Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Grundarbete innan rostskydd..

Oljebyten, service, rostlagning
Skriv svar
Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av Halvmatt » 27 jun 2014 02:21

...o allt vad det innebär.

Hej, ny här =)

Jo jag snubbla över en bra brukis och fick loss den billigt, ni vet vi som har tröttnat på bilar och bara vill att de ska fungera o vara bra. Ful är den men bra skick, silver/ljusgrå vilket naturligtvis är en behaglig kulör i sammanhanget att hålla den så att den åtminstone ser någorlunda ren ut. Den har t.o.m. fått en Ditecbehandling någon gång enligt emblemet på bagageluckan.

Nåväl, denna måste jag rostskyddsbehandla så att den står sig i ur o skur tänkte jag. Väl under bilen kunde jag konstatera en del ytrost men den har ändå klarat sig helt ok för att vara 13 år, sett v'ärre objekt med 5 år på nacken som exempel och då har jag sett det mesta. Forskade lite i vad som är bästa grunden när rosten är väck o.s.v., själva proceduren med rostskyddsmedel/tunnflytande med god penetrering har jag sedan tidigare ganska bra koll på med en veteranbil i garaget.

Ungefär såhär tänkte jag innan roskyddsmedel:
  • Borsta/tvätta/spola rent underredet och övriga skrymslen o vrår
  • Slipa bort rost med något hyfsat skonsamt dito men som ändå får väck rost
  • Tvätta rent enligt rek., ev. Hagmans silikonborttagning
  • Slipa lite till
  • Blåsa rent med tryckluft
  • Lägga på epoxiprimer på slipade områden med överlapp
Epoxiprimer är vad jag förstått det som det bästa som går att frambringa att lägga på plåtren yta när det kommer till just rostskydd, korrekt? Efter en del letande lyckades jag hitta Hagmans Epoxiprimer (ej vattenburen) i butik så denna finns i förrådet nu. Finishen undertill är inte särskilt noga så pensel för applicering av epoxiprimer känns som enklast möjliga.

Frågor:

Epoxi är giftigt till tusen, vad är lämplig skyddsmask för en lekman? Friskluft kanske är en smula overkill fast om den är kompatibel med det (men fungerar utan) gör naturligtvis ingenting. Tittat en del på 3M och Sundström men svårt att bedömma vilken nivå som gör ngn. nytta för epoxi.

Under produktspecen på burken (ej tillverkarens pdf) står det att det kan ta upp till 7 dygn innan den härdat helt och fullt. Måste det då, helst, gå en vecka innan man lägger på rostskydd över eller kommer det att härda ändå om man låter det torka i säg 24 timmar 15-20°C?

Vidare står det:

"Torktid:
Stålplast Primer CA skall vara torr och matt innan andra arbetsmoment utföres. För att sprutspackel skall fästa på förzinkad (galvad) plåt, skall denna först beläggas med Stålplast P rimer CA."

Något att ta i beaktning för en Toyota från 2001?

Ful men bäst:

Bild

Bild

Bild

Senast redigerad av 1 Halvmatt, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av garagehunden KL » 27 jun 2014 12:59

Epoxyprimer är bra som grundfärg, det bästa förmodligen om man ska lacka över. Men ska du rostskydda med rostskyddsmedel är jag lite frågande till om det verkligen gör någon nytta med tvåkomponent under rostskyddet. Jag skulle inte gjort så.

observera min personliga åsikt och andra kan tycka annorlunda. Men om man gör rent och torrt, rostskyddar ut- och insida på balkar etc. med ett bra rostskyddsmedel så ska det inte kunna rosta. Har inte varit med om det i alla fall.
Efter rostskyddsbehandlingen bör bilen hållas torr en vecka om du inte har något att värma med.

Man får oftast inte bort varenda rostbeståndsdel om man inte blästrar eller motsvarande. Det behövs inte heller om det inte är invärtes gravrost och man använder rostskyddsmedel. Att det blir tätt är det viktiga.
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gånger.

