Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Optimering av motor.

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Optimering av motor.

Inlägg av Theman » 28 aug 2016 08:30

Heja,
Går i tankarna att eventuellt optimera min motor men vill veta era erfarenheter av att göra det.
Har en Audi A6 3,0 allroad diesel som idag har gått ca 1700 mil. Den har original 218hk 500 Nm men den finns även som 272hk och 550 Nm dessa båda har wv gruppen DSG låda, samma maskin finns även med 323hk och 600Nm men då med biturbo och en annan växellåda. Jag har fått reda på att mellan de två förstnämnda varianterna finns ingen skillnad mer än i programvaran.
Har kollat på BSR trim med ppc Box och ska där kunna få ut 328hk och 690Nm ur min maskin, samma effekt får man ur 272hk varianten.
Nu till min fråga.
Hur ska man ställa sig till denna optimering? Vågar man göra den eller är riskerna att man drar sönder något i motor eller drivlina?
Tanken är att jag ska behålla bilen i ca 10 år eller ca 20000 mil. Bilen används som bruksbil och jag drar husvagn med den ca 400mil om året.
Anledningen att jag går i dessa tankar är inte att jag behöver mer kräm utan för att det är kul med mer effekt helt enkelt. :D

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Optimering av motor.

Inlägg av Funk » 28 aug 2016 08:45

Det som dödar växellådor generellt är vrid och ihop med husvagn så med dessa stora ökningar skulle i alla fall jag vara mycket försiktig..
Pallar lådan verkligen nästan 700Nm? VAG:s lådor har ju hittills inte varit direkt under av hållbarhet även om det även där finns olika modeller...frågan kommer ju lite på köper, är det samma spec på lådan i din bil som de vassare modellerna, och då även kylning och liknande ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Optimering av motor.

Inlägg av korvis » 28 aug 2016 09:51

Precis som The man skriver så är det olika lådor.
I de båda med mindre hästar så är det S-tronic lådan, men när det drar iväg över 300hk original så är det Tiptronic lådan.

Känns som det finns en anledning till att man får en annan låda när det börjar bli mycket effekt?

Jag har tidigare tittat på BSR:s trimsats du nämner, då jag varit lite sugen att kanske byta till A6 3.0 tdi. Men jag ställer mig lite tveksam till om den enorma effektökningen är sund.
Jämför man med deras andra optimeringar så är dom som regel lite mer "normala".

Vad säger BSR själva i detta fall?
Lämnar dom bara motorgaranti eller kan man få garanti på att även lådan ska hålla?

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Optimering av motor.

Inlägg av Theman » 28 aug 2016 11:19

BSR säger att dom behåller momentbegränsningarna som ligger original i programmen och släpper bara på full effekt när väl växeln ligger i. Har bara läst än så länge! Tänkte ta det öga mot öga när jag träffa dem på mässan om 14 dagar. Har även läst det här med växellådan på andra sidor på nätet men då har det gäller wv bilar och enligt vad som påstås där så ska Audi ha en bättre lösning på sin låda. Har även hört att man bytt växellåda till en 8stegad låda i den starkaste motorn för att hålla nere förbrukningen. Men det kan mycket väl vara så att den DSG låda helt enkelt inte håller!?
Effekt ökningen är ju enorm i min motor men sett till den andra motorn med 272hk så är effektökningen mer i paritet vill vad de lovar på andra motorer. Kan ju vara så att man helt enkelt stryp min motor för att kunna erbjuda fler allternativ och därmed flirta med tjänstebilsutbudet utbudet. Har även hört av de som bänkat samma motor som jag har och fått ut så mycket som 240-250hk ur den direkt från fabrik. Med andra ord så verkar hästarna lite "vilda" och svåra att tämja

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Optimering av motor.

Inlägg av korvis » 28 aug 2016 16:04

Många kloka ord :nicka
Intressant med en uppdatering i denna tråd när du du pratat med BSR på mässan du skriver om :jeps

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Optimering av motor.

Inlägg av Theman » 28 aug 2016 18:46

Lovar att återkomma när jag hört med dem om hur det ligger till med garantier osv.
Lägg gärna in era egna erfarenheter av trimning eller optimering av bilar.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Optimering av motor.

Inlägg av Stefan N » 28 aug 2016 19:00

Har inte Audi nån egen godkänd optimering typ Volvos Polestar? Känns ju roligare att ha det på papper och kunna besikta med gott samvete.
:brumm Polestar2

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Optimering av motor.

Inlägg av Theman » 28 aug 2016 22:14

Har frågat och tyvärr har dom inte det. Jag kunde lagt ca 40000så hade jag 272hk och 90000 för 323hk då hade jag fått det. Men ick sa Nicke att dom släpper på det i en trimsats godkänd av fabriken.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Optimering av motor.

Inlägg av mikkiz » 30 aug 2016 00:05

Måste du ta ut 328hk å 690nm då? Om du e orolig....
Nöj dig med t.ex 600nm ....
Kör du inte som en fartdåre hela tiden så borde det väl hålla...fast 10 år för en dsg låda utan problem e ganska lång tid :)
Huvudsaken är att du kan sova om natten :)
Lycka till!

Skriv svar