Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Sälja något trasig bil till firma.

Användarvisningsbild
dwiz
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 18 jun 2013 13:41

Sälja något trasig bil till firma.

Inlägg av dwiz » 02 apr 2014 13:40

Hejsan

Jag sitter på en Skoda Octavia -06 som jag bl.a har tröttnat på eftersom det känns som om fanskapet går sönder varannan dag men även så behövs en kombi för familjen.

Denna bil har i nuläget lite småfel.
*Stereon funkar inte, 95% säker på att original slutsteget har gett upp.
*Backsensor back är trasig (Backvarnare funkar inte)

Alltså inte större fel och som är hyfsat lätta att fixa.

Hade jag sålt denna bil privat så hade jag fixat problemen men nu är det firma jag ska sälja till och dom kommer med största sannolikhet ordna dessa fel innan dom säljer vidare. Det jag undrar över är:

Om jag säljer den till en firma som är lite dåliga på att se över bilen, har haft kamrater som sålt bil och där firman i princip bara tittat på skicket på bilen och inte ens provkört den. Kommer det då få några konsekvenser för mig om firman i efterhand upptäcker dessa fel. dvs efter jag redan har sålt den vidare och åkt därifrån i min "nyare" bil?
Senast redigerad av 1 dwiz, redigerad totalt 14 gånger.
En resa mot perfektion

bigfoot
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 feb 2014 08:24
Ort: Svedala

Sälja något trasig bil till firma.

Inlägg av bigfoot » 02 apr 2014 14:25

Om jag inte är helt väck så är det precis som när du säljer privat!! Upp till köparen att ta reda på fel och brister och värdera skicket innan köp! :) där kommer det in med "god tro" !
Senast redigerad av 1 bigfoot, redigerad totalt 14 gånger.
ROBERT FOLKSTRAND

Volvo v70 2,4T Sport Edition -2002

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Sälja något trasig bil till firma.

Inlägg av Funk » 02 apr 2014 14:41

God tro och " i befintligt skick" existerar inte som affärsrättsliga begrepp längre... men köparen har ganska långtgående undersökningsplikt och det skall nog mycket till om uppenbara fel skall ställa till problem.

Info: http://www.konsumentverket.se/vara-omra ... vatperson/
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

wannabeapolisher
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: 21 aug 2011 01:40

Re: Sälja något trasig bil till firma.

Inlägg av wannabeapolisher » 02 apr 2014 16:27

dwiz skrev:Hejsan

Jag sitter på en Skoda Octavia -06 som jag bl.a har tröttnat på eftersom det känns som om fanskapet går sönder varannan dag men även så behövs en kombi för familjen.

Denna bil har i nuläget lite småfel.
*Stereon funkar inte, 95% säker på att original slutsteget har gett upp.
*Backsensor back är trasig (Backvarnare funkar inte)

Alltså inte större fel och som är hyfsat lätta att fixa.

Hade jag sålt denna bil privat så hade jag fixat problemen men nu är det firma jag ska sälja till och dom kommer med största sannolikhet ordna dessa fel innan dom säljer vidare. Det jag undrar över är:

Om jag säljer den till en firma som är lite dåliga på att se över bilen, har haft kamrater som sålt bil och där firman i princip bara tittat på skicket på bilen och inte ens provkört den. Kommer det då få några konsekvenser för mig om firman i efterhand upptäcker dessa fel. dvs efter jag redan har sålt den vidare och åkt därifrån i min "nyare" bil?
Jag tycker nog att du ska tala om felen som du uppenbarligen vet om eller fixa till dom då dom verkar hyfsat lätta.
Då kan du åka därifrån med gott samvete ;)

Sen om säljaren i sin tur inte upplyser nya ägaren om eventuella befintliga fel så ligger det ju på deras eget ansvar.

Max.
Senast redigerad av 1 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Sälja något trasig bil till firma.

Inlägg av Manor » 02 apr 2014 18:11

wannabeapolisher skrev:
Jag tycker nog att du ska tala om felen som du uppenbarligen vet om eller fixa till dom då dom verkar hyfsat lätta.
Då kan du åka därifrån med gott samvete ;)

Sen om säljaren i sin tur inte upplyser nya ägaren om eventuella befintliga fel så ligger det ju på deras eget ansvar.

Max.
Jag håller helt med.
Det känns inte som att det spelar så stor roll, men om alla agerade "bussigt" så blir samhället lite bättre :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Sälja något trasig bil till firma.

Inlägg av MattisH » 02 apr 2014 19:44

Gör som ditt samvete tycker. Firman har inget samvete mot dig så länge det inte styrs av konsumentköplagen...

Tråkigt men sant...
Senast redigerad av 1 MattisH, redigerad totalt 14 gånger.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Skriv svar