Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera motorblocket samt andra delar?

Oljebyten, service, rostlagning
9070
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 feb 2009 04:28

Polera motorblocket samt andra delar?

Inlägg av 9070 » 04 apr 2010 20:52

Hej

På tisdag skall jag utföra en motortvätt på min bil. Behöver råd och tips med hur jag på bästa sätt kan polera upp motorblocket samt andra metalliska ytor i motorutrymmet. Avfettning samt schamponering kommer jag att börja med på en sval motor, men hur gör jag sen? Är det bara att smeta på Autosol och sen gnugga tills knogarna blöder eller finns det andra lösningar?

Tar gärna emot alla sorters tips och råd

Så här ser den ut idag:

Bild

Bild


tack på förhand // 9070
Senast redigerad av 1 9070, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Polera motorblocket samt andra delar?

Inlägg av Nisse » 04 apr 2010 22:22

När man gör en motortvätt så brukar man börja med en kallavfettning så alla fetter försvinner...låt verka 5-10min...sedan kör man bort detta med högtryckstvätt som man ställer ner i tryck...sedan kör man på en alkalisk löning t.ex. HD grön och låter detta verka 5-10min...sedan kör man bort detta med högtryck...efter detta blåser man bort all fukt med tryckluftsmunstycke väldigt noga....sprutar på motorglans...torkar efter med t.ex. en frottéhanduk noga...

Högtryckstvätt använder man för att få luft/vatten i blandning...vanligt vattenflöde kan göra så ihåligheter fylls med vatten...t.ex. tändstiftshålor...man lägger på medel även på insidan av motorhuv...man gör en komplett motorrumstvätt....

På många motorer finns en skyddsbeläggning som med tiden blir gulaktig...

Just moderna motorer finns inte så mycket att polera upp...80-90% är plastpaneler....

Det du behöver...
1L petrokemisk avfettning (kallavfettning)
1L Alkalisk avfettning
1st elementpensel eller fälgborste
500ml motorglansmedel

*Använd skyddshandskar i gummi och skyddsglasögon
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Göran

Re: Polera motorblocket samt andra delar?

Inlägg av Göran » 04 apr 2010 22:34

Behöver du skydda fördelarlock mm så kan jag tipsa om att baka in delarna i aluminiumfolie! :)
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Benighted
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2010 18:54
Ort: Linköping

Re: Polera motorblocket samt andra delar?

Inlägg av Benighted » 04 apr 2010 23:50

Vad är ditt mål med poleringen, spegelblank underbar metall, eller bara ren, men fortfarande kvar med gjutojämnheterna?
Senast redigerad av 1 Benighted, redigerad totalt 14 gånger.
/Jani

9070
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 feb 2009 04:28

Re: Polera motorblocket samt andra delar?

Inlägg av 9070 » 05 apr 2010 07:39

Den skall bara bli ren, skinande ren. Satt och tänkte på ifall det går att använda en ångtvätt (billigaste tvätten som går att få tag på på Jula). Kanske skulle köra med ångtvätten, en diskborste och sen autosol?

Skriv svar