Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Blir polermedel dåligt med tiden?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Fetto
Ny Medlem

Blir polermedel dåligt med tiden?

Inlägg av Fetto » 12 sep 2014 11:33

Jag undrar om polermedel/rubbing och vax/lackförsegling har ett utgångsdatum eller blir sämre med tiden.

Jag funderar på att köpa en 5 l:s dunk "Menzerna Power Finish 2400"
som för mig skulle räcka i minst 4-5 år. Det kanske är dumt om medlet har tappat sin funktion efter bara nåt år?

Jag har försökt hitta svar på nätet, vissa påstår att produkterna härsknar eller börja lukta illa, men att det kan gå att använda ändå. Vad säger ni?

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem

Re: Blir polermedel dåligt med tiden?

Inlägg av Fox32 » 12 sep 2014 12:22

Jag har ingen aning om det håller eller ej, men jag skulle gärna vilja veta hur tankarna går kring varför inte en litersflaska om året är ett bättre alternativ? Priset förstår jag är en viktig faktor. Men ponera att du efter att ha öppnat dunken 350ggr under några år och att 1,5l blir obrukbart för att det exempelvis torkat, om inte fullständigt, så kanske i alla fall till den grad att det inte går att använda. Då är förtjänsten uppäten direkt.

Bara en tanke..
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Fetto
Ny Medlem

Inlägg av Fetto » 12 sep 2014 12:54

Japp, det är bara på grund av dum snålhet jag funderade kring det här. Just det medlet jag påpekade kostar 300 kr för en liter och 700 kr för fem l. Hinner jag använda tre l har jag gått med förtjänst. Jag förstår att så stora volymer är till för företag/personer som hinner förbruka medlet på kortare tid, men om det håller länge kan det vara värt att satsa på.

Jag har börjat på bilpolering i år och har inga egna erfarenheter vad som händer med medlet med tiden, om det inte härsknar kanske det torkar som du säger?

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem

Inlägg av Fox32 » 12 sep 2014 13:07

Fetto skrev:Japp, det är bara på grund av dum snålhet jag funderade kring det här. Just det medlet jag påpekade kostar 300 kr för en liter och 700 kr för fem l. Hinner jag använda tre l har jag gått med förtjänst. Jag förstår att så stora volymer är till för företag/personer som hinner förbruka medlet på kortare tid, men om det håller länge kan det vara värt att satsa på.

Jag har börjat på bilpolering i år och har inga egna erfarenheter vad som händer med medlet med tiden, om det inte härsknar kanske det torkar som du säger?
Ja den prisskillnaden är omotiverad. 1L varianten borde vara rejält billigare. Eller 5L dyrare ;)
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 12 sep 2014 14:13

Jag har haft visa medel som inte håller "för evigt" t.ex FireGlaze och Glare har blivit obrukbara efter ett (långt) tag..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Fetto
Ny Medlem

Inlägg av Fetto » 12 sep 2014 16:06

Funk skrev:Jag har haft visa medel som inte håller "för evigt" t.ex FireGlaze och Glare har blivit obrukbara efter ett (långt) tag..

/Thomas
Efter hur lång tid då? Och hur har det uppenbarat sig på medlet, har det torkat?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 12 sep 2014 16:13

Dom skar sig och blev gryniga och gick inte att "skaka rätt" igen.. Mina flaskor var nog bortåt två år efter öppnandet..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
davve
Medlem

Inlägg av davve » 12 sep 2014 22:08

Fox32 skrev:Jag har ingen aning om det håller eller ej, men jag skulle gärna vilja veta hur tankarna går kring varför
    inte en litersflaska om året är ett bättre alternativ? Priset förstår jag är en viktig faktor. Men ponera att du efter att ha öppnat dunken 350ggr under några år och att 1,5l blir obrukbart för att det exempelvis torkat, om inte fullständigt, så kanske i alla fall till den grad att det inte går att använda. Då är förtjänsten uppäten direkt.

Bara en tanke..
    Bökigt att hantera en 5a så man tappar givetvis över i mindre hanterbara volymer.

Användarvisningsbild
    limban
    Forumägare
    Forumägare
    Kontakt:

Inlägg av limban » 13 sep 2014 00:38

Det jag vet om när polermedlen är utan vax eller skydd..
    då tror jag dom kan stå i nästan en oändlighet.. har massor av polermedel som är äldre än 10år..och funkar fullt ut..
    men en kombo produkt håller max några år.. mer eller mindre :jeps

// Anders
    MVH Anders Lindbäck

Bild

Fetto
    Ny Medlem

Inlägg av Fetto » 13 sep 2014 02:10

limban skrev:Det jag vet om när polermedlen är utan vax eller skydd..
    då tror jag dom kan stå i nästan en oändlighet.. har massor av polermedel som är äldre än 10år..och funkar fullt ut..
    men en kombo produkt håller max några år.. mer eller mindre :jeps

// Anders
    Okej, tack för svaret! Då borde det vara lugna puckar angående det "rena" polermedlet jag pratade om att ha det ståendes några år.

Är det generellt känsligare med vaxer/lackskydd?

macke77
    Ny Medlem

Inlägg av macke77 » 21 sep 2014 11:44

Fetto skrev:Japp, det är bara på grund av dum snålhet jag funderade kring det här. Just det medlet jag påpekade kostar 300 kr för en liter och 700 kr för fem l. Hinner jag använda tre l har jag gått med förtjänst. Jag förstår att så stora volymer är till för företag/personer som hinner förbruka medlet på kortare tid, men om det håller länge kan det vara värt att satsa på.

Varför inte gå ihop några stycken och dela på en dunk?

Skriv svar