Sida 1 av 1

Elmanövrerad förarstol Saab 9-3 lagt av?

Postat: 12 nov 2014 16:35
av jojje
Hej, grannen kom och frågade om jag kunde kika på hans förarstol som lagt av. Höj/sänk samt svankstöd går att justera normalt men framåt/bakåt går inte.
Till en början så klickade det i motorn och man kände på motorn att den försökte justera men verkade inte orka det, efter div handpåläggningar så verkar nu motorn helt död. Men dom andra justermotorerna funkar normalt.

Läste i bruxen om någon ev urkoppling av motorn så man kan justera stolen manuellt men det verkar inte gå, kul när stolen är i det bakersta lägen och bilägaren är 165 cm lång.

Någon som har tips om detta så mottages det tacksamt, länkar en bild nedan hur själva motorn ser ut :)

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/S ... -9454736Q/

Re: Elmanövrerad förarstol Saab 9-3 lagt av?

Postat: 12 nov 2014 17:11
av Perra83
Skruva ur motorn och testa att koppla på direktstöm. Är den död så köp en ny som du länkar till.

Ja hade själv lite problem med en elstol i V70n men där gick stolen fint på el bara man tryckte lite hårdare på knappen samtidigt som man tryckte knappen neråt. Hade en minnesplats sparad långt fram om det skulle bli mer strul men det blev det aldrig.

Re: Elmanövrerad förarstol Saab 9-3 lagt av?

Postat: 12 nov 2014 17:13
av jojje
Perra83 skrev:Skruva ur motorn och testa att koppla på direktstöm. Är den död så köp en ny som du länkar till.

Ja hade själv lite problem med en elstol i V70n men där gick stolen fint på el bara man tryckte lite hårdare på knappen samtidigt som man tryckte knappen neråt. Hade en minnesplats sparad långt fram om det skulle bli mer strul men det blev det aldrig.
Ok :)

Re: Elmanövrerad förarstol Saab 9-3 lagt av?

Postat: 12 nov 2014 17:17
av Perra83
jojje skrev:
Perra83 skrev:Skruva ur motorn och testa att koppla på direktstöm. Är den död så köp en ny som du länkar till.

Ja hade själv lite problem med en elstol i V70n men där gick stolen fint på el bara man tryckte lite hårdare på knappen samtidigt som man tryckte knappen neråt. Hade en minnesplats sparad långt fram om det skulle bli mer strul men det blev det aldrig.
Ok :)
Så hade jag gjort i alla fall. Går motorn att köpa löst så är det toppen. Värre är det om någon styrenhet är paj eller om hela stolen måste bytas.
Det kan säkert vara marigt att byta motorn.....

Re: Elmanövrerad förarstol Saab 9-3 lagt av?

Postat: 12 nov 2014 17:24
av jojje
Är nog lite pilligt att byta, stolen måste säkert monteras ur mm. Pratade med grannen nyss igen och han skulle imorgon åka förbi lokala mekverkstaden i byn. Vi får se vart det slutar, återkommer med hur detta avlöper:)

Re: Elmanövrerad förarstol Saab 9-3 lagt av?

Postat: 12 nov 2014 20:23
av Wolfram
Funktionstesta motorn, kanske går att plocka ut panelen med knapparna och mata direkt därifrån om det inte är relän inblandat, är det relä inblandat så kanske det är kass?
Annars e de bara mäta som gäller om grannen envisas med att låta dig jobba på det.

Re: Elmanövrerad förarstol Saab 9-3 lagt av?

Postat: 12 nov 2014 21:57
av WaxOnWaxOff
Farsan hade samma problem på sin 9-3. Fick tipset från verkstan att det brukar räcka med att rucka stolen lite lagom våldsamt.
Tydligen rätt vanligt att stolen hamnar lite på sniskan och fastnar. Löste problemet på Farsans bil i alla fall så det kan vara värt ett försök.

Re: Elmanövrerad förarstol Saab 9-3 lagt av?

Postat: 12 nov 2014 21:59
av jojje
Oki, tack för tips:)

Re: Elmanövrerad förarstol Saab 9-3 lagt av?

Postat: 12 nov 2014 22:46
av Wolfram
WaxOnWaxOff skrev:Farsan hade samma problem på sin 9-3. Fick tipset från verkstan att det brukar räcka med att rucka stolen lite lagom våldsamt.
Tydligen rätt vanligt att stolen hamnar lite på sniskan och fastnar. Löste problemet på Farsans bil i alla fall så det kan vara värt ett försök.
Har han hört att motorn ryckt lite när han hållt på en stund, för att sen tystna totalt så är den nog bränd.
Annars bra tips, gäller all kuggdrivning, det kan låsa sig även för den bäste.

Re: Elmanövrerad förarstol Saab 9-3 lagt av?

Postat: 13 nov 2014 17:14
av jojje
Wolfram skrev:
WaxOnWaxOff skrev:Farsan hade samma problem på sin 9-3. Fick tipset från verkstan att det brukar räcka med att rucka stolen lite lagom våldsamt.
Tydligen rätt vanligt att stolen hamnar lite på sniskan och fastnar. Löste problemet på Farsans bil i alla fall så det kan vara värt ett försök.
Har han hört att motorn ryckt lite när han hållt på en stund, för att sen tystna totalt så är den nog bränd.
Annars bra tips, gäller all kuggdrivning, det kan låsa sig även för den bäste.
Motorn försökte jobba till en början sedan dog den helt, har inte träffat grannen idag så vet inte hur det gått med detta.