Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Råd om bilköp

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Råd om bilköp

Inlägg av Arjen » 11 dec 2013 12:34

Går i tankarna på att skaffa en lite billigare bil och skulle vilja ha lite råd och förslag då det finns väldigt många som kan en hel del här.

Är ute efter pålitlighet i första hand, hästkrafter och utseende kommer i andra hand. Antar att det blir japanskt men har ingen koll alls på vad som är bra bilar därifrån. Det enda jag vet från bekanta är att rostskyddet brukar vara uselt på japanska bilar, men är de så pålitliga som det sägs så kan jag ta den smällen.

Budgeten ligger på runt 60-70 tusen och det måste vara en automatare (fruns krav :| )

Har mest kollat på Corolla och Civic, är det något speciellt man ska hålla utkik efter på begagnade sådana?

Tacksam för alla tips och råd.

Kör försiktigt där ute i snön! :brumm
Senast redigerad av 1 Arjen, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1282
Blev medlem: 21 jan 2010 23:27
Ort: Kvärlöv/Landskrona

Re: Råd om bilköp

Inlägg av WaxDog » 11 dec 2013 13:28

Civic har jag lite koll på, hade en sådan -06:a , manuell med 2,2 cdti.
Drivlinan är klockren i den bilen. Samma motor sitter ju i Accord och CRV och allt vad dom heter så det är en motor dom använt länge och den går riktigt snålt trots sin motorvolym. 0,5 var inga problem alls.

Lite barnsjukdomar som alla bilar men inget allvarligt.
Tanklocksmekanism, handbromsdetalj, mjukvara i motorn som ger fel i färddatorn...sådana saker på tidiga modellen som dom fixar på garanti. Senare modeller lär vara förskonade från dessa.
Lite plastknirr i detaljer som kan störa. Lacken känslig för stenskott.

Summa, en rymlig bil som ser bra ut och går billigt med dieseln iaf. Ligger fint på vägen, något hård fjädring.

Finns en utmärkt civic-sida som heter civ-info. Där finns allt och lite till om dessa bilar.
Senast redigerad av 1 WaxDog, redigerad totalt 14 gånger.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Råd om bilköp

Inlägg av Arjen » 15 dec 2013 20:40

En Civic hade inte varit helt fel, tyvärr ligger 05-06:orna lite för högt i pris för min budget i nuläget. Är det samma pålitliga motor i äldre Civicar också?

Det finns väldigt många Saab 93 väldigt billigt, runt 05-06 och relativt få mil på mätaren. Någon som vet hur pålitliga dessa är? Känns lite oroväckande att det finns så pass många ute och så billigt.
Senast redigerad av 1 Arjen, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: Råd om bilköp

Inlägg av Lefty » 16 dec 2013 12:18

Jag hade fram till för bra precis en månad sedan en Civic från 2004, närmare bestämt en 5 dr 1,6 på 110 vilda hk :?

Fördelar:
På alla sätt en väldigt bra bil, rolig på vägar man inte behöver så mycket motor på, bekväm så länge man håller sig till hastighetsbegränsningarna + moms, bränslesnål ca 0,65 l/mil vid blandad motorvägs-/småvägspendling ~6 mil om dagen.
Även väldigt mycket större invändigt än man kan tro.

Nackdelar?
Inredningen - Lite plastig, ser lite enkel och "gammal" ut jämfört med andra bilar från samma tidsperiod. Växelspakens placering på instrumentbrädan kan av vissa beskrivas som lite obekväm, jag gillade det dock stenhårt. Och som tidigare nämnt, det är inte en supertyst bil.
Rost - Det sägs att de kan rosta en del, på min hittade jag dock ingen rost alls.
Service-/reparationskostnad - Verkstadsbesök och till viss mån delar kan vara lite kostsamma. Men det gäller många japanska bilmärken, troligtvis för att de inte går sönder så ofta så totalsumman blir ändå låg.

Jag ägde bilen drygt ett år och 1400mil, det enda jag bytte var bromsklossar bak.

