Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Få bort sopdoft från bil

Invändig rekond, lädervård
areg
Medlem
Inlägg: 259
Blev medlem: 24 jul 2011 22:22
Ort: Mora

Få bort sopdoft från bil

Inlägg av areg » 05 jan 2012 14:42

Hej på er alla.

Jag har lyckats spilla något från den källsortering jag körde till tippen för ett tag sen och nu luktar det sopor i bilen. Troligtvis är det någon möjlkförpackning eller kanske till och med nån gammal förpackning med köttfärs som har runnit ut och satt sin prägel på doften. Det är inga synliga fläckar men däremot så luktar det som sagt.
Jag har beställt Concept H.D. Fabric Cleaner koncentrat och tänkte ge doften en omgång.

Är det någon som har något tips på hur stark blandning man bör ha när det bara gäller doft eller är det samma blandningförhållande som vanligt, t.ex 1:20-1:30?

Min tanke var att spraya på, låta verka en stund (hur länge tror ni?) och sen använda min grovdammsugare och få bort det mesta, spraya med rent vatten och dammsuga igen. Räcker det eller har jag tappat nåt steg?

Har ni några andra tips på vad man kan göra om detta inte räcker? Är det ozonbehandling då eller?
Senast redigerad av 1 areg, redigerad totalt 14 gånger.
Kör Volvo XC60 B5 Inscription 2020

areg
Medlem
Inlägg: 259
Blev medlem: 24 jul 2011 22:22
Ort: Mora

Re: Få bort sopdoft från bil

Inlägg av areg » 10 jan 2012 00:37

Tack.

Är lite sen att svara men jag har inte hunnit med detta ännu för att jag har problem att kombinera sambo, två barn, massa som skall göras och hitta ledig tid på GDS-hall nu när det är -10-20°C. Men jag har märkt att som du säger att lukten börjar försvinna av sig självt, men jag skall ändå på med en omgång Fabric cleaner bara för att. :)

Jag återkommer väl med besked bara jag får tummen ur nångång.
Kör Volvo XC60 B5 Inscription 2020

Skriv svar