Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vård av Läder/Skinn!

Invändig rekond, lädervård
dannec5
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: 29 jan 2009 18:48

Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av dannec5 » 22 feb 2009 19:47

Vad använder ni för prylar till detta?

Jag kör BMWs original skinn rengöring och insmorning! Fungerar väldigt bra! Skinnet får den fina matta ytan som bilen har när den är ny!

+++++ på det medlet från mig!

Vad kör ni?

// Danne
Senast redigerad av 1 dannec5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Nisse » 22 feb 2009 20:43

Bästa för behandling vi har testat är....

Rengöring....
Artikelnummer:tplc380
Beskrivning:
Trutest Pro Leather Cleaner 380 är ett vattenbaserat specialtvättmedel för skinn och läder som inte torkar ut skinnet på samma sätt som ett lösningsmedel baserat rengöringsmedel gör 1000ml

Behandling.....
Beskrivning:
AUTOGLYM LÄDERVÅRDSKRÄM För att undvika uppkomst av styvhet och sprickor krävs regelbundet underhåll. Autoglyms Lädervårdskräm är en specialprodukt med tvålämnen och naturliga oljor som ger både skydd och fukttillförsel. Regelbundet underhåll bevarar lädrets naturliga egenskaper i många år.
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Tomas88 » 23 feb 2009 21:53

Har vissa läderdetaljer i min bil och till dessa har jag använt ett medel som egentligen är till skor tror jag.
Men det har funkat fin fint. Tyvärr ser jag inte namnet på burken för det är bortskavt.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Nisse » 23 feb 2009 22:56

Tomas88 skrev:Har vissa läderdetaljer i min bil och till dessa har jag använt ett medel som egentligen är till skor tror jag.
Men det har funkat fin fint. Tyvärr ser jag inte namnet på burken för det är bortskavt.
Ja det behöver inte vara en produkt för bil....

Vi säljer rätt mycket AUTOGLYM LÄDERVÅRDSKRÄM till ett företag som behandlar skinnsoffor... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Tomas88 » 23 feb 2009 23:24

Nä precis. De produkterna som inte är för bil brukar nog vara billigare också.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 14 gånger.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Executive » 24 feb 2009 00:58

Hur gör man om man har ventilerat läder? Är en väldigt tjock och mjuk läderkvalité. Kallat "Executive Softläder"....

Det är gjort av Ditec för 6-7 månader sen. Förmodar att det är ok att göra det själv nu ändå?
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Funk » 24 feb 2009 08:00

Ikeas kit för vård av skinnsoffor är billig och bra...

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

henka35
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 feb 2009 08:08

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av henka35 » 28 feb 2009 08:26

Funk skrev:Ikeas kit för vård av skinnsoffor är billig och bra...

/Thomas
Samma som Volvo säljer men till 1/3 av priser :mrgreen:
Volvo tar ca 300 kr för sitt lädervårdskit men ikea tar 99 kr om jag inte minns fel.

//Henrik
Senast redigerad av 1 henka35, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Göran » 28 feb 2009 19:25

Välkommen Henka!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

henka35
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 feb 2009 08:08

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av henka35 » 01 mar 2009 16:21

Göran skrev:Välkommen Henka!
Tackar!

Bra med ett forum för oss som gärna spenderar många timmar med att hålla bilen ren och snygg!

//Henrik
Senast redigerad av 1 henka35, redigerad totalt 14 gånger.

petgre
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 aug 2009 11:30

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av petgre » 29 sep 2009 22:58

Fråga: Om man vill behålla den matta ytan på lädret, vilket medel rekommenderar i?

Turtles lädergegga ger enligt mig en alldeles för hal yta, jag vill att det ska bli som "nytt", dvs matterat och inte halt, snarare tvärt om.

Några tips??

//Peter
Senast redigerad av 1 petgre, redigerad totalt 14 gånger.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Executive » 29 sep 2009 23:54

petgre skrev:Fråga: Om man vill behålla den matta ytan på lädret, vilket medel rekommenderar i?

Turtles lädergegga ger enligt mig en alldeles för hal yta, jag vill att det ska bli som "nytt", dvs matterat och inte halt, snarare tvärt om.

Några tips??

Jag använder Volvos egna lädervårdskitt (dock samma som ikea) och det ger en fin matt yta. Hörde att även Ultimas Interior Guard Plus skulle lämna en "silkesmatt" yta.
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Tantrum » 30 sep 2009 00:03

En blank yta på en läderinredning innebär att den är "polerad" och nedsmutsad av smuts, fett och andra grejer.

Eftersom nästan allt läder i bilar är täckfärgat, dvs. typ lackat, går det inte att smörja det. Lägger man på ett fett ligger det bara på ytan och drar åt sig skit, vilket i sin tur istället kan öka slitaget. Testa att droppa lite vatten på sätet. Det som gäller är rengöring och sedan eventuellt en behandling med ett skydd. Riktiga läderskydd ger en smutsavvisande yta, ofta genom fluorpolymerer. Fett däremot ska inte användas, för det hamnar bara på byxorna :)
Ultimas inredningsskydd är ett sånt skydd. En sorts försegling kan man säga.

