Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Goodyear efficientgrip performance

Skriv svar
pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av pean92 » 01 jul 2015 00:56

Hej!

Det är så att min far har införskaffat sig en uppsättning goodyear efficientgrip performance, 225/40 -18 till sin Audi a6 -01.

Vi valde ut dessa i tron att de skulle vara bra och gå tyst, det första visar sig stämma men det sistnämnda stämde inte alls. Får ett brummande ljud i hastigheter över ca 70 km/h, extremt irriterande..

Alla verkar sitta rätt monterande och rulla åt rätt håll, ser ingen rotationsriktning på de för övrigt men enligt firma skulle de vara rätt. Någon som upplevt något liknande?


//Per

Användarvisningsbild
davve
Medlem
Inlägg: 429
Blev medlem: 06 aug 2013 07:38
Ort: Borås

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av davve » 01 jul 2015 04:34

Har samma däck i 15". Inget brumma de. Mycket nöjd.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av Perra83 » 01 jul 2015 06:48

Hjullager?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av e_king » 01 jul 2015 07:58

Har samma däck 15" Upplever samma sak. Brummar från de hastigheterna och uppåt. Det handlar kanske om personliga erfarenheter också? Kumho som jag alltid kört med på lillbilen innan låter mindre. Däremot är de här bättre på vått väglag. Upplever Goodyear som lite mjukare i stommen också.

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av pean92 » 01 jul 2015 08:13

Har börjat överväga hjullager men det brukar låta även från låga hastigheter då av tidigare erfarenhet..

Ha själv kört 18" ett tag med budgetdäck, Interstate och Achilles och de går alldeles tyst och fint på min passat. Konstigt om ett företag som goodyear med testvinnaren efficientgrip ska låta avsevärt högre..

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av progge » 01 jul 2015 09:18

pean92 skrev:Har börjat överväga hjullager men det brukar låta även från låga hastigheter då av tidigare erfarenhet..

Ha själv kört 18" ett tag med budgetdäck, Interstate och Achilles och de går alldeles tyst och fint på min passat. Konstigt om ett företag som goodyear med testvinnaren efficientgrip ska låta avsevärt högre..

Var har du köpt däcken?
Vissa bilar är mycket känsliga, för vilka däck man sätter på.
Tillverkaren av bilen, är experten i detta fall
Däck har olika klassning, så samma märke av däck och kan bete sig olika beroende av klassning.
Mitt tips är att vän dig till däck försäljaren och för klara ditt problem.
Hjul lager kan både höras och kännas, eller låta vid fri spinning av navet utan fälg som skrap ljud.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av pean92 » 01 jul 2015 09:25

De är köpta online, minns inte vilken sida..

Vi ska kolla dedär med hjullager, har inte hunnit det bara, är det inte det så får man höra med återförsäljaren :)

werner
Ny Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 jul 2012 19:03

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av werner » 01 jul 2015 18:58

Det här med däck är väldigt subjektivt, ett däck som pass min bil kanske inte passar dig och din bil. När jag
köpte min Volvo låg där Pirelli på, när jag skulle byta läste jag många tester och kom fram till att
goodyear efficientgrip performance skulle jag ha för dom var tystast i testen. Har kört 3 tusen mil
och är nöjd.

Tyvärr kan man inte provköra några däck utan man får läsa och hoppas man blir nöjd.
Tur att man får prova skor innan man köper nya :D

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av vaxfrasse » 01 jul 2015 22:48

Hur ser mönstret ut på dom?
Generellt så genererar ett v-mönster mer däckljud än de med traditionellt mönster.
Är ju inget svar på frågan, bara en tanke.
Men som andra sagt, kolla hjullager.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av Hej » 02 jul 2015 00:28

vaxfrasse: De har "vanligt" mönster, inget v-mönster eller liknande. Bra observation/tanke annars!
Jag har bara pytteliten erfarenhet från Goodyear Efficientgrip Performance - i form av bakdäck på en Mazda Miata NC. Där funkar däcken bra, o låter inte mer än de Yokohama som satt original. Sen är ju inte en Miata den tystaste av bilar... men ändå. :)

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av Norrhyttan » 02 jul 2015 19:38

Däck är en skitsvår kompromiss. Ska de greppa maximalt blir de varken tysta eller långlivade. Bästa våtgrepp funkar sämre på torr asfalt. Ska de ha lågt rullmotstånd tappar man i prestanda.
Och värst av allt, det som funkar perfekt på en Aston Martin Lagonda är rena skräcken på en Skoda 1100.



Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

johmi
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 19 nov 2009 15:45

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av johmi » 15 sep 2015 19:51

Har nog precis samma dimension på min V70n. Satte på dessa förra året och de är mycket tysta och rullar förhållandevis lätt. Tidigare hade jag Michelin Pilot Sport 3 och dessa var riktigt bullriga. När jag bytte förra året minskade bensinnotan ca 10%...

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Goodyear efficientgrip performance

Inlägg av pean92 » 15 sep 2015 20:27

Hej, kanske ska nämna att problemet löstes med att byta hjullager! :) De går väldigt tyst, lite märkligt att lagret fick för sig att ge upp precis vid däckbytet :)

Skriv svar