Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Biltema eller original

Oljebyten, service, rostlagning
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Biltema eller original

Inlägg av Nisse » 07 mar 2009 12:24

Är ju en inbiten Volvonist och har varit detta från barnsben.....starkt på verkad av omgivningen som mina äldre bröder som körde Amazon/140serien...men idag åker båda Japansk... :shock:

Har i alla fall varit väldigt inställd på att använda originaldelar...men för en tid sedan bytte jag bromsok, skivor, hjulnav fram på tantens fina 855...Och då blev det faktiskt biltema då jag vet många som testat just dessa delar (Volvoforum) och det har funkat väldigt bra !!

Har funderat lite om man skall våga montera Biltemas dämpare fram/bak på 855an...

Eller finns det tips om andra till rätt pris...har för mig att ett Gotlandsföretag annonsera på blocket om med bra priser....Någon sänkning annat än priset är inte aktuell.... :lol:
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Biltema eller original

Inlägg av mortil » 07 mar 2009 13:07

Nisse skrev:Är ju en inbiten Volvonist och har varit detta från barnsben.....starkt på verkad av omgivningen som mina äldre bröder som körde Amazon/140serien...men idag åker båda Japansk... :shock:

Har i alla fall varit väldigt inställd på att använda originaldelar...men för en tid sedan bytte jag bromsok, skivor, hjulnav fram på tantens fina 855...Och då blev det faktiskt biltema då jag vet många som testat just dessa delar (Volvoforum) och det har funkat väldigt bra !!

Har funderat lite om man skall våga montera Biltemas dämpare fram/bak på 855an...

Eller finns det tips om andra till rätt pris...har för mig att ett Gotlandsföretag annonsera på blocket om med bra priser....Någon sänkning annat än priset är inte aktuell.... :lol:

ska du bara ha den som bruksbil så är det säkert helt ok med biltema dämpare och fjädrar :) har flera kompisar som kör dessa på sina sketna 740is och liknande. jag köpte stötdämpare och sänkfjädrar av nått företag som annonserade på blocket kommer inte ihåg namn dock . duger helt ok men är absolut inga värsting värsting ban-bilsgrejer :P

får hoppas det kommer en dag då du inser att japanare gör bra bilar faktist :P hög kvalite med lite krångel :D
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Göran

Re: Biltema eller original

Inlägg av Göran » 07 mar 2009 13:43

Ja har köpt bromssdelar och stötdämpare och allt till min mercedes w123 på Biltema och är mer än nöjd!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Biltema eller original

Inlägg av mortil » 07 mar 2009 14:14

beror ju på lite hur man använder bilen. har kört biltema belägg på en gammal 140 en gång . de gör ja aldrig om med de körsättet man hade på den . bromsklossarna var slut på 1½ månad ungefär :S

själv har jag fastnat för MetalMasters belägg . dom har överlägset lång hållbarhet. (man byter dom samtidigt som skivorna ) dom dammar knappt något. men fjädrar och stötdämpare tror ja inte de är så stor skillnad på . (de finns inte så många tillverkare av spiralfjädrar till bilar i världen) om jag inte minns fel så kommer biltemas fjädrar från Lesjöfors springwires fabrik i tyskland.
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Biltema eller original

Inlägg av Nisse » 07 mar 2009 15:35

Bromsoken, skivor fram, hjulnaxen till 850/X70 verkar funka väldigt bra....men belägg kör jag ATE från mekonomen.....stötdämpare från biltema har jag kört tidigare på 245GLT och där funkade dom bra (bak) fram är det ju gaspatroner på GLT/Turbo....sålde själv Gabriel stötdämpare när jag jobbade som däckare...och dom var ingen höjdare i kvalitén....Tror nog jag testar biltemas dämpare på tantens 855... :D

Fjädrarna biltema hade tidigare var Svensktillverkade....hur det är idag vette katten...