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av Halvmatt » 27 jun 2014 13:14

Med på hur du menar men samtidigt vet vi alla hur rackarns svårt det kan vara att hålla rosten borta när den redan hittat dit så att säga, overkill gör mig alltså ingenting =) Vidare så kommer jag inte heller att slipa ner hela underredet och smeta på epoxiprimer utan just där rost funnits med ett visst överlapp.

Rostskyddsmedel är jättebra så länge det är täckande men eftersom jag inte har för avsikt att springa under och kontrollera detta var och varannan dag så är det lite ro för själen med bra underarbete. 2k epoxiprimer måste hur som helst vara bättre än ren metall med bara ngn. enkomponentshistoria över i de fall det går hål på rostskyddet. Hurvida tjockflytande även ska på återstår att se, det i sig fungerar mest som ett slitskydd och det hänger snarare på hur dyrt rostskyddsfirman jag handlar ifrån debiterar det samt vilken utrustning som krävs kontra det för tunnflytande som jag redan har.
Senast redigerad av 1 Halvmatt, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av garagehunden KL » 27 jun 2014 13:43

Jo det kan så vara. Beror lite på typ av rostskyddsmassa. Men en med krypegenskaper tätar förmodligen bättre än någon primer gör och då skulle jag oroa mig för att primern hindrar massan att tränga in i den rost som i praktiken alltid finns kvar. Rostskyddsmedel håller i åratal om det är riktigt gjort och behöver inte inspekteras titt och tätt. Primer kan lika gärna släppa. Men som sagt... lite av tycke och smak.
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gånger.

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av Halvmatt » 27 jun 2014 21:10

Gaah, nu blev det svårt... Å ena sidan har jag svårt o tro att rostskyddsmedel är ämnat för plåtrent = en rostskyddsbehandling kommer till sin rätt på en ny kärra.. i en perfekt värld. Sen finns det alltid teorier om att lackens porer ska *någonting* och annat humbug innan en behandling, men men det är ovidkommande i detta fall =) Tänk dig en smideshandel lr. gubbdagis med material där skivor av stål står framme inoljade, det räcker att oljan på ett eller annat sätt försvinner så är det rost på 5 sekunder av luftfuktigheten.. typ.

Och den andra sidan är naturligtvis att jag hoppas på att 2k epoxiprimer inte ska släppa men det har jag noll erfarenhet av, bara hört/läst att det ska vara bra grund på plåtrena ytor. Hur är det att lägga på epoxiprimer över lackerad yta då? Är det no no eller stryktåligt skydd? Tänker ex. skärmvalsar, sparklådor o.s.v. där ett rostskyddsmedel ev. inte kommer bli särskilt långlivat. Om det är en möjlighet vad bör man förbehandla med? Thinner eller våtslipa med bomull/1500 trådtäthet? ;)

Jaja, det lutar nog åt spåret med epoxiprimer under rostskydd, måste prova utsidan av boxen någon gång. Hur många MB, Ford eller Mazda (i ämnet rostar så att det låter) har man inte sett som åtgärdats av proffs med svikande resultat oroväckande snabbt..? Känns väl som att ingen firma med vinstintresse använder epoxiprimer om det nu rek. 7 dygn för härdning.

De andra frågorna är fortfarande av intresse =:
  • Skyddsmask och det lutar åt helmask efter att ha öppnat påsen burkarna står i...
  • Härdningstid och det runtomkring
  • Primer under/över epoxiprimer?
Senast redigerad av 1 Halvmatt, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av garagehunden KL » 27 jun 2014 23:58

Riktigt plåtrent på ett underrede med rost ska mycket till för att få. Då får det blästras grundligt och inte heller då är det alltid så lätt att få det riktigt. Det gängse vågar jag säga om det inte är fråga om en riktig finrenovering är att lägga rostskydd även på mer eller mindre ytrost och det lär det bli på en del ganska nya bilar vad jag förstått även om det inte syns så tydligt. Själv skulle jag inte lägga primer på en sån yta på en bruksbil. Insidan av balkar rostar det ofta inifrån och där går det dåligt att handslipa och måla med primer...

