Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Färg till bromsok?

Oljebyten, service, rostlagning
Nyrén
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 02 jul 2013 18:56

Färg till bromsok?

Inlägg av Nyrén » 03 sep 2014 17:43

Hej bilvårds vänner!

Det är så att bromsoken har sett sina bättre dagar så jag skulle vilja måla om mina bromsok på skodan, men hittar inte bromsoksfärg med rätt kulör. Undrar om det går att bryta färg som sedan går att pensla på som håller för värme och kemikalier bra.

Den färg som finns är denna men kulören är alldeles för ljus: http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/exter ... -gron.html

Kulör jag är ute efter: http://rgb.to/pantone/348-c

Bild

kimpon
Medlem
Inlägg: 381
Blev medlem: 20 mar 2012 22:20
Ort: Skepplanda/ale

Re: Färg till bromsok?

Inlägg av kimpon » 03 sep 2014 18:00

Kan du inte höra med skoda
Den som har mest när han dör vinner.

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Färg till bromsok?

Inlägg av tobbegubben » 04 nov 2014 19:59

Tar upp denna tråden igen för att hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig. :)

Äger som sagt en Mustang med färgen grabber orange, färgkoden för den är U3.
Då bromsoken är silvriga tänkte jag att det kunde vara läckert att lacka dem i samma färg som lacken på bilen.

Det jag undrar är var man hittar en sådan färg som klarar den värmen. Har varit i kontakt med Mekonomen som skulle kunna fixa fram den på s k vanlig sprayflaska. Men det jag undrar då är det verkligen klarar värmen?
Plus att om det blir så att jag sprayar dem med denna färgen, skall man lägga på någon typ av klarlack för att det skall hålla bättre?
Likadant innan jag sprayar på det, skall man använda någon typ av primer?

Nyrén
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 02 jul 2013 18:56

Re: Färg till bromsok?

Inlägg av Nyrén » 04 nov 2014 23:48

Dessa är jävligt bra http://www.collexstyling.se/bromsoksfar ... nts/4655-0
vet inte dock om den orangea passar?

mopar
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 maj 2010 02:54

Re: Färg till bromsok?

Inlägg av mopar » 04 nov 2014 23:51

Wilhelmina race parts har värmetålig motorfärg i cheva orange och Chrysler orange, vet inte hur kulörerna stämmer mot din färg, men kanske värt att kolla.
http://www.race-shop.com

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Färg till bromsok?

Inlägg av tobbegubben » 21 apr 2016 19:12

Lånar denna tråden.

Äger som sagt en Mustang grabber orange. Har funderingar på att skaffa ett par större fälgar mot mina original 18".
Därför har jag funderingar på att lacka navet och bromsoken i bilens orange färg.
Har en sprayflaska i bilens färg. Vågar jag att använda denna till att lacka ok och nav?
Vad jag har förstått så tål färgen inga högre temperaturer.
Färgen på ok och nav skall väl helst tåla de något högre temperaturer som uppstår vid kraftig inbromsning.
Så finns det någon som vet var man kan special beställa denna något udda orangea färg som klarar högre temperaturer?

Sandgrens
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 31 jan 2016 00:20
Ort: Upplands Väsby

Re: Färg till bromsok?

Inlägg av Sandgrens » 21 apr 2016 19:21

tobbegubben skrev:Lånar denna tråden.

Äger som sagt en Mustang grabber orange. Har funderingar på att skaffa ett par större fälgar mot mina original 18".
Därför har jag funderingar på att lacka navet och bromsoken i bilens orange färg.
Har en sprayflaska i bilens färg. Vågar jag att använda denna till att lacka ok och nav?
Vad jag har förstått så tål färgen inga högre temperaturer.
Färgen på ok och nav skall väl helst tåla de något högre temperaturer som uppstår vid kraftig inbromsning.
Så finns det någon som vet var man kan special beställa denna något udda orangea färg som klarar högre temperaturer?

Att få fram samma kulör till bromsok brukar vara svårt (om man inte väljer sprayfärg). Sprayfärgen KAN klara temperaturen, men när man sprayar så får man ett otroligt tunt lager som slits snabbt och flagnar. Jag har alltid använt mig av hammarlack (originalet som säljs på mekonomen) som funkat otroligt bra. Den klarar hög värme och är på burk så det penslas på ett tjockt lager som håller länge.

Glöm ej underarbetet, det är det viktigaste. Borsta bort all eventuell rost med stålborste och sedan slipa ner till en jämn yta. Tvätta först med bromsrengöring och sedan torka med trasa och aceton tills trasan är ren efter sista torken.

Vill man få en jämnare penseldragning så kan du blanda i thinner. Man kan även blanda hammarlacks kulörer för att få fram rätt.

Ursäktar stavfel för jag skrev i farten..
Niklas
Niklas
Ursäktar stavfel men ajfån gillar inte mig...

BMW 528i M-Sport 2011
Porsche Boxter 1998
Lexus RX300 2005

Skriv svar