Det gäller att kunna sitt biltema..... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

MAX

Re: Biltema eller original

Inlägg av MAX » 07 mar 2009 19:10

Kan bara konstatera funkar det så funkar det!
har själv köpt hjul-lager bak till corsan (stod förövrigt timken på dom) har haft dom ca ett år ca 1000mil no problems at ol. 8-)
men som vanligt finns det dåliga produkter överallt köpte i början på åttitalet dom första så kallade asbetbefriade bromsbelläggen till en vanlig opel rekord tidigt 70-tal från en märkes kedja och dom var slut efter ca 3månaders användning.
trots att bilen var nybesiktad alltså inga anligggande bromsar.
men som sagt tidigare angående biltema att finns bra och dåligt,
som nisse skrivit gäller att kunna sitt biltema max. 8-)
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Biltema eller original

Inlägg av Nisse » 07 mar 2009 20:16

https://gemotor.jetshop.se/

Undrar om dessa dämpare håller högre klass än biltemas....kostar i alla fall Summa 2.160,00 kr 4 dämpare till 850/X70 -00
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Biltema eller original

Inlägg av mortil » 07 mar 2009 21:39

det är GE dämpare jag har på saaben :) vore lite elakt o säga att dom är bättre än orginal som sitter på min saab (sachs orginal) men än så länge är dom lika bra iaf :) (dock bara kört ca 30 mil med dom :P

har bekanta som kör med dom också . dom tycker dom funkar kalasbra. inte det optimalaste på bana . (men de får man inte för dom pengarna)
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Biltema eller original

Inlägg av Tomas88 » 12 mar 2009 12:32

Köper de flesta reservdelarna jag kan från Biltema.
De reservdelar jag testat hittills är:
Olja
Oljefilter
Kupéfilter
Bromsskivor
Stötdämpare
Fjädrar
Torkarblad
Säkert nåt mer som jag inte kommer på.

Av dessa saker har jag inte haft några större problem.
Torkarna är nog inte lika bra som Bosch men du har ju i stället råd att köpa flera uppsättningar för samma pris.
Det enda jag inte gillar med Biltema är att det är lätt att få fel saker. Jag köpte för att tag sedan ett luftfilter som jag inte fick dit. När jag mailade Biltemas kundtjänst säger de att jag köpt fel.
Inte alltid så tydligt till vilken årsmodell eller motorvariant det skall vara.

Ett tips på billiga reservdelar till Volvo och Saab är http://www.skruvat.se
Men se till att jämföra. Allt är inte billigt.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Biltema eller original

Inlägg av Tantrum » 12 mar 2009 18:27

Till mina äldre bilar har jag köpt grejer på Biltema.
Typ filter, torkarblad, generatorremmar, olja, hjulsidor och tändstift nån gång. Kamrem och spännrullar kör jag dock original.
Verkar som att bromsskivorna håller bra kvalitet också. Kan mycket väl tänka mig att köpa sådana till nuvarande bilen. Annars är det bara torkarbladen jag använder därifrån i dagsläget.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Peetra
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 nov 2008 17:05
Kontakt:

Re: Biltema eller original

Inlägg av Peetra » 22 apr 2009 22:59

Helt ärligt, så blir det nog billigare att skaffa orginaldelar, för varke gång m,an kilar in till Biltema, så komer man hem med en massa grejer som man absolut inte hade avsikt att inhandla. :oops:
Senast redigerad av 1 Peetra, redigerad totalt 14 gånger.
Från Filurens arkiverade godbitar: (Tillgängligt endast tills jag kommer ihåg att ta bort det) Varför kvinnor förblir singlar.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Biltema eller original

Inlägg av Tantrum » 23 apr 2009 06:07

Peetra skrev:Helt ärligt, så blir det nog billigare att skaffa orginaldelar, för varke gång m,an kilar in till Biltema, så komer man hem med en massa grejer som man absolut inte hade avsikt att inhandla. :oops:
Du sparar ju massa pengar på alla grejer du spontanshoppar. Tänk om dessa grejer kostat som motsvarande originalprylar. Då hade du ju varit ruinerad och slut som människa och artist :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

svempus
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 sep 2009 00:04

Re: Biltema eller original

Inlägg av svempus » 22 feb 2010 12:04

jag har bara köpt delar till mina bilar på biltema har aldrig varit nått fel på dom har kollat att det är rätt på en gång i butiken bara men vet hur det ser ut så äre inga problem....
Senast redigerad av 1 svempus, redigerad totalt 14 gånger.