Du ställde en fråga och det var mitt svar. Kanske får du andra svar av nån annan och vill du lägga primer eller grundfärg så är det bara att göra så ;)

Härdningstiden som står på burken får man nog beakta om man vill vara på den säkra sidan. Beror också på temperatur och vilken blandning man gör.

Att lägga primer ovanpå lackerade ytor ser jag ingen mening med. Om rostskyddsmedlet inte blir långlivat blir knappast primern det heller. Primer, även epoxy, ska vara under täcklacken; primer = först. Det går väl i och för sig att lägga en 2 komponentslack om man vill. Har aldrig haft behov av det.

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av Halvmatt » 23 aug 2014 00:48

Nu var det dags att ta tag i detta denna helg, lite förarbete har jag hunnit med = tvättade skrället igår, blåste av så mkt jag vågade undertill med en Kärcher K6 och idag klia jag mig i skallen när jag insåg hur mkt skit som fortfarande fanns kvar ;) Nåja, gick loss med stål/mässingsborstar både för hand och med borrskruvdragare så nu börjar det likna ngt, hann dock inte helt klart under kvällen men på god väg som sagt. Imorgon blir det att borsta och slipa lite mer i framförallt hjulhus, tryckluftpicka visa sig vara ganska effektiv också, sedan blir det till att tvätta rent med något lösningsmedel som inte lämnar ngt. efter sig.

Efter detta ska jag testa s.k. rostomvandlare (Hagmans) där det behövs för att sedan lägga på tunnflytande rostskydd, specifik produkt jag köpte av Rostskyddsmetoder för där det redan börjat rosta som var vänliga och tappa upp dryga fyra lite på dunk till mig. Oljetråget ska även få sig en avhyvling, nästintill rostfritt i dagsläget, med ngn. värmebeständig färg jag hitta på lokala gubbdagiset (650°C).

Passade på att fråga Rostskyddsmetoder vad som är bäst i avseende att motverka vidare rostbildning, förklara att jag hade tillgång till epoxiprimer, men svaret var väl mer generellt att lackad yta är ett bättre alt. kontra rostskyddsmedel direkt på ren plåt/begynnande rost. Epoxiprimern kommer jag dock inte använda undertill förutom ngn. ev. testdel, ex länkarm/framaxelbal,/bakaxelbalk lr dyl.. I övrigt kommer jag använda rostomvandlare som sagt på utsatta ställen (där jag inte kommer åt att slipa/borsta nämnvärt) för att sedan lägga på "Hammerite direct on rust"-sprayfärg och tillslut tunnflytande rostskyddsmedel modell ML om jag minns rätt. Har även köpt en burk, 1L, tjockflytande rostskyddsmedel från Hagmans som jag tänkte använda ovanpå tunnflytande i framförallt hjulhus och sparklådornas inre del. I.o.m. att tjockflytande till största del är ett slitskydd känns det som att det inte känns jätteviktigt undertill men samtidigt är det trevligt med dess ljuddämpande egenskaper så jag får se om det blir mer av den varan.

Det enda som känns hopplöst är tanken som har skapligt mkt rostangrepp, slipade försiktigt med maskin för att sedan övergå till stålborste för hand. Kommer testa rostomvandlare på den men den ser förmodligen halvilla ut på ovansidan också så frågan är om det är värt mödan. Vore kanon om det fanns ngn. ersättningstank i plast men det kanske är att hoppas på för mkt.

