Sida 1 av 1

Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Postat: 07 aug 2016 14:35
av Logan
Starta denna tråd för att själv reda ut ett par frågor och även höra era synpunkter.

Vi utgår ifrån att båda bilar är 12v det är varmt och gott så inget konstigt där

Det man läst och blivit lärd är ju
koppla

Plus från hjälparbilen - Plus på döda bilen
Minus från hjälparbilar -Minus till chassiet på döda bilen.

Förhoppningsvis är alla sams hittills på denna punkten.

Den biten jag tänker på är denna
vissa säger att man ska starta hjälparbilen innan du lägger på minusen på den döda för att inte båda ska dö

Medans vissa säger att koppla allt klart först sedan startar du hjälparbilar och efter en kort stund försöker starta döda bilen.


och den värsta biten
hört denna.

Koppla ihop allt och starta hjälparbilen
låt den gå några minuter. Stäng av hjälparbilen, koppla loss allt och försök starta den döda bilen. Går det inte upprepa försöken.


Personligen gör jag den biten där jag startar hjälp bilen innan jag lägger på jorden på den som är död.
Men bara för skoj och så höra ert tycke.

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Postat: 07 aug 2016 14:43
av Perra83
Ja kopplar ihop som du gör. Startar hjälpbilen och låter den gå lite innan ja provstartar den döda. Kopplar från och stänger av hjälpbilen när den döda startar.

Vid de senaste upplivningsförsöken av en död bil har ja bytt batteri eller haft ett löst och kopplat på den döda.

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Postat: 07 aug 2016 23:02
av Funk
Vintertid startar vi bilar var och varannan dag, vi stänger inte ens av den försörjande bilen under inkopplandet...

/Thomas

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Postat: 08 aug 2016 00:15
av Logan
Lite som ni sa vill man gärna ha bilen som ger ström startad så inte den dör med.
För det gör väl ingen skillnad i säkerhet eller gnistbildning då man lägger på minuspolen på jordpunkten?

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Postat: 08 aug 2016 08:02
av Funk
Logan skrev:Lite som ni sa vill man gärna ha bilen som ger ström startad så inte den dör med.
För det gör väl ingen skillnad i säkerhet eller gnistbildning då man lägger på minuspolen på jordpunkten?
Nej det gör det inte, strömmen finns där i alla fall.
Jag har hört någon argumentera för att spänningsdippen på den "sändande" bilen vid inkoppling skulle kunna vara mindre bra, men det är vad jag kunnat konstatera hittills bara teorier.

Säkerhetsaspekten skulle väl vara att det är massa roterande remmar och grejor som den man kan fastna i...

/Thomas

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Postat: 23 aug 2016 13:26
av tumba25
Jag brukar ha hjälpbilen igång hela tiden. När bilen startar så tar jag bort jorden och väntar en liten stund för att se om den fortsätter att brumma.

Däremot ska jorden på den döda bilen kopplas till jordpunkt på motorn, inte chassiet. Kan man inte hitta något bra ställe på motorn så är det bättre att sätta båda till batteriet. Du kan få för mycket förluster via chassiet.

Om man har tunna startkablar så måste den stå och ladda en stund (ta en cigg eller så) innan man försöker starta. Har man grova lastbilskablar så kan man försöka starta direkt. Det är för stort motstånd i dom tunna kablarna för att kunna starta från hjälpbilens batteri, det döda batteriet måste väckas till liv.

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Postat: 23 aug 2016 15:15
av Funk
Kan man inte hitta något bra ställe på motorn så är det bättre att sätta båda till batteriet.
Det är det enda man aldrig skall göra ! Man gör aldrig någon anslutning av minus/jord direkt till batteriet...vare sig till sändande eller mottagande bil. Anslut alltid minus till jordplint, motor eller liknande.
Dels på grund av risken för exploderande batteri, dels på grund av att batterimonitorsystem som mäter batteriets condition nästan alltid sitter på den sidan och den mår inte bra av vare sig laddning eller starthjälpsanslutning.

/Thomas

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Postat: 23 aug 2016 16:16
av vaxfrasse
Något att tänka på är att gärna använda startkablar med inbyggt elektronikskydd också.
Har man otur så kan någon styrenhet gå sönder av ev. spänningstopp som kan bli med startkablar.

Re: Diskussion hur man hjälpstartar en bil.

Postat: 23 aug 2016 23:35
av Dansken
startar fordon hela vintern på jobbet, har alltid bussen igång då jag kopplar.