Som referens sålde jag min med ca 11 000 mil på mätaren, nyservad (full bok), nybesiktad, nyrecondad och med fräscha sommar och vinterdäck för lite drygt 40 000 (kommer inte ihåg exakt.... :o )

Från -04 fick de bl.a. nya framlysen vilket enligt mig lyfte utseende en hel del.

Försökte lägga upp en bild men lyckades inte, titta på länken istället:
https://drive.google.com/file/d/0B7OCTm ... sp=sharing
Senast redigerad av 1 Lefty, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 08 dec 2013 22:56

Re: Råd om bilköp

Inlägg av Lefty » 16 dec 2013 12:22

Saabarna är nog billiga för att märket inte finns mer och det gynnar inte direkt begagnatpriserna.
Jag har haft ett par bekanta som haft väldigt svårt att bli av med sina Saabar, trots att de båda var väldigt fina och välskötta bilar.
Eftersom jag inte tror att delar kommer vara problem på många år är det nog ett vettigt köp! ;)
Senast redigerad av 1 Lefty, redigerad totalt 14 gånger.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Råd om bilköp

Inlägg av jonkegtx » 16 dec 2013 12:40

93 SS är en trevlig bil. Själv hade jag dock ett problemexemplar av första årsmodell...slutade med inlösen av bilfirman... :(
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Råd om bilköp

Inlägg av progge » 16 dec 2013 13:15

Lefty skrev:Saabarna är nog billiga för att märket inte finns mer och det gynnar inte direkt begagnatpriserna.
Jag har haft ett par bekanta som haft väldigt svårt att bli av med sina Saabar, trots att de båda var väldigt fina och välskötta bilar.
Eftersom jag inte tror att delar kommer vara problem på många år är det nog ett vettigt köp! ;)
Nu kan du köpa Nevs nya Saab 9-3
Erik Söderholm 2013-12-10 15:39
Senast uppdaterad: 2013-12-11 09:43
Med start idag kan du köpa en Saab 9-3 hos Nevs – men du måste hämta den själv i Trollhättan. Vi har alla priser och detaljer på bilen som enbart ska säljas på nätet.
Senast redigerad av 1 progge, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Råd om bilköp

Inlägg av ostkroken » 16 dec 2013 16:14

progge skrev:
Lefty skrev:Saabarna är nog billiga för att märket inte finns mer och det gynnar inte direkt begagnatpriserna.
Jag har haft ett par bekanta som haft väldigt svårt att bli av med sina Saabar, trots att de båda var väldigt fina och välskötta bilar.
Eftersom jag inte tror att delar kommer vara problem på många år är det nog ett vettigt köp! ;)
Nu kan du köpa Nevs nya Saab 9-3
Erik Söderholm 2013-12-10 15:39
Senast uppdaterad: 2013-12-11 09:43
Med start idag kan du köpa en Saab 9-3 hos Nevs – men du måste hämta den själv i Trollhättan. Vi har alla priser och detaljer på bilen som enbart ska säljas på nätet.
Tror dock att nya NEVS 9-3 kostar en liten slant mera än 60-70.000. ;)
Senast redigerad av 1 ostkroken, redigerad totalt 14 gånger.

wallnermike
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 08 okt 2011 19:29
Ort: Finspång

Sv: Råd om bilköp

Inlägg av wallnermike » 16 dec 2013 19:17

Slå till på en SAAB du får otroligt mycket bil för pengarna. reservdelar är inget problem saab parts är ett eget bolag och har varit det länge. att det finnas många till salu gör det ju bara lättare att få ett bra pris.

Skickat från min SGS2 via Tapatalk 2
Senast redigerad av 1 wallnermike, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color it's a part time job.

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Råd om bilköp

Inlägg av Arjen » 30 dec 2013 01:56

Eftersom pålitlighet/driftsäkerhet kommer i första hand så känns det ändå som att jag vill propritera en japansk bil framför en Saab. En Saab lär vara en mycket roligare bil och definitivt mer bil för de pengarna, men har läst och hört om lite väl mycket problem med dem. Oil sludge (osäker på exakt vad det är) och trasiga tändkassetter bland annat.