Bild


Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av garagehunden KL » 23 aug 2014 13:56

Halvmatt skrev:Nu var det dags att ta tag i detta denna helg, lite förarbete har jag hunnit med = tvättade skrället igår, blåste av så mkt jag vågade undertill med en Kärcher K6 och idag klia jag mig i skallen när jag insåg hur mkt skit som fortfarande fanns kvar ;) Nåja, gick loss med stål/mässingsborstar både för hand och med borrskruvdragare så nu börjar det likna ngt, hann dock inte helt klart under kvällen men på god väg som sagt. Imorgon blir det att borsta och slipa lite mer i framförallt hjulhus, tryckluftpicka visa sig vara ganska effektiv också, sedan blir det till att tvätta rent med något lösningsmedel som inte lämnar ngt. efter sig.

Efter detta ska jag testa s.k. rostomvandlare (Hagmans) där det behövs för att sedan lägga på tunnflytande rostskydd, specifik produkt jag köpte av Rostskyddsmetoder för där det redan börjat rosta som var vänliga och tappa upp dryga fyra lite på dunk till mig. Oljetråget ska även få sig en avhyvling, nästintill rostfritt i dagsläget, med ngn. värmebeständig färg jag hitta på lokala gubbdagiset (650°C).

Passade på att fråga Rostskyddsmetoder vad som är bäst i avseende att motverka vidare rostbildning, förklara att jag hade tillgång till epoxiprimer, men svaret var väl mer generellt att lackad yta är ett bättre alt. kontra rostskyddsmedel direkt på ren plåt/begynnande rost. Epoxiprimern kommer jag dock inte använda undertill förutom ngn. ev. testdel, ex länkarm/framaxelbal,/bakaxelbalk lr dyl.. I övrigt kommer jag använda rostomvandlare som sagt på utsatta ställen (där jag inte kommer åt att slipa/borsta nämnvärt) för att sedan lägga på "Hammerite direct on rust"-sprayfärg och tillslut tunnflytande rostskyddsmedel modell ML om jag minns rätt. Har även köpt en burk, 1L, tjockflytande rostskyddsmedel från Hagmans som jag tänkte använda ovanpå tunnflytande i framförallt hjulhus och sparklådornas inre del. I.o.m. att tjockflytande till största del är ett slitskydd känns det som att det inte känns jätteviktigt undertill men samtidigt är det trevligt med dess ljuddämpande egenskaper så jag får se om det blir mer av den varan.

Det enda som känns hopplöst är tanken som har skapligt mkt rostangrepp, slipade försiktigt med maskin för att sedan övergå till stålborste för hand. Kommer testa rostomvandlare på den men den ser förmodligen halvilla ut på ovansidan också så frågan är om det är värt mödan. Vore kanon om det fanns ngn. ersättningstank i plast men det kanske är att hoppas på för mkt.
Det där förstår jag inte alls. Menar du att lackad yta på begynnande ytrost skulle vara bättre skydd än rostskyddsmedel? Och epoxiprimer är väl den bästa typen av färg som finns ur den synpunkten, betydligt bättre än "lack".

Och det där rostomvandlarna är mer eller mindre bluff om det marknadsförs som att det bara är att lägga det på rost och få en bättre effekt än rostskyddsmedel. Hammeriten kommer att släppa och ta rostskyddsmassan som ligger på den med sig. Massan fäster betydligt bättre, särskilt om en tunnflytande ligger direkt på (men all lös rost måste vara borta förstås) och sedan vid behov en tjockare som läggs innan den tunnflytande torkat för mycket.

I all välmening från en som jämfört och provat sig fram på ganska många bilar med lyckat resultat till slut men det är som sagt valfritt hur man vill göra. En kvalificerad gissning är att du lägger ned en massa arbete för att få ett sämre resultat.

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av Halvmatt » 23 aug 2014 18:53

Ja Hammeriten kommer inte lira insåg jag som tur var innan =) Den innehåller silikon och kan därför inte övermålas enligt tillverkaren själv, sen har väl silikon inget att göra på fordon rent generellt enligt de flesta förståsigpåare. Köpte för övrigt silikonborttagare och tvätta det mesta av underredet med.

