Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ford Fiesta ST

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av Lemerok » 15 apr 2014 13:12

MattisH skrev:Pirrigt att beställa ny bil är det iaf....

Jag missade fotnoten :oops:
Japp riktigt pirrigt. :)

Hade vart kul att ha bilen till sommaren, men dumt om man inte får exakt det man vill ha.
Handlar ju om en hel del pengar, gäller att se till så att man blir så nöjd som det går. :nicka
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av Lemerok » 15 apr 2014 13:25

Verkar som om Ford har lite fel information om lacken.

På Ford.se och i broschyrerna finns Performance Blue att välja som tillval.
Finns bara en sån i Sverige enligt Blocket.se
Men enligt Fords eget datorsystem är den också en Spirit Blue.
Sen finns de två andra blåa som också är Spirit Blue.

På ford.co.uk finns bara Spirit Blue att välja.
på ford.no finns bara Spirit Blue att välja.
På ford.com finns bara Performance Blue.

Kanske är samma färg fast olika namn bara?

Japp verkar vara samma färg...DOH! :)
Bara att det ser lite olika ut på olika bilder.
Kör man deras bilbyggare på ford.no och ford.se och jämför ser färgen exakt likadan ut.

Ett krav mindre då, då finns det faktiskt några matchande bilar i Sverige redan.
Bara den där däckövervakningen som man vill slippa!
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av MattisH » 15 apr 2014 13:50

Varför är du så nervös över tryckövervakningen att du vill beställa ny bil istället för att köpa en lagerbil ?
Senast redigerad av 1 MattisH, redigerad totalt 14 gånger.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av Lemerok » 15 apr 2014 14:51

MattisH skrev:Varför är du så nervös över tryckövervakningen att du vill beställa ny bil istället för att köpa en lagerbil ?
Känns som en så onödig grej, fått siffror på att det kan kosta 3000kr extra när du ska köpa ex. vinterdäck och ny fälg, sen kalibrering och grejer, automatiskt?
Men om man ser till att få vinterdäck med i dealen eller en fin rabatt är det inget problem. Eller om det går att stänga av sensorn då.

Nu vart lagerbil mer aktuellt när det visar sig vara samma färg trots allt, bara bilderna som lurades lite. :D

Finns två blåa fullutrustade i Sverige med allt jag vill ha, dock däcksensor på de två.
Sen en blå utan däcksensor, men tyvärr hade den ingen farthållare heller.
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av BTG » 15 apr 2014 18:34

Lemerok skrev:
Finns två blåa fullutrustade i Sverige med allt jag vill ha, dock däcksensor på de två.
Sen en blå utan däcksensor, men tyvärr hade den ingen farthållare heller.
Håll fullt så har du din farthållare ;)
Senast redigerad av 1 BTG, redigerad totalt 14 gånger.

peta
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 apr 2011 23:49

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av peta » 15 apr 2014 19:30

Berga skrev:
MattisH skrev:
Berga skrev:ok, bra! Då finns det chans att hitta nya bilar utan detta ett litet tag till.
Har för mig att det från början hette alla nya bilmodeller certifierade efter 2012 och alla modeller 2014. Men bra om man skjuter det framför sig lite till.
För det kommer kosta pengar, 500-2500kr per däck enligt: http://www.bytbil.com/nyheter/xvjyvkyg

Detta infördes tidigare i USA. Har läst att det ifrågasätts i och med att systemet varnar ganska sent för lågt tryck. (var det vid 25% tryck?) Och då faller väl hela miljöargumentet.
Grejjen är ju att sensorn inte måste sitta i däcket! Det går ju bra att mäta mha ABS-sensorn också. Tycker den artikeln är felskriven, men det är ju bilens aftonbladet som skrivit det..
Ja det är sk indirekt mätning som jag hoppas blir standard. Då är man oberoende av sensorer i fälgarna med därtill hörande strul och kostnader. De nämnde det förresten i en fotnot i artikeln, om du inte såg den.
Men du kan inte välja när du köper bilen om du vill ha direkt eller indirekt mätning. Så det blir inte så lätt att vifta bort faktiskt.
peta skrev: har vinterhjulen ingen övervakning så avaktivera bara systemet.
Vad har du för bil där det fungerar att avaktivera?
Kan man / får man avaktivera detta på bilar sen lagen slagit till? Vad är i så fall vitsen med lagen..
Bilen avaktiverar automatiskt om den inte får någon signal alls, inga felmeddelanden eller något krångel. Det är en SAAB tillverkad innan lagen kom men USA har haft den ganska länge och detta system var godkänt där. Tror inte att man tänkt på att i vissa delar av världen byter vi hjul en del av året. Det intressanta är om lagen säger att bilen ska vara utrustad med funktionen, för då beror det på mina hjul, om de har sensorer. Misstänker att det är skrivet så, utan att ha kollat närmre.
Helt klart är rullomkretsberäkning det bästa systemet då det inte är beroende av givare i hjulen.
Senast redigerad av 1 peta, redigerad totalt 14 gånger.

peta
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 apr 2011 23:49

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av peta » 15 apr 2014 19:42

Lemerok skrev:
MattisH skrev:Varför är du så nervös över tryckövervakningen att du vill beställa ny bil istället för att köpa en lagerbil ?
Känns som en så onödig grej, fått siffror på att det kan kosta 3000kr extra när du ska köpa ex. vinterdäck och ny fälg, sen kalibrering och grejer, automatiskt?
Men om man ser till att få vinterdäck med i dealen eller en fin rabatt är det inget problem. Eller om det går att stänga av sensorn då.

