskt har provkört den?

Ett frågetecken kan väl vara styrkan, specifikationerna för torrvarvning verkar vara godtagbart men under belastning?

Brukar originalpads vara dugliga och hur mkt brukar man kunna gå upp diameter på en så liten maskin som denna?

http://se.milwaukeetool.eu/verktyg/batt ... 12-bps-sv/
Senast redigerad av 1 Halvmatt, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av korvis » 15 feb 2015 00:06

Jag är själv sugen på denna maskin. Perfekt för å polera mindre ytor på bilen. Det enda jag är lite tveksam över är att det inte finns fasta lägen för olika varvtal, utan du får styra det med "avtryckaren".

Men det kanske inte gör så mycket, eller?

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av Halvmatt » 15 feb 2015 00:40

Jag är regelrätt amatör på rekond även om jag har testat en del =) Hur som helst så har jag ganska stor erfarenhet av att styra med avtryckaren men då framförallt ifrån mek och slipsammanhang. Slipning, med det jag har jobbat med, är förvisso inte lika känsligt som rekond/poleringsbiten men känsla för avtryckaren får man oavsett. Resterande handlar om rätt tryck och tid, skulle jag tro.

Fälgar kom jag på i efterhand, torde denna maskin vara klippt och skuren för men skulle fortfarande vara kul att vet vad fackfolket tycker och för den delen de med duktigt hobbyintresse.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av korvis » 15 feb 2015 10:23

Precis, till fälgarna tänkte jag också använda den.
Är det ingen där ute som testat den?
Eller kör ni alla med små tryckluftsmaskiner för finlir på små ytor?

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av Halvmatt » 15 mar 2015 00:42

La en beställning på en M12 BPS-0 (= utan batteri/laddare) idag med förhoppning om att ha den hemma i veckan. Var även iväg o hämta en bil inom familjen som jag åtagit mig att göra iordning inför försäljning så den tänkte jag öva på ;)

Tacksam färg vill jag tro som amatör = ljusgrå/silver, skaplig i karossen även om det finns några lackskador/repor genom lacken som det får bli experimentverkstad på. Inkl. en uppsättning alu.fälgar med breda ekrar vilket passar perfekt för ändamålet.

Visst förstår jag att en större maskin lämpar sig för bilen i det stora hela men kan vara kul att åtminstone hårdtesta maskinen en gång med medföljande tillbehör.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av korvis » 15 mar 2015 09:01

Gött! Hör av dig med en utvärdering sen då...

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av miken » 15 mar 2015 10:30

Onödig pryl går ju precis lika bra med en skruvdragare eller borrmaskin :)

Har min skruvdragare för lykt och fälg polering även i dörrgångar händer det att jag använder den och det funkar utmärkt!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av Halvmatt » 15 mar 2015 17:41

Har testat med borrskruvdragare, 18V, men upplever att utväxlingen inte räcker till. Polerläget har ca 1000rpm mer att ge än motsvarande borrskruvdragares max och då har jag jämfört med både 12V och 18V.

Sen fungerar den även som slipmaskin med kapacitet upp till 8300rpm i det läget. Slutligen är den väldigt mkt lättare än den 18V jag redan har och en 12V borrskruvdragare har jag ingen användning för i dagsläget =)

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av Halvmatt » 19 mar 2015 22:49

korvis skrev:Gött! Hör av dig med en utvärdering sen då...
Nu är den hemma, ev. provkör jag den i helgen =) Första intrycket var dock att skillnaden mellan polering och slipväxeln (2800 - 8300) inte verkade vara enl. spec.. Helt klart en tydlig skillnad men trodde väl det skulle vara mer ös vid 8300rpm, dock bara torrvarvat den ännu och oavsett polering eller ej så ska jag gå till botten med detta i helgen.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av korvis » 20 mar 2015 16:37

Väntar med spänning på utvärderingen :jeps

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av Halvmatt » 26 mar 2015 22:23

Ja det går ju inte undan tyvärr men snart så ;)

Helgen som var blev det inte mkt mer än att mäta upp varvtal. För att räkna ut detta trädde jag på en tom toarulle över lilla skivan för att sedan knyta fast ett 5m långt snöre med markering på två meter för att kunna klocka 3 meters upprullning på en given omkrets... :nicka

Nä, kunde inte låta bli men mätning obelastat blev det i vilket fall:

Växel 1 Polering - ca 2200rpm (spec. 2800rpm)

Växel 2 Slipning - ca 6200rpm (spec. 8300rpm)

Oacceptabel differens naturligtvis, grejjen är dock att det inte är någon borstlös motor i denna, tyvärr, så jag började fundera på om kolen eller annat humbug behövde köras in. Klart stod att varvtalet ökade konstant nämligen, inte helt konsekvent men uppskattningsvis 5-15rpm per sekund. Tänkt o gjort, låste avtryckaren på ungefär en tredjedels varvtal med växel 1 och satte timern på 20min.

Visst gjorde det skillnad men inte i mål ännu, nästa mätning får bli efter första poleringen helt enkelt men nu är den åtminstone uppe i ca 2550rpm/7000rpm. Jämförelsevis mätte jag upp min mutterdragare med borstlös motor från samma tillverkare, voltantal och batteri till 2600rpm med en spec. på 2650rpm = tachometern verkar trovärdig.

Var även o hämta lite produkter idag, ställde dem bredvid bilen i 30 min men det gav inget resultat så jag får väl läsa instruktionerna trots allt...

Om det finns några tips ang. Meguiar's mottages det tacksamt =) Siktar på denna lördag och med lite tur o bra väder så...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av korvis » 26 mar 2015 22:53

Låter ju lite skumt med varvtalen.
Inte våldsamt imponerad av Meguiars konsumentprodukter men deras schampon är rätt bra och så gillar jag deras Ultimate compound som är en schysst medelrubbing.

Ser fram emot fler synpunkter på pole'rmaskinen...

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av Halvmatt » 27 mar 2015 00:24

Förhoppningsvis duger de för mig =) Tanken var att plocka upp Autoglym men när jag väl stod vid hyllorna och Meguiar's visade sig finnas inne så blev det speedgoogle produkterna emellan och det jag fick fram då lutade åt Meguiar's... tolkade jag det som. Men om Autoglym nu skulle vara avsevärt bättre så kan jag naturligtvis byta, inte priskänsligt heller för den delen men ser gärna att det finns lätt tillgängligt = i fysisk butik.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: M12™ Variable Speed Polisher/Sander

Inlägg av korvis » 10 apr 2015 19:24

Har du testkört den lite mer nu eller?
Eller har du redan gett upp å slängt skiten? :mrgreen:

Skriv svar