Första gången jag testar rostomvandlare men de och liknande produkter har funnits en tid och även jag själv ställer mig tveksam till det hela, hur som när man söker i ämnet så verkar många nöjda med resultatet så det är värt ett försök. Tillverkaren, i detta fall Hagmans, påstår Inte att det på någe sätt ersätter rostskydd utan skriver snarare att produkten inte är någon färg utan måste övermålas efter 3-48 timmar.

Drygt attans var det i.a.f., 150ml räckte o blev över till hela bilen och då snåla jag inte direkt, reaktionen är ganska snabb och även om den inte tar allt så är det kanske till det bättre i.a.f..

Jag tar dock ditt råd att köra direkt med tunnflytande och hoppar grundfärg och epoxi när det kommer till underredet, förhoppningsvis klart ikväll och sen ska jag bjuda på lite bilder från arbetets gång =)

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av MattisH » 25 aug 2014 12:53

Var har du rost på Verson? Eller det är inte den som har problem?
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av Halvmatt » 25 aug 2014 14:39

Jupp, Yaris Verso är det som avhandlas =)

Den är från 2001/13000mil så underredet har väl fått bekänna färg även om det är tal om hål/mjukrost. Värst var det ovanför bakaxelbalken/bakom tanken i golv och sidobalkar, naturligtvis där det är svårast att komma åt och slipa. Sen har de ett känt fel som gör att de rostar under golvmattan vid förarplatsen, den åtgärden Toyota själva åtog sig är dock gjord på denna. Känns dock sunt att lyfta där o kolla status.

Blev klar med underredet igår så nu står den på tork till tisdag/onsdag, lite bilder kommer till kvällen.

Vänstra bakdörren har fått sig en rostskada i främre nedre hörnet som ska fixas innan vintern samt lite stenskott.

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av Halvmatt » 25 aug 2014 20:56

Bilder som utlovat, var väl lite vimmelkantig där efter att ha stått o sprayat o donat från 11-20 så jag missa att ta bilder under när allt var klart men men, blev tjockflytande även undertill:

Utgångspunkt

Bild

Bild

Bild

Några nya expanderclips behövdes och skruv byttes ut mot rostfritt

Bild

Tunnflytande under

Bild

Hjulhus fram, innerskärmen modell halv var i ett med skärmbreddarna vilka jag inte hade lust att lossa och aldrig få dit så den fick jag vika ner o spraya bakom

Bild

Hjulhus bak

Bild

Hjulhus fram med tjockflytande

Bild

Sparklåda med två lager tunnflytande med betoning på tunn, lite extra dräll i och runt hål

Bild

Sparklåda med tjockflytande

Bild

Rivit av maskeringstejpen

Bild

Snålade inte men lite tunnflytande och tjockflytande blev över, hittar säkert något ställe som missats när det torkat och då är det bra att ha! =)

Bild


Abyss
Moderator
Moderator
Inlägg: 662
Blev medlem: 08 maj 2010 18:12
Ort: Dals-Ed

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av Abyss » 26 aug 2014 10:01

Bra jobbat! Och kletig smörja det där att hålla på med... :D
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Halvmatt
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 jun 2014 01:13

Re: Grundarbete innan rostskydd..

Inlägg av Halvmatt » 26 aug 2014 18:03

Tackarrr! Jo det är tur att man har gott om handrengöring så att säga ;)

Var o kände lite på det idag. fortfarande bra klibbigt även om det nått det stadiet att man inte blir skitig av rostsskyddsmedlet vid omedelbar kontakt så att säga. Den får stå till imorrn eftermiddag då det skulle bli fint väder jämfört med idag när det öser ner om vartannat, sen blir det noggrann rengöring med avfettning för att få bort alla prickar o stänk utan att skicka in avfettning undertill samt vanlig tvätt. Klibbigt kommer det dock vara ett ganska bra tag av tidigare erfarenheter.

Jaja nu är grovjobbet gjort, sen ska jag bara få till alla detaljer men det är lite roligare att hålla på med även om rostskyddsbehandling kan vara kul.. en stund.

Skriv svar