Nu vart lagerbil mer aktuellt när det visar sig vara samma färg trots allt, bara bilderna som lurades lite. :D

Finns två blåa fullutrustade i Sverige med allt jag vill ha, dock däcksensor på de två.
Sen en blå utan däcksensor, men tyvärr hade den ingen farthållare heller.
Bilar av idag är fulla med "onödiga grejer". AC, centrallås, fönsterhissar, stereo osv. Sen finns andra kanske inte så onödiga, men umbärliga som ABS, antislir, antisladd, däcktrycksövervakning mm. Det finns helt klart en helsikes massa saker och mer känsliga funktioner som kan krångla och som man kan oroa sig för. Allt detta tillsammans gör ju dock bilkörandet roligare, och vissa saker gör det säkrare. Förutsatt att det inte kostar fruktansvärt mycket mer att köpa bilen med, gör det av två anledningar. Den viktigaste, säkerhet, den andra, spara pengar vid pyspunka/punka.
Lycka till med ditt bilköp.
Senast redigerad av 1 peta, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av Lemerok » 15 apr 2014 20:45

Tackar peta! :)
Vi får se hur de löser sig, är säkert en bra sak att ha ändå.

Några andra funderingar, vet någon vad självrisken är för vagnskadegarantin man får när man köper en ny Ford? Inte hittat på det. Dock trevligt att man bara behöver halvförsäkring i 3 år pga. vagnskadegarantin. Förväntade mig att jag behövde skaffa helförsäkring.

Kör antagligen på Fords egna försäkring via If, då får man halva priset i ett halvår med.

Betalning av kontantinsats hos bilfirma? Får man en faktura eller?
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av Bananen » 15 apr 2014 22:14

3500 kr + moms om det fortfarande stämmer?
Hittade en lista som kanske inte är helt aktuell men du får ett hum om självrisken åtminstone. :)

"Tryckövervakningssensorerna" finns att köpa på exempelvis Ebay för inte så många pengar. :D

Sen finns det andra lösningar, man kan bygga en "tryckbehållare" som man stoppar in sensorerna i och pumpar upp till rekommenderat tryck och så lägger man den i bagaget exempelvis.
Då kan man använda vilka hjul som helst och slipper eventuella problem med sensorerna. :cheers
Senast redigerad av 1 Bananen, redigerad totalt 14 gånger.
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av Lemerok » 16 apr 2014 08:31

Bananen skrev:3500 kr + moms om det fortfarande stämmer?
Hittade en lista som kanske inte är helt aktuell men du får ett hum om självrisken åtminstone. :)

"Tryckövervakningssensorerna" finns att köpa på exempelvis Ebay för inte så många pengar. :D

Sen finns det andra lösningar, man kan bygga en "tryckbehållare" som man stoppar in sensorerna i och pumpar upp till rekommenderat tryck och så lägger man den i bagaget exempelvis.
Då kan man använda vilka hjul som helst och slipper eventuella problem med sensorerna. :cheers
Ok, tack för infon! :)
Inte så farligt då, kanske 4500 kr självrisk om det fortfarande stämmer.

Jo verkar finnas endel småfix och trick med de där sensorerna.
Men ett par nya vinterdäck lär ju klara minst 2 vintrar, förhoppningsvis flera, kan vara värt att fixa det ändå. När man ändå har det på originalhjulen med sommardäck så.

Fast hoppas att Ford kan lösa det åt mig om det blir köp.
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av MattisH » 16 apr 2014 08:45

Du ska väl inte krocka det första du gör :shock: :shock: :roll: :jeps


Kolla noga på prisskillnader via bolagen. Jag kan inte ha IF då dom är fullständigt hutlösa på att ta betalt av mig. Sen kan en kompis ha riktigt bra pris med dom på samma bil trots att vi haft körkort lika länge och samma bil. Fattar inte deras bedömningar...
Just när det är märkesförsäkringar så brukar dom vara lite mer humana. Det spelar ingen roll för vagnskadegarantin vad du har för försäkringsbolag. LF och trygghansa har ungefär samma taxor för mig.
Senast redigerad av 1 MattisH, redigerad totalt 14 gånger.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av Perra83 » 16 apr 2014 09:16

Vad gäller betalningen av kontantinsatsen så kan du enkelt betala med ditt vanliga betalkort.

