Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Köpråd - passat masters 2011

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Sv: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Norrhyttan » 20 okt 2014 21:09

henkek skrev:nästan 100 tätt.
Det var ju det jag sa. ;)

En mikroskopisk mängd vid varje varv blir en skvätt, när det händer i fyra cylindrar och flera tusen gånger i minuten. Och när friktionen ständigt ska minska måste man göra eftergifter någonstans.
Vad var det jag sa!

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av henkek » 20 okt 2014 22:11

Hehe :) det är sant

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Sv: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Manor » 20 okt 2014 22:25

henkek skrev: Dem vag bilar jag har haft är 1.8t och 2.0tdi o ingen av har behövt fyllas på. Dieseln gillade jag skarpt. Kanske blir en ny vag diesel nästa år
Då har du nog haft tur...
Vår Audi A4 1.8t slumpade i sig rejält med olja...och vi är långt ifrån ensamma, det är bara att leta runt på diverse forum. Det verkar vara mer en regel än undantag att den drar mycket olja för många... 2.0tdi vet jag dock inget om, de kanske håller bättre tätt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av garagehunden KL » 20 okt 2014 23:46

Det kanske ska va så, vad vet jag. Men skulle bruksVolvon som är en sån där vanlig femma behöva påfyllning mellan oljebytena skulle jag bli alldeles förskräckt och ringa verkstan och undra vad som var fel. Fast jag redan vet och hört dem säga även om den fast det inte är modernaste version (-06, 10 000 mil) att nån liter är normalt. Min drar inget märkbart mellan bytena som är ca 600 mil.

Att det är hela sanningen att alla drar (väsentligt med) olja men en del späder ut den med bränslet tror jag inte på. Skulle vara de allra senaste konstruktionernas egenheter då. En bil som jag känner dem ska inte läcka ut en massa bensin (allt bränsle är alltså bensin för mig, diesel existerar inte i min föreställningsvärld) i oljan, då är något galet om det rör sig om flera deciliter på några hundra mil. Det bör kännas på lukten på stickan om bilen har sån och kanske även märkas på andra sätt. Då vore det meningslöst att hålla koll på nivån. Man får ha stickan till att lukta på istället för att titta på om nivån ändå inte rör sig. Tror avgasvärdena skulle påverkas också.

Njä, det finns nog en vändpunkt för några år sedan där motorerna ändrat karaktär till det sämre hållbarhetsmässigt. Högre oljeförbrukning tyder på i förlängningen kortare livslängd. Medvetet gjort pga krav på lägre förbrukning och kanske tillverkarna inte heller vill att motorerna skall hålla hur länge som helst heller.

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Re: Sv: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av henkek » 21 okt 2014 00:39

Manor skrev:
henkek skrev: Dem vag bilar jag har haft är 1.8t och 2.0tdi o ingen av har behövt fyllas på. Dieseln gillade jag skarpt. Kanske blir en ny vag diesel nästa år
Då har du nog haft tur...
Vår Audi A4 1.8t slumpade i sig rejält med olja...och vi är långt ifrån ensamma, det är bara att leta runt på diverse forum. Det verkar vara mer en regel än undantag att den drar mycket olja för många... 2.0tdi vet jag dock inget om, de kanske håller bättre tätt.
Ok. Ja de måste jag isf haft. Är inne på min 5e 1.8t o alla har vart lika bra.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Sv: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Manor » 21 okt 2014 13:19

henkek skrev:
Manor skrev:
henkek skrev: Dem vag bilar jag har haft är 1.8t och 2.0tdi o ingen av har behövt fyllas på. Dieseln gillade jag skarpt. Kanske blir en ny vag diesel nästa år
Då har du nog haft tur...
Vår Audi A4 1.8t slumpade i sig rejält med olja...och vi är långt ifrån ensamma, det är bara att leta runt på diverse forum. Det verkar vara mer en regel än undantag att den drar mycket olja för många... 2.0tdi vet jag dock inget om, de kanske håller bättre tätt.
Ok. Ja de måste jag isf haft. Är inne på min 5e 1.8t o alla har vart lika bra.
Det är bara att gratulera :).
Det kanske finns olika varianter av 1.8t också, mer än vad jag vet.
Hur som helst så är det ofta VAG och hög oljeförbrukning nämns...men de säljer också många bilar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Köpråd - passat masters 2011

Inlägg av Manor » 21 okt 2014 13:25

garagehunden KL skrev:Det kanske ska va så, vad vet jag. Men skulle bruksVolvon som är en sån där vanlig femma behöva påfyllning mellan oljebytena skulle jag bli alldeles förskräckt och ringa verkstan och undra vad som var fel. Fast jag redan vet och hört dem säga även om den fast det inte är modernaste version (-06, 10 000 mil) att nån liter är normalt. Min drar inget märkbart mellan bytena som är ca 600 mil.

Att det är hela sanningen att alla drar (väsentligt med) olja men en del späder ut den med bränslet tror jag inte på. Skulle vara de allra senaste konstruktionernas egenheter då. En bil som jag känner dem ska inte läcka ut en massa bensin (allt bränsle är alltså bensin för mig, diesel existerar inte i min föreställningsvärld) i oljan, då är något galet om det rör sig om flera deciliter på några hundra mil. Det bör kännas på lukten på stickan om bilen har sån och kanske även märkas på andra sätt. Då vore det meningslöst att hålla koll på nivån. Man får ha stickan till att lukta på istället för att titta på om nivån ändå inte rör sig. Tror avgasvärdena skulle påverkas också.

Njä, det finns nog en vändpunkt för några år sedan där motorerna ändrat karaktär till det sämre hållbarhetsmässigt. Högre oljeförbrukning tyder på i förlängningen kortare livslängd. Medvetet gjort pga krav på lägre förbrukning och kanske tillverkarna inte heller vill att motorerna skall hålla hur länge som helst heller.
Ja, jag vet inte...
Imprezan (köp ny) såg inte ut att dra någon olja alls. Den fick ny olja och filter var 625:e mil.
Ventilkåpspackningarna (främst den vid turbon) började dock fuktas vid 12000 körda mil, men det lilla "läckagen" syntes inte.

Nuvarande Outback drar aningens med olja och servas var 1500:e mil. Jag har fyllt på dryga litern på 5000+ mil. Det känns väl inte så farligt, men skulle vara roligare om det inte syntes.

Det finns lite olika inkörningsskolor. Jag tar det lugnt och höjer successivt varvet efter inkörningen. Vissa säger att man ska varva ut motor då och då även under inkörningen för att pressa ut och slita in kolvringarna korrekt. Det kanske är det senare som skulle behövts, men för mig är höga varv och inkörning ett NO NO.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Skriv svar