Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

BBV egna märke vs. Allbrite

Diskutera bilvårdsprodukter här
Jimmy
Medlem

BBV egna märke vs. Allbrite

Inlägg av Jimmy » 01 nov 2014 12:38

Hej!

Har inte blivit så mycket polerande de sista 2 åren (p.g.a. husköp, tidsbrist m.m.), bortsett från familjens egna bilar.
men nu vid sista poleringen så märkte jag att det börjar bli tomt i flaskorna :o
Jag har använt mig mest av Allbrites produkter när det gäller plast, vinyl och interiör och har varit väldigt nöjd med dem. Men det verkar inte gå att få tag i dem på något enkelt sätt längre :(

Men till min glädje såg jag att BBV skaffat ett eget varumärke med produkter som täcker det mesta. Så min fråga är hur dessa står sig mot Allbrite. Min förhoppning är att någon på detta utmärkta forum har testat båda fabrikaten av dessa produkter.

Detta är dessa produkter som jag använt och är intresserad av att byta mot BBVs produkter.

Ruggan - BBV Interior Cleaner Användningsområde: Till all rengöring invändigt förutom fönster.
Tyreshine - BBV Tire & Vinyl Gloss alt. BBV Tire & Vinyl Gloss Extreme Användningsområde: Utvändig olackad plast, lister och däck
PRLC (Vit dressing) - BBV White Dressing Användningsområde: Invändig plast/vinyl, motorkåpor, slangar och i vissa fall gummimattor.
Cherry foam - BBV Bilschampo Arti +

Sen undrar jag över skillnaden mellan BBV Tire & Vinyl Gloss och BBV Tire & Vinyl Gloss Extreme?
Är båda tunnflytande (som vatten)? Fick av någon anledning först uppfattningen att den senare var i gel form. Men efter att ha läst produkt beskrivningen bättre så verkar den också vara tunnflytande och kunna vara ett alternativ som kan passa.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: BBV egna märke vs. Allbrite

Inlägg av Funk » 01 nov 2014 15:39

Det enda jag inte kört med av Allbrites grejor av dom du nämner är Tyreshine, så där kan jag inte uttala mig, alla de övriga är i stort sett jämförbara. BBV interiör luktar dock mindre än Ruggan, om det är bra eller dåligt är ju mycket en fråga om smak. Kanske att Ruggan är en liten aning skarpare..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Micke K » 01 nov 2014 16:25

BBV Tire & Vinyl Gloss och BBV Tire & Vinyl Gloss Extreme har samma konsistens tunnflytande men extremen har bättre hållbarhet...

White Dressing fungerar även på däcken..
MVH Micke K

Bild

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 01 nov 2014 17:55

Tack för snabba svar. Hade tänkt att passa på att beställa nu ikväll när BBV har maraton :)
Det blir nog BBV Tire & Vinyl Gloss Extreme, längre hållbarhet tycker jag är en fördel :)
Det skiljer inget i glans eller så mellan dem två?

Om man körde PRLC (vit dressing) på däcken så blev de mer matt svarta och inte så glansiga. Jag gillade PRLC mer på däcken än Tireshine men hållbarheten var längre med Tireshine.
Blir däcken mer åt det mattsvarta hållet med BBVs dressing också? Eller blir de glansiga?

Ruggan tyckte jag var ett helt fantastiskt bra medel, inte många fläckar som jag inte fått bort med den. Har bland annat fått bort intorkad tectyl från ett säte och drivknutsfett från en golvmatta, vilket jag inte trodde att den skulle klara.
Gillade även doften på den.
Men jag ska ge BBV interiör en chans. Hoppas att den är ungefär lika bra nu när man inte kan få tag i ruggan längre.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 01 nov 2014 18:11

Jimmy skrev:Tack för snabba svar. Hade tänkt att passa på att beställa nu ikväll när BBV har maraton :)
Det blir nog BBV Tire & Vinyl Gloss Extreme, längre hållbarhet tycker jag är en fördel :)
Det skiljer inget i glans eller så mellan dem två?

Om man körde PRLC (vit dressing) på däcken så blev de mer matt svarta och inte så glansiga. Jag gillade PRLC mer på däcken än Tireshine men hållbarheten var längre med Tireshine.
Blir däcken mer åt det mattsvarta hållet med BBVs dressing också? Eller blir de glansiga?

Ruggan tyckte jag var ett helt fantastiskt bra medel, inte många fläckar som jag inte fått bort med den. Har bland annat fått bort intorkad tectyl från ett säte och drivknutsfett från en golvmatta, vilket jag inte trodde att den skulle klara.
Gillade även doften på den.
Men jag ska ge BBV interiör en chans. Hoppas att den är ungefär lika bra nu när man inte kan få tag i ruggan längre.
BBV Tire & Vinyl Gloss Extreme lite meda glans av Extreme men bara marginelt :nicka

BBVs dressing ger däcken blir inte glansig bara nykänsla mörkt och trevligt..

// Anders
MVH Anders Lindbäck

Bild

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 01 nov 2014 22:38

Det blev beställning på detta

BBV White Dressing
BBV Interior Cleaner
BBV Fabric Protector
BBV Purple Pro Clay Gel
BBV Advance Clay Towel
BBV Tire & Vinyl Gloss Extreme
BBV Vista Pro
BBV Bilschampo Arti +

Ska bli kul och intressant att testa lite nya produkter.
Det tråkiga är att man fortfarande saknar tillgång till ett riktigt garage så det blir nog inte så mycket med polerande förrän till våren :cry:

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Micke K » 01 nov 2014 22:40

Alltid känner man någon som känner någon som behöver en glanspolering, bara byta rakt av mot garagehyra. En 1-stegare tar ju knappt 1h ;)
MVH Micke K

Bild

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Sv: BBV egna märke vs. Allbrite

Inlägg av BTG » 01 nov 2014 23:10

Micke K skrev:Alltid känner man någon som känner någon som behöver en glanspolering, bara byta rakt av mot garagehyra. En 1-stegare tar ju knappt 1h ;)
Vi här på forumet kör inga enstegare,vi kör endast repfritt[emoji57]

Användarvisningsbild
Micke K
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Micke K » 01 nov 2014 23:31

Bäst du passar på att handla då ;)
MVH Micke K

Bild

Skriv svar