Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vårda en Miata

Diskutera bilvårdsprodukter här
JHGBaouns
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2014 15:13

Vårda en Miata

Inlägg av JHGBaouns » 21 aug 2014 12:18

Hej
Har sökt och läst en massa nu och ska försöka ännu en gång att polera upp Miatan Röd -91. Nu har jag förstått att den är oxiderad och att det är därför poleringen försvunnit så fort.
Tänkte höra så jag tänk rätt innan jag beställer eller om det kanske finna andra bättre alternativ.

Jag har även några nyare bilar med hård lack så produkterna får gärna gå att användas till dessa med sedan.
Har en Biltemas musse ligger nästan oanvänd, hoppas den räcker till för Buffern.
Tänkte följa guiden som finns här på forumet(Guide för nybörjare -Polering).



Något speciellt tvättmedel som är bättre är biltema bilschampo eller Turtle bilschampo, speciellt mot Miatan?
Något annat att tänka på innan jag sätter fart?

/Jimmy

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Vårda en Miata

Inlägg av henkek » 21 aug 2014 14:31

Varför inte sprita miatan? Ang schampo så är de ju några som kör med yes. Jag tippar på att de blir rent med biltema schampot me. beror lite på, alla gillar ju olika. Orchards schampo funkar bra tycker jag.

JHGBaouns
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2014 15:13

Re: Vårda en Miata

Inlägg av JHGBaouns » 21 aug 2014 14:54

henkek skrev:Varför inte sprita miatan? Ang schampo så är de ju några som kör med yes. Jag tippar på att de blir rent med biltema schampot me. beror lite på, alla gillar ju olika. Orchards schampo funkar bra tycker jag.
Jag har för mig att jag läste om någon tyckte att det blev flammigt efter spritning på gammal lack. Men det kanske berodde på att han inte fått bort oxideringen helt?

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Vårda en Miata

Inlägg av henkek » 21 aug 2014 18:11

Ok. Jag spritade min gamla audi 100 från 92 o den blev inte flammig. Man måste ju få bort polermedlet ordentligt.

JHGBaouns
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2014 15:13

Re: Vårda en Miata

Inlägg av JHGBaouns » 21 aug 2014 23:17

henkek skrev:Ok. Jag spritade min gamla audi 100 från 92 o den blev inte flammig. Man måste ju få bort polermedlet ordentligt.
Då spritar jag också.
Den här gången vill jag att det ska bli bra, annars lägger jag ner det är med att polera Miatan ;)
/Jimmy

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Vårda en Miata

Inlägg av Gråben » 22 aug 2014 00:51

Jag spritade förr, men inte längre på solida lacker UTAN klarlack. Men man måste göra det man tror på, tills motsatsen blir bevisad :-)

http://www.autogeekonline.net/forum/aut ... paint.html

Samma tråd men annan uppspaltning, och lite mera info
http://www.autotraderclassics.com/car-a ... 5310.xhtml

Med vänlig hälsning,
Magnus

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Vårda en Miata

Inlägg av henkek » 22 aug 2014 06:53

Okej exakt så är det :) då ska jag ta en titt i dem trådarna senare

JHGBaouns
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 aug 2014 15:13

Re: Vårda en Miata

Inlägg av JHGBaouns » 22 aug 2014 09:12

Gråben skrev:Jag spritade förr, men inte längre på solida lacker UTAN klarlack. Men man måste göra det man tror på, tills motsatsen blir bevisad :-)

http://www.autogeekonline.net/forum/aut ... paint.html

Samma tråd men annan uppspaltning, och lite mera info
http://www.autotraderclassics.com/car-a ... 5310.xhtml

Med vänlig hälsning,
Magnus
Intressant artikel.
1. Har någon här testat att låta en Glaze "sugas in" över natten?
2. Vad är en Glaze, finns det något alternativ produkt som gör samma sak, kan inte hitta #7 här?

/Jimmy

Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Vårda en Miata

Inlägg av Gråben » 22 aug 2014 18:47

Jag har bara gjort lite små tester, men inte " fullt ut" för bilarna jag har gjort var inte så överdrivet oxiderade.

Testade lite med final finish

Bild

Skriv svar