Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tvätta textilstolar/mattor med ajax?

Invändig rekond, lädervård
Bojje
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 okt 2011 12:05

Tvätta textilstolar/mattor med ajax?

Inlägg av Bojje » 30 okt 2011 13:32

Hej!

Tänkte testa vatten, ajax i en sprutflaska... med lite gnugg och våtdammsugare tänte jag få bort lite fläckar osv.

Kommer detta funka?
Senast redigerad av 1 Bojje, redigerad totalt 14 gånger.

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Tvätta textilstolar/mattor med ajax?

Inlägg av pake » 30 okt 2011 15:21

Risken är att du får ljusa fläckar på klädseln av Ajax. Mitt råd är att inte chansa utan skaffa ett bra medel avpassat för ändamålet ex. Valet Pro All Purpose Interior Cleaner, kostar inte mer än 59:- för 1 l som blandas ut mellan 1:3 till 1:10. Finns hos Gunther M Car Detailing. Concept HD Fabric är en annan omtyckt produkt kostar 129:- för 1 l hos Bollnäs Bilvård BBV, vilket är mycket billigt med tanke på att produktin späds upp till 1:60.
Senast redigerad av 1 pake, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Tvätta textilstolar/mattor med ajax?

Inlägg av Tantrum » 30 okt 2011 15:48

Jag har använt Ajax och liknande allrengöringsmedel i flera år med gott resultat. Har aldrig fått några ljus fläckar.

Är det din egen bil kan du ju testa med Ajax först och sedan köpa en dedikerad interiörrengöring om resultatet inte blir bra. Skillnaden är bla. att medlen är mer anpassade för textil, samt att en del rengöringsmedel för bil-textil innehåller optiska vitmedel som gör att ytan ser lite fräschare ut.
...like a boss.

Skriv svar