Sen det där med självrisken på vagnskadeförsäkringen är väl inte alla så hög?
Sambon fick bilen påkörd på en parkering och det var tal om hög självrisk men efter att vi hade polisanmält händelsen så tror ja självrisken blev lite drygt 2000kr. Då var bilen inte ens ett halvår gammal...
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av Lemerok » 16 apr 2014 15:46

Nej inte planerat att krocka. :lol:

Jag tänkte köra på Fords försäkring i början i alla fall, med rabatten i 6 månader blir det bäst pris med. Sen kan man ju byta efter 1 år om man vill.

Det går att välja lägre självrisk (2000 kr ex.) vid vagnskada när man tecknar helförsäkring, men känns rätt onödigt då det ingår i 3 år via Ford.
Även om det händer något under dessa tre år så tjänar man nog in det på den lägre kostnaden, halvförsäkring mot helförsäkring.

Hade dock inte vart fel med lägre självrisk, om man bara får ett litet dörruppslag eller mindre skada. Man lär ju vilja fixa sånt på en ny bil så.

http://www.ford.se/Finansieringochforsakring/Forsakring
http://www.ford.se/Finansieringochforsa ... adegaranti

Ska kolla upp exakt självrisk sen med.

Betalningen blir nog smidigast med betalkortet ja, lägger över pengarna till det kontot bara.
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 16 apr 2014 16:23

Jag fick svaret från mitt bolag att har man ny bil så går vagnskadan på i mitt fall Skodas försäkring (IF) även om jag väljer att ha helförsäkring.
För Skodas försäkring via IF var självrisken 5000+moms om jag inte minns fel.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Senast redigerad av 1 ostkroken, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re:

Inlägg av Lemerok » 16 apr 2014 20:11

ostkroken skrev:Jag fick svaret från mitt bolag att har man ny bil så går vagnskadan på i mitt fall Skodas försäkring (IF) även om jag väljer att ha helförsäkring.
För Skodas försäkring via IF var självrisken 5000+moms om jag inte minns fel.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Japp så har jag förstått det nu med, så ingen idé att teckna helförsäkring alls.

Däremot så har jag redan OKQ8 tilläggsförsäkring, den blir riktigt fin på ny bil nu. :jeps
Några exempel:

3. Vagnskadegarantiskada
Omfattas fordonet av fabrikantens vagnsskadegaranti vid skadetillfälle ersätter vi den del av självrisken som överstiger 3 000 kronor.

4. Uppsåtlig skadegörelse
Om ditt fordon är vagnskadeförsäkrat eller omfattas av vagnskadegaranti och utsätts för skadegörelse ersätter vi vagnskadeförsäkringens eller vagnskadegarantins självrisk med upp till 6 000 kronor.

Innebär ju att självrisken i praktiken sänks till 3000 kr, ännu mer vid skadegörelse. :nicka

http://www.okq8.se/hem-forsakring/backu ... /vad-ingar
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Sv: Ford Fiesta ST

Inlägg av ostkroken » 16 apr 2014 20:44

Ja men dåså! Kanon om det nu skulle hända ngt, vilket vi naturligtvis inte hoppas på.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Senast redigerad av 1 ostkroken, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Sv: Ford Fiesta ST

Inlägg av Lemerok » 16 apr 2014 21:30

ostkroken skrev:Ja men dåså! Kanon om det nu skulle hända ngt, vilket vi naturligtvis inte hoppas på.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Yes, känns bra. :)

Får se om mina förväntningar infrias vid provkörningen imorgon, hoppas det! :nicka
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av MattisH » 16 apr 2014 21:44

Ja och det som är ännu bättre med Backup är att den ersätter självrisken vid byte av vindruta.. Upp till två gånger per år dessutom! Har utnyttjat den en gång och nu är det snart dags igen på nästa bil..
Senast redigerad av 1 MattisH, redigerad totalt 14 gånger.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av Lemerok » 16 apr 2014 22:50

MattisH skrev:Ja och det som är ännu bättre med Backup är att den ersätter självrisken vid byte av vindruta.. Upp till två gånger per år dessutom! Har utnyttjat den en gång och nu är det snart dags igen på nästa bil..
Hehe hade inte samma flyt jag, 1 månad efter att rutan hade bytts på Skodan så skaffade jag den. :lol:

Sen dess har såklart inget hänt, men finns ju där som säkerhet, extra skönt på en helt ny bil sen.
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Ford Fiesta ST

Inlägg av Bananen » 16 apr 2014 23:56

Är det "minst" Okq8 betalkort som man måste ha för att kunna teckna denna försäkring?


Edit kl 23:59

Svarar mig själv, ja minst betalkort! :D
Senast redigerad av 1 Bananen, redigerad totalt 14 gånger.
/ Hälsningar Thomas

Skriv svar