Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vård av Läder/Skinn!

Invändig rekond, lädervård
Erik

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Erik » 07 okt 2009 19:59

ultima har det klart bästa förseglingsmedlet för läder... en försegling är bettre än bara mjukmedel. testa ultima :best :best :best :best :best
Senast redigerad av 1 Erik, redigerad totalt 14 gånger.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Executive » 08 okt 2009 16:09

Går och väntar på en ny bil. Funderar på om man ska lägga Ultima Interior Guard + direkt när jag har fått den. Är det bara för skinnsäten? Eller funkar den på paneler och mattor också? Stolarna i bilen är til större delen av riktigt fint skinn, men "skålningen" på sätet, dvs längst ut i kanten är i nått annat material så man ska sitta stabilt i kurvorna. Undra om man kan dra på det på hela stolen ändå?
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Tantrum » 08 okt 2009 16:17

Ultimas interiörmedel funkar till allt imuti bilen. Den är lite trixig att applicera på textil dock. Till plastpanelerna är den verkligen kanon. Dessutom mättar den färgen lite och blir helt matt när den torkat.

Måste man lägga ett textilskydd finns det enklare grejer. Typ Lidls textilimpregnering för en femtilapp :)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av pake » 14 okt 2009 21:41

Har s.k. ventilerad skinnklädsel (skinn med massa små hål i) som är av hög kvalitet (Porsche) men ganska gammal. Fick rådet av lokala biltillbehörsfirman att använda Hagmans leathercare, det skulle jag inte gjort! :evil: Luktade illa, gjorde inte rent och fastnade i alla hål. Fick sen hjälp av Leather Master med proffsgrejer för att reconda skinnet, vilken skillnad! :D
Min slutsats är att skinn kräver mycket speciella medel för att vårda rätt och de bästa grejerna har de som är proffs på just skinn. :ugeek:
Senast redigerad av 1 pake, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Tantrum » 14 okt 2009 23:33

Jepp! Helt riktigt.

Hur var skyddet i konstistensen? Halvflytigt som filmjölk typ?
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av pake » 14 okt 2009 23:58

Tantrum skrev:Jepp! Helt riktigt.

Hur var skyddet i konstistensen? Halvflytigt som filmjölk typ?
Hagmans var nästan tjockare än filmjölk, som hudkräm.

Leather Masters conditioner är mer tunnflytande och sugs upp av skinnet och fastnar därför inte heller i "ventilationshålen", den ska inte rengöra utan det gör man före med ett vattenliknande rengöringsmedel och en svamp.
Senast redigerad av 1 pake, redigerad totalt 14 gånger.

Tuff.Gong
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 feb 2010 19:21

Re: Vård av Läder/Skinn!

Inlägg av Tuff.Gong » 16 feb 2010 19:03

Hej Hej!

Jag kör på Gliptones "liquid leather" eller ja, jag har precis provat det på mitt nackstöd för att se om det har några negativa effekter på klädseln, det verkar mkt lovande, kör både cleanern och conditionern (balsamet?) och nackstödet har blvit rent, matt och luktar som i en ny bil (först provade jag på en liten bit av undersidan och när det gick bra körde jag hela).

Jag letade runt lite för att hitta ett och tillslut valde jag mellan leathermaster och gliptones, men valet föll på det senare då det luktar lite väl mkt saab 9000 i bilen och Gliptones skulle lukta som riktigt läder. Vilket jag också tycker att det gör. Men det är ganska dyrt... får hoppas att det också är drygt ;)

Skriv svar