För rengöring funkar troligen alla dedikerade läderrengöringar helt okej tillsammans med en riktigt mjuk borste.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1178
Blev medlem: 02 jun 2009 06:48
Ort: Västerås

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Crille » 30 sep 2009 07:54

Jag använder uteslutande följande produkter med toppen resultat..

Leather Cleaner = http://www.smartab.com/proffs/visaProdukt.php?prodId=49
Leather Cleanern räcker hur länge som helst, eftersom du späder det så kraftigt.

Leahter Feed = http://www.smartab.com/proffs/visaProdukt.php?prodId=50
Leahter Feed räcker också länge och är himla lätt att arbeta med.

Har inte testat några andra märken som är riktade mot bilar, men IKEAs har jag testat och den funkar bra den också....
Senast redigerad av 1 Crille, redigerad totalt 14 gånger.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Adde666

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Adde666 » 01 okt 2009 11:22

Crille skrev:Jag använder uteslutande följande produkter med toppen resultat..

Leather Cleaner = http://www.smartab.com/proffs/visaProdukt.php?prodId=49
Leather Cleanern räcker hur länge som helst, eftersom du späder det så kraftigt.

Leahter Feed = http://www.smartab.com/proffs/visaProdukt.php?prodId=50
Leahter Feed räcker också länge och är himla lätt att arbeta med.

Har inte testat några andra märken som är riktade mot bilar, men IKEAs har jag testat och den funkar bra den också....
Samma här :)
Senast redigerad av 1 Adde666, redigerad totalt 14 gånger.

petgre
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 05 aug 2009 11:30

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av petgre » 07 okt 2009 15:50

Tantrum skrev: En blank yta på en läderinredning innebär att den är "polerad" och nedsmutsad av smuts, fett och andra grejer.

Eftersom nästan allt läder i bilar är täckfärgat, dvs. typ lackat, går det inte att smörja det. Lägger man på ett fett ligger det bara på ytan och drar åt sig skit, vilket i sin tur istället kan öka slitaget. .....
Då blir ju frågan vad man ska smörja in med (om något).
Testade Trutest Pro Leather Cleaner 380 och det blev rent och kanonbra. Ska jag smörja med något och i så fall varför?
Senast redigerad av 1 petgre, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Tantrum » 07 okt 2009 17:12

Fett är iaf. verkningslöst, i den mening att det inte smörjer eller tränger in i lädret. Dock har ju många tillverkare lädervårdsprylar som enligt beskrivningarna innehåller både oljor och vaxer. Dessa produkter finns ju för att folk köper dem. Dessutom håller gamla läderklädslar som hållits efter med dylika medel sig riktigt fina, så de funkar ju bevisligen. Men att de skulle "föryngra" eller "konditionera" lädret stämmer helt enkelt inte.

I slutändan handlar det om att hålla lädret rent med ett vattenbaserat medel som inte torkar ut ytan i förtid. Sen kan man lägga på ett medel som håller smutsen borta. Om jag skulle skaffa ett läderskydd skulle jag kolla t ex. Leathermaster, som också säljes som Volvo-original tillbehör enligt dem själva, eller detta brittiska företag: http://www.lttsolutions.net/category.asp?category=11

Ultima Interior Guard Plus är ett annat medel till skinn. Det har jag använt rätt mycket med mycket gott resultat. Extremt drygt är det också. Finns hos Bollnäs bilvård.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Nisse » 07 okt 2009 17:46

Autoglym Leather Care Cream 325ml som är konsumentförpackning är det bästa vi har testat....Finns även som proffsförp och heter då Autoglym Leather & Trim Conditoner 1000ml....Engelsmännen är duktiga på skinnvårdsmedel... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Göran

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Göran » 07 okt 2009 18:30

Nisse skrev:Autoglym Leather Care Cream 325ml som är konsumentförpackning är det bästa vi har testat....Finns även som proffsförp och heter då Autoglym Leather & Trim Conditoner 1000ml....Engelsmännen är duktiga på skinnvårdsmedel... ;)
men det är återigen en sorts "fett". Så fast jag är jävig så förespråkar jag Ultima interior guard +
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Nisse » 07 okt 2009 19:15

Göran skrev:
Nisse skrev:Autoglym Leather Care Cream 325ml som är konsumentförpackning är det bästa vi har testat....Finns även som proffsförp och heter då Autoglym Leather & Trim Conditoner 1000ml....Engelsmännen är duktiga på skinnvårdsmedel... ;)
men det är återigen en sorts "fett". Så fast jag är jävig så förespråkar jag Ultima interior guard +

Vi har testat Sonus Total Eclipse... :D

Den vattenbaserade formel fungerar på alla gummi, vinyl, glasfiber, plast och bestruket skinn...De funkade bra på skinn... :D
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Skriv svar