Sida 1 av 1

Laga rost i bagaget! Behöver råd!!

Postat: 31 mar 2015 16:10
av Jeffholmstrom
Förra sommaren märkte jag att ja fått in vatten i bagaget, tog bort all inredning och såg i botten att det legat vatten och fukt där ett litet tag, det har kommit en del ytrost i botten på plåten som jag tänkte fixa en gång för alla.

Jag tänkte slippa, köra med någon sorts rostlösare, göra rent och sedan måla några lager med en rostskyddsfärg?

Efter det tänkte måla hela nedre delen av skuffen där vattnet lägger sig med någon gummifärg t.ex Plasti dip eller Rostskyddsmassa kanske går, har dålig koll, som tål vatten och fukt, vattnet slipper ligga emot plåten iaf det händer igen.

Vill gärna va tips vilka grejer jag ska använda? :D

Vet att vattnet kommer ifrån suffletten och att kanalerna är antagligen fulla med skit vilket gör att vattnet rinner in i bagaget istället där, men ska rengöra allt det i samma veva.

En bild på hur det ser ut. Ser värre ut än vad det är, efter jag torka rent!
Bild

Här är en bild på hur jag tänkte det skulle bli när det är klart, vad tror ni om det?
Bild

Re: Laga rost i bagaget! Behöver råd!!

Postat: 31 mar 2015 17:22
av progge
Jag skulle valt Rostskyddsmassa före Plastidip.

Tycker att du är på helt rätt spår, blästring om du har till gång. :jeps

Re: Laga rost i bagaget! Behöver råd!!

Postat: 31 mar 2015 20:42
av MattisH
Jag skulle vilja påstå att med sliptrissa på vinkelslipen och rostlösare (Pingens Acid Clean Gel) så får du det tillräckligt rent. Sen på med någon typ av rostätare. Grundfärg och tillsist gärna en ljuddämpande färg så har du ett perfekt skydd.

Re: Laga rost i bagaget! Behöver råd!!

Postat: 31 mar 2015 22:03
av garagehunden KL
Ska du måla istället för rostskyddsmassa, det sistnämnda det säkraste, så använd absolut en tvåkomponentfärg till grundfärg där angreppet varit, exempelvis Hagmans gula. Den är bra. Mycket bättre än zinkjox o liknande. Och kolla också andra sidan av den angripna plåten.

Bläster/punktbläster är det bästa att ha till rengöringen men inte nödvändigt om man är noggrann. Har du inte tvåkomponentfärg är det supernoga att det är nästan mikroskopiskt rent från oxidering innan du lägger färg.