Shareware
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 aug 2009 23:34

Re: Biltema eller original

Inlägg av Shareware » 23 mar 2010 00:47

Har köpt en del grejer på biltema. Bromsskivor, fjädrar och spindelleder och allt har funkat ok/bra. Det som brukar vara lite skräp på biltemas grejer är olika former av gummidetaljer. Gummi är relativt dyrt och där sparar de in och använder gärna lite billigare hårda gummivarianter som gärna spricker och börjar släppa in vatten.
Senast redigerad av 1 Shareware, redigerad totalt 14 gånger.

nyberg
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1011
Blev medlem: 12 okt 2009 08:23

Re: Biltema eller original

Inlägg av nyberg » 23 mar 2010 07:30

lag litar inte på biltema så köper inga reserv delar där, dock lite verktyg m,m
borde inte vara nå större fel på dom annars borde det inte sälja, men nog är det kvalitets skillnad mot dyrare saker, säger man annat lurar man bara sig själv,
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Biltema eller original

Inlägg av pake » 23 mar 2010 07:34

Kör med Biltema bensinpump på Porschen (samma pump som Volvos Turbobilar). Den är uppmätt och rekommenderas av folk som kör trimmat på bana, så några problem med prestandan i den ska det inte vara.

Skillnaden mot orginal, förutom priset som är 5 ggr lägre, är att den låter lite mer, men det hörs bara bakom bilen och bensinpumpen surrande drunknar lätt i avgasbrölet :mrgreen:
Senast redigerad av 1 pake, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: Biltema eller original

Inlägg av tumba25 » 23 mar 2010 15:45

Jag köper nästan allt på Biltema om det finns, dom saknar en del specialdelar som inte går så mycket. Verktyg köper jag också där, utom el- eller luft-drivna grejer.
Senast redigerad av 1 tumba25, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Biltema eller original

Inlägg av Göran » 23 mar 2010 15:52

Även jag handlar allt som går att köpa på BIltema. Det är bra grejor!
Verktyg håller riktigt, riktigt bra! :jeps
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Benighted
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2010 18:54
Ort: Linköping

Re: Biltema eller original

Inlägg av Benighted » 23 mar 2010 23:48

Biltema ja, det är ju ett helt eget kapitel, vissa saker är riktigt bra, andra (faktisk rätt få grejer) är under all kritik, men jag tror det som dom lyckats med är att hålla good enough kvalité och ett bra kvalité/pris förhållande så man känner att man inte kan klaga på det man köpt. Jag skulle personligen inte köpa delar till min bil ifrån biltema, men jag är lite pedantisk också så. Och så betalar hellre det dubbla för good istället för good enough.

Men min strategi är väldigt mycket, är detta nåt jag kommer använda mycket -> kvalitétsgrejer, nåt jag kommer använda några gånger i mitt liv -> biltema.

Sen ska man inte automatiskt tro att biltema är billigast, finns ibland exakt samma pryl på jula eller liknande billigare...
Senast redigerad av 1 Benighted, redigerad totalt 14 gånger.
/Jani

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Biltema eller original

Inlägg av bustorp » 24 mar 2010 19:30

Är inte rädd för att handla bromsar o annat av Biltema, det har funkat ypperligt på mina bilar.
Om man har en bil som står i 10-15´o som går 200 fismil/år så vill man inte lägga drygt 6´på bromsar när det kostar knappt 2´på Biltema. Resultatet blir detsamma........
Eller som Red Lizzard (jettan) som är en 2´kronorsbil.......skulle knappast handla ett originalavgas till den. Då dubblas nästan värdet på bilen......till ingen nytta.

Däremot så köper jag aldrig oljefilter eller bränslefilter till insprutare där.
Då får det gärna kosta extra, men Mann eller original blir det då.
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar