Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Clay/Lera hård
-
kitco
- Medlem
Clay/Lera hård
Köpte en 50gr "fine" lera från BBV skulle testa den idag packade upp den ur påsen, men det går ju inte att knåda den för fem öre den är stenhård, kunde bara använda den på endast två sidor. Sprutade massa vatten i tron att den skulle bli mjuk men det hjälpte inte. Vad gör jag för fel ska man ha varmvatten?
Någon som har lust att instruera
Senast redigerad av 4 kitco, redigerad totalt 14 gång.
-
Nyrén
- Medlem
Re: Clay/Lera hård
Lera är ganska hård om den är kall. Försök att värma den lite så ska det nog gå bättre.
Senast redigerad av 4 Nyrén, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

Precis, grova leror är svåra att använda på vinterhalvåret.
I sommar kommer den fungera bättre.
Mjukare leror är bättre när det är kallare ute.
Om man kör i varm tvätthall är det en annan sak dock.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
- e_king
- Entusiast

Jag brukar dela upp den i två och ha den i ena burk med varmvatten. Sen är det bara att skifta när den man använder blir hård. Funkar bra.
Skickat från min HTC One X via Tapatalk
Skickat från min HTC One X via Tapatalk
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

-
rille
- Ny Medlem
Kört mina i mikron en stund, då blir dem perfekta! 
Senast redigerad av 4 rille, redigerad totalt 14 gång.
Polo R WRC
- maximuspro
- Medlem
Det var väl en fine han köpt?Lemerok skrev:Precis, grova leror är svåra att använda på vinterhalvåret.
Senast redigerad av 4 maximuspro, redigerad totalt 14 gång.
- Lemerok
- Entusiast

Aha det missade jag, då var det inte så bra tips.maximuspro skrev:Det var väl en fine han köpt?Lemerok skrev:Precis, grova leror är svåra att använda på vinterhalvåret.
Jag upplevde samma sak med Bilt Hamber Medium och Regular dock, medans deras Soft fungerar bra även nu på året.
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.
- lillmange
- Medlem
- Kontakt:
Sv: Re: Clay/Lera hård
Hej.kitco skrev:Köpte en 50gr "fine" lera från BBV skulle testa den idag packade upp den ur påsen, men det går ju inte att knåda den för fem öre den är stenhård, kunde bara använda den på endast två sidor. Sprutade massa vatten i tron att den skulle bli mjuk men det hjälpte inte. Vad gör jag för fel ska man ha varmvatten?Någon som har lust att instruera
Köpte nyligen samma lera och upplevde samma sak. Tipset jag fått är att värma leran i handen genom att knåda den. Tyvärr är detta nästan omöjligt då leran var så hård, blev snarare att man bröt av den. Nu har jag lagt leran inomhus och då är det mycket lättate att knåda den. Förslaget att lägga den i varmvatten måste jag testa.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Senast redigerad av 4 lillmange, redigerad totalt 14 gång.
/Magnus G
-
SWO
- Ny Medlem
Man bör veta lite om uppbyggnaden av lerorna för att förstå hur de uppför sig vid olika temperaturer.
Bindemedlet varierar i tröghet mellan olika tillverkare, dels beroende på i vilken klimatzon leran är avsedd för, samt tillverkarens uppfattning om vid vilken konsistens leran har bäst prestanda.
Beroende på slipmedlets karaktär får lerorna olika reologi, i de grova lerorna "låser" de grova partiklarna varandra och orsakar större tröghet än vad motsvarande partiklar i de fina lerorna gör.
I de grova lerorna försöker man kompensera detta med ett mjukare bindemedel, oftast får man då en produkt som verkar mindre flexibel samt kan spricka och smula sig.
Det känns som det gamla talesättet "lagom är bäst" aven gäller här, för mjuk lera har inte rätt prestanda samt har en benägenhet att suga sig fast mot ytan. För hård lera har svårt att forma sig efter ytan och kan bilda kontaktpunkter där en slipeffekt kan uppstå.
Bindemedlet varierar i tröghet mellan olika tillverkare, dels beroende på i vilken klimatzon leran är avsedd för, samt tillverkarens uppfattning om vid vilken konsistens leran har bäst prestanda.
Beroende på slipmedlets karaktär får lerorna olika reologi, i de grova lerorna "låser" de grova partiklarna varandra och orsakar större tröghet än vad motsvarande partiklar i de fina lerorna gör.
I de grova lerorna försöker man kompensera detta med ett mjukare bindemedel, oftast får man då en produkt som verkar mindre flexibel samt kan spricka och smula sig.
Det känns som det gamla talesättet "lagom är bäst" aven gäller här, för mjuk lera har inte rätt prestanda samt har en benägenhet att suga sig fast mot ytan. För hård lera har svårt att forma sig efter ytan och kan bilda kontaktpunkter där en slipeffekt kan uppstå.