Har just nu ögonen på denna. Någon som ägt en sådan och kan dela med sig av erfarenheter?
Senast redigerad av 1 Arjen, redigerad totalt 14 gånger.

peta
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 apr 2011 23:49

Råd om bilköp

Inlägg av peta » 30 dec 2013 02:38

Oilsludge är ett problem på en del äldre Saabar. På senare år och på nya 9-3:an som kom -03 finns inre detta problem. Inte heller bekymmer med tändkasett då den inte finns länge. Numer är det separata tändspolar för varje cylinder. Krånglar sällan och kostar inte skjortan .
Senast redigerad av 1 peta, redigerad totalt 14 gånger.

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Råd om bilköp

Inlägg av Arjen » 30 dec 2013 03:38

peta skrev:Oilsludge är ett problem på en del äldre Saabar. På senare år och på nya 9-3:an som kom -03 finns inre detta problem. Inte heller bekymmer med tändkasett då den inte finns länge. Numer är det separata tändspolar för varje cylinder. Krånglar sällan och kostar inte skjortan .
Aha ok, tack för infon! Ska hölla ögonen öppna efter 9-3:or efter -03 också då. Är det bara Aero som gäller eller? Kan inte mycket alls om Saab.
Senast redigerad av 1 Arjen, redigerad totalt 14 gånger.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Sv: Råd om bilköp

Inlägg av jonkegtx » 30 dec 2013 07:48

Jag hade 2, 0t motorn (175hk) Den var helt ok till vardags. :brumm

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 14 gånger.

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Råd om bilköp

Inlägg av Arjen » 03 jan 2014 13:07

Har kanske en bil på gång men den har en skada i fronten och jag är inte helt säker på hur pass svårt/dyrt det kan vara att fixa. Om man bara tittar på det ser det ju ut som att man bara kan trycka till det lite men så lätt lär det ju knappast vara. Kanske någon här som vet hur pass allvarlig skada detta är egentligen?

Det är en Corolla -05.

Bild
Senast redigerad av 1 Arjen, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Råd om bilköp

Inlägg av progge » 03 jan 2014 13:10

Om du menar glipan mellan skärm och spoiler.
Så kanske det går att lossa skruvar och få i hopp dem. :nicka
Senast redigerad av 1 progge, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

kimpon
Medlem
Inlägg: 381
Blev medlem: 20 mar 2012 22:20
Ort: Skepplanda/ale

Re: Råd om bilköp

Inlägg av kimpon » 03 jan 2014 16:23

Det sitter med all säkerhet skruvar i hjulhuset lossa dom och tryck tillbaka spoilern och sätt tillbaka skruvarna.
Senast redigerad av 1 kimpon, redigerad totalt 14 gånger.
Den som har mest när han dör vinner.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Råd om bilköp

Inlägg av e_king » 03 jan 2014 17:05

Man kan fråga sig varför den ser ut på det sättet. Är den skadad under eller bakom?

Edit: Det är väl ett skruvfäste som tittar fram lite till vänster om mitten?
Senast redigerad av 1 e_king, redigerad totalt 14 gånger.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Re: Råd om bilköp

Inlägg av jonkegtx » 03 jan 2014 17:14

Kan det vara så att skruvfästet är av kanske?
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 14 gånger.

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Råd om bilköp

Inlägg av Arjen » 03 jan 2014 17:18

Ska förmodligen åka och titta på den på onsdag så alla tips på vad som skulle kunna vara fel tas tacksamt emot så man vet vad man ska kolla efter.
Senast redigerad av 1 Arjen, redigerad totalt 14 gånger.

kimpon
Medlem
Inlägg: 381
Blev medlem: 20 mar 2012 22:20
Ort: Skepplanda/ale

Re: Råd om bilköp

Inlägg av kimpon » 03 jan 2014 19:28

Det är nog inte ett skruvfäste utan hålet som man knäpper ihop spoiler med skärmen.
Senast redigerad av 1 kimpon, redigerad totalt 14 gånger.
Den som har mest när han dör vinner.

Skriv svar