Re: Hur ser din bil ut?
Postat: 08 nov 2015 02:43
Vissa har kanske redan sett min bil/mc i min tråd under "Projekt", men kom på att jag inte postat nåt här så här är några bilder på min bil.
Om någon har lust att läsa följer här en ganska personlig och LÅNG beskrivning och massa blandat blaj-blaj.
En kort berättelse först om hur jag köpte bilen om någon har tid att slå ihjäl :
Var efter en bra tid utan bil på jakt efter en bil igen efter att jag pluggat färdigt. Hade tidigare en Saab 900 från 1996 som första-bil och den servade jag alltid hos den lokala och mycket duktiga Saab-verkstaden (samma gubbar jobbar där nu som gjorde när min far körde Saab som tjänstebil på 80-talet - borde borga för att de kan lite om märket och trivs iaf...) och nu råkade den firman ha nästan precis en sån bil jag letade efter, nämligen en 9-3 Aero. Letade egentligen efter en faceliftad variant från 2008 o framåt, men då allt annat var rätt (hyffsat få mil, såld ny på samma ställe, 65 årig gubbe enda ägaren innan, automatlåda, nästan all utrustning, schysst färg etc) på just detta exemplar slog jag till, trots att det var en 2007 med den uppdaterade interiören men inte exteriören. Så här snart 2,5 år efteråt är jag forfarande riktigt nöjd med bilen! Kör inte så mycket, har väl blivit ca 1600 mil under denna tid bara vilket gör att bilen nu gått snart 9000 mil.
Den har en rätt go motor, 2,8 liters V6 med turbo = rätt trångt i motorutrymmet.
Inget typiskt SAAB-turbolagg utan den känns som en sugmotor att köra - och mycket härligare ljud än de med raka 4or: Om motorn är skön att köra finns det en STOR nackdel - förbrukningen.
Här är i stort sätt det lägsta jag fått ner den vid "normal" körning, 0,92 l/mil.
Brukar ligga på 1,1 blandad då jag kör en del i stan. Tur jag inte långpendlar med den. (fast detta visste jag om, hade jag pendlat med bil hade jag aldrig köpt denna motorn heller) Har som sagt det mesta som gick att välja till 2007, saknar taklucka, det är väl det typ.
Hur någon kan lägga drygt 400 kkr på en ny Saab (har hittat prislistan och räknat ut listpriset) förstår jag inte, men som begagnat är det mumma för en nörd som mig. Här är Saaben i sällskap med föräldrarnas sommarbil
(som jag lånar ibland - med "rätta" med tanke på att det är jag som alltid tvättar/polerar den etc)
Har tur att ha rejält med plats på jobb som jag får låna, vilket är guld då man gillar bilvård men bor i lägenhet. En film om inget, mer en nördig tur runt/i bilen:
Kör även mc när vädret är schysst. Köpte denna Kawasaki ER6n ny 2007 precis när jag tagit hojkort, och hade någon sagt att jag kommer ha den kvar om 8,5 år som det gått nu hade jag sagt aldrig i livet! Men den har ju typ ingen värdeminskning kvar och är billig i försäkring/service så jag behåller den ett tag till. Den är ju inte direkt "gammal och sliten" eftersom jag är rädd om mina prylar. Har gått rätt långt om man jämför med andra likadana, ca 3600 mil har jag kört med den. Men den ska ju användas! Bjuder på en sista bild på min första bil som jag hade mellan 2004-06. Det var på den mitt bilvårdsintresse föddes. Men jag visste inget utan körde på med Sonax rubbing och hårdvax för hand så svetten lackade, men på håll såg den rätt fin ut ändå: Har du läst ända hit ska du ha en eloge! Tack för visat intresse.
Nu väntar vintersäsongen med snöslask och skit, vilket märks på forumet då det känns som intensiteten går ner.
Längtar till våren igen då bilvårdandet kan ta fart på allvar, och mcn plockas fram igen!
Trevlig helg!
/Björn
Om någon har lust att läsa följer här en ganska personlig och LÅNG beskrivning och massa blandat blaj-blaj.
En kort berättelse först om hur jag köpte bilen om någon har tid att slå ihjäl :
Var efter en bra tid utan bil på jakt efter en bil igen efter att jag pluggat färdigt. Hade tidigare en Saab 900 från 1996 som första-bil och den servade jag alltid hos den lokala och mycket duktiga Saab-verkstaden (samma gubbar jobbar där nu som gjorde när min far körde Saab som tjänstebil på 80-talet - borde borga för att de kan lite om märket och trivs iaf...) och nu råkade den firman ha nästan precis en sån bil jag letade efter, nämligen en 9-3 Aero. Letade egentligen efter en faceliftad variant från 2008 o framåt, men då allt annat var rätt (hyffsat få mil, såld ny på samma ställe, 65 årig gubbe enda ägaren innan, automatlåda, nästan all utrustning, schysst färg etc) på just detta exemplar slog jag till, trots att det var en 2007 med den uppdaterade interiören men inte exteriören. Så här snart 2,5 år efteråt är jag forfarande riktigt nöjd med bilen! Kör inte så mycket, har väl blivit ca 1600 mil under denna tid bara vilket gör att bilen nu gått snart 9000 mil.
Den har en rätt go motor, 2,8 liters V6 med turbo = rätt trångt i motorutrymmet.
Inget typiskt SAAB-turbolagg utan den känns som en sugmotor att köra - och mycket härligare ljud än de med raka 4or: Om motorn är skön att köra finns det en STOR nackdel - förbrukningen.
Här är i stort sätt det lägsta jag fått ner den vid "normal" körning, 0,92 l/mil.
Brukar ligga på 1,1 blandad då jag kör en del i stan. Tur jag inte långpendlar med den. (fast detta visste jag om, hade jag pendlat med bil hade jag aldrig köpt denna motorn heller) Har som sagt det mesta som gick att välja till 2007, saknar taklucka, det är väl det typ.
Hur någon kan lägga drygt 400 kkr på en ny Saab (har hittat prislistan och räknat ut listpriset) förstår jag inte, men som begagnat är det mumma för en nörd som mig. Här är Saaben i sällskap med föräldrarnas sommarbil
(som jag lånar ibland - med "rätta" med tanke på att det är jag som alltid tvättar/polerar den etc)
Har tur att ha rejält med plats på jobb som jag får låna, vilket är guld då man gillar bilvård men bor i lägenhet. En film om inget, mer en nördig tur runt/i bilen:
Kör även mc när vädret är schysst. Köpte denna Kawasaki ER6n ny 2007 precis när jag tagit hojkort, och hade någon sagt att jag kommer ha den kvar om 8,5 år som det gått nu hade jag sagt aldrig i livet! Men den har ju typ ingen värdeminskning kvar och är billig i försäkring/service så jag behåller den ett tag till. Den är ju inte direkt "gammal och sliten" eftersom jag är rädd om mina prylar. Har gått rätt långt om man jämför med andra likadana, ca 3600 mil har jag kört med den. Men den ska ju användas! Bjuder på en sista bild på min första bil som jag hade mellan 2004-06. Det var på den mitt bilvårdsintresse föddes. Men jag visste inget utan körde på med Sonax rubbing och hårdvax för hand så svetten lackade, men på håll såg den rätt fin ut ändå: Har du läst ända hit ska du ha en eloge! Tack för visat intresse.
Nu väntar vintersäsongen med snöslask och skit, vilket märks på forumet då det känns som intensiteten går ner.
Längtar till våren igen då bilvårdandet kan ta fart på allvar, och mcn plockas fram igen!
Trevlig helg!
/Björn