Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tips på rejält skitig bil

Diskutera bilvårdsprodukter här
WizeGuy
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2015 14:58

Tips på rejält skitig bil

Inlägg av WizeGuy » 24 feb 2015 22:15

Hej,

har lurkat runt här på forumet ett bra tag, läst allt, men inte hittat vad man ska göra åt en bil som stått under ett träd hela hösten och hela vintern, tills nu!

Nu är det dags att göra den fin, efter den blivit körduglig, så jag laddar nu upp en bild för att ni lättare ska se vad som hänt :D
DSC_0024.JPG
Volvo 855 Svart
Ok, det är lite blänk och skit i bilden, men tagen med mobilen.

Det är rejält ingrodd skit och från träden är det en "grön sörja" som kladdat sig fast. Det är en Volvo 855 svart pearl (019 färgkod), så även en del "glitter" kommer från lackens metallic.

Så, det jag behöver är tips på HUR man får den ren. Har en mussepigg maskin + en oscillerande "vanlig" maskin, men tips på medel från start till mål så att säga :)

WizeGuy
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2015 14:58

Re: Tips på rejält skitig bil

Inlägg av WizeGuy » 24 feb 2015 22:17

ett litet tillägg

Under all skit finns en hyffsat blank och fin lack, några små bucklor, den är helt rostfri ... men såklart, en hel del tvättrepor finns

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Tips på rejält skitig bil

Inlägg av Perra83 » 24 feb 2015 22:41

Börja med att spraya på en bra blandning av HD GRÖN och låt det verka några minuter utan att torka. Spola av med högtryckstvätt. Inspektera vad som är kvar att tvätta bort.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tips på rejält skitig bil

Inlägg av Manor » 24 feb 2015 23:32

Precis som Perra skriver...HD-grön (eller en annan likvärdig alkalisk avfettning) är vad du ska ta till mot organiskt "grejs". Det kan nog behöva läggas på i några omgångar ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

WizeGuy
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2015 14:58

Re: Tips på rejält skitig bil

Inlägg av WizeGuy » 26 feb 2015 21:33

Tackar för svaren.

Med att lägga på i omgångar, menar du att jag lägger 1 ggn och sedan spolar av, lägger ytterligare 1 ggn och spolar av?

Eller bara lägga på, vänta för att det ska värka, lägga på mer utan spolning?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tips på rejält skitig bil

Inlägg av Manor » 26 feb 2015 22:49

WizeGuy skrev:Tackar för svaren.

Med att lägga på i omgångar, menar du att jag lägger 1 ggn och sedan spolar av, lägger ytterligare 1 ggn och spolar av?

Eller bara lägga på, vänta för att det ska värka, lägga på mer utan spolning?
Jag tänkte med mellanliggande spolning för att se hur medlet tar.
HD-grön blandas med vatten...så det är i sig inget problem att lacken är våt när du lägger på medel.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

WizeGuy
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2015 14:58

Re: Tips på rejält skitig bil

Inlägg av WizeGuy » 08 mar 2015 18:43

Hej igen,

Så här vart det efter avfettning och tvätt, det vart rent :D
volvo-855-efter-steg-1.JPG
Resultat efter avfettning och tvätt
Även nu, inte bästa bilden, nu ser det ut som något "vitt filmjölksaktigt" ligger över, men det är bara mobilkameran och konstigt ljus (molnigt ute), som gör det, men det vart RENT!

Dock fanns det ingen vattenavrinning att tala om ... finns nog inget vax eller annat skyddande över lacken

Det var steg 1, nu in i garaget, och se vad vi kan åstadkomma för att få upp "blänket" och få bort "små tvättrepor" (inte så mycket sådant faktiskt), så behöver tips på det med.

Vad använda för att få ytan rejält repfri (behövs det spritas innan?)
Vad använda för att få yta att bli rejält blank
Vad använda för att få till bra vattenavrinning

Har både en enkel oscillerande maskin (150 mm diameter) + en "musse pigg"-maskin (75 mm) till förfogande

Tackar på förhand för svar :)

Sjögren Racing
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 05 sep 2014 17:01

Re: Tips på rejält skitig bil

Inlägg av Sjögren Racing » 08 mar 2015 20:57

Volvo 019 är svart solid, ingen pearl eller metallic.

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: Tips på rejält skitig bil

Inlägg av wolfi » 09 mar 2015 18:10

"vitt filmjölksaktigt" - säker på det är kameran? titta nämre lacken för det ser ut som om det är spår i den mjölkaktiga hinnan efter vatten/avfettningen.
skulle gissa på lite oxid/matt lack , vanligt på solida lacker. lite ovanligare på metallic men förekommer då i det fallet klarlacken som blevit nermattad med åren.

Spritas behövs nog inte men claya den kanske?

Polering och vaxning.
Jag hade nog kört med "musse pigg"
typ av medel är ju upp till var o en, vad dom gillar men ett "medel" polish skulle jag gissa på. svårt o att säga. men utan sätt bilen irl "in real life" , mitt tips är typ ta vissa delar som "test" panel. tejpa av och polera ytorna med olika medel för se vad som passar dig.
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/p ... del-medium

Här imellan kan du "sprita" "paint inspection"
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/u ... nish-medel
Eller blanda isopropanol och batterivatten(destillerat vatten) funka med ca 15-25 % iso , och resten destillerat vatten
Detta steget är mer för få bort all polerings medel.


Sen där efter vax/lackskydd.(finns många olika), vet ej ang. spray vax i detta läget , utan jag tror du behöver nog köra maskin/för hand. vaxning mer.
http://shop.bollnasbilvard.se/bilvard/lackskydd

Så hade jag nog gjort. fast som sagt. Prova med testpaneler (prova på några ytor med lite olika medel)

Obs! Det är inte alltid de dyraste medlet är bäst. utan frågan är vad som är bäst för dig och din bil.

Skriv svar