Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Re: Produkter för den mattaste möjliga looken?

Invändig rekond, lädervård
Masten
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 aug 2009 12:00
Ort: Varberg

Re: Produkter för den mattaste möjliga looken?

Inlägg av Masten » 22 dec 2010 00:24

Jag brukar använda Meguiar's APC för läderrengöring (säg det man inte kan använda det medlet till, häromdagen tvättade jag plastmattan i min hall med det :lol: ) alternativt Gliptone Liquid Leather Gentle Leather Cleaner och avsluta med Gliptone Liquid Leather Conditioner. Så här blev det när jag fixade min Z3 i höstas (använde båda Gliptone-produkterna på den):

Bild

Bildtråd för hela bilen: http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=2660
Senast redigerad av 1 Masten, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Produkter för den mattaste möjliga looken?

Inlägg av Tantrum » 22 dec 2010 07:12

Att lädret är blankt beror på att det är smutsigt och kanske också varit smutsigt under lång tid. Det bör räcka med en riktig rengöring med efterföljande skyddsbehandling för att återställa ytan.

Om klädseln inte hållits efter ordentligt under sitt tidigare liv kan dock skinnet ha blivit "polerat" genom vanlig normal användning, och då förblir det lite blankt hur man än gör.

Gliptones läderkit som Masten nämner skall vara riktigt bra. Leathermaster är också ett populärt märke.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Produkter för den mattaste möjliga looken?

Inlägg av Executive » 22 dec 2010 13:21

Leathermasters "bilkitt" återställer till orginal-look. Jag har matt, mjukt, tvåfärgat läder i min XC60 R-design och det blev väldigt bra. Det viktiga är bara att rengöra ordentligt innan man smörjer in det, annars blir det aldrig bra.
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

nyberg
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1011
Blev medlem: 12 okt 2009 08:23

Re: Produkter för den mattaste möjliga looken?

Inlägg av nyberg » 22 dec 2010 13:44

concepts läder kräm blir riktigt bra,, och luktar läder :)
även deras läder tvätt är bra.
Senast redigerad av 1 nyberg, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Produkter för den mattaste möjliga looken?

Inlägg av Nisse » 22 dec 2010 18:55

Engelsmännen är bra på skinnbehandlingar....Autoglym Leather Care Balm kan jag rekommendera....Vi har testat en massa olika och kommit fram till att just den funkar bäst.....Körde ett välkänt annat fabrikat men det blev inte riktigt bra...så vi återgick till Autoglym igen... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Bear
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 20 jul 2010 18:02

Re: Produkter för den mattaste möjliga looken?

Inlägg av Bear » 18 jan 2011 02:27

Någon APC på skinn och all plast. Sedan Meguiars Quick Interior Detailer på brädan och panelerna, det blir inte det minsta kladdigt eller glansigt, bara rent och väldoftande!
Till lädret så använder jag Meguiars Gold Glass, den är inte det minsta kladdig, går även att köra på dörrsidor med den för rengöring, när du sedan torkar av med microfiberduk så har du inte det minsta kladd över.

/Björn
Senast redigerad av 1 Bear, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Produkter för den mattaste möjliga looken?

Inlägg av danne5 » 18 jan 2011 16:31

Nisse skrev:Engelsmännen är bra på skinnbehandlingar....Autoglym Leather Care Balm kan jag rekommendera....Vi har testat en massa olika och kommit fram till att just den funkar bäst.....Körde ett välkänt annat fabrikat men det blev inte riktigt bra...så vi återgick till Autoglym igen... ;)
Instämmer :jeps
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4085
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Produkter för den mattaste möjliga looken?

Inlägg av Funk » 18 jan 2011 16:40

På paneler man vill fräscha upp mer än med bara en rengöring så funkar Chemical Guys Silk Shine Dressing bra... oftast räcker det med rengöring, men då och då vill man fördjupa färgen en aning och då funkar den bra.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1123
Blev medlem: 30 okt 2010 18:53

Re: Produkter för den mattaste möjliga looken?

Inlägg av Kapten Haddock » 18 jan 2011 17:07

Använder nästan uteslutande mjuk rotborste, multisvamp samt en phneutral interiörrengöring.
Arbetar alltid mot orginal känsla och utseende helt utan silikoner.

Blankslitna skinnklädslar kör man lite hårdare med multisvampen för att rugga upp ytan och få ur skiten ordentligt.

Mkt kem och torka ordentligt eftersom.

När man rengjort skinnet så det ser bra ut bör man återfetta med måtta och jobba in i flera omgångar hellre än att kladda på för mkt på en gång, då är det lätt att det blir blankt eller snabbare blir det när behandlignen är klar.

Har nog några hundra skinnklädslar bakom mig, allt från Bentley och Ferrari till Citroën och Nissan.
Rullade just ut en BMW 750 som vi gjort skinnet på, igår en Alfa GTV:)

Och grunden i interiör bilvård är bortsett sundt förnuft att man är försiktig och tar små ytor i taget.

MVH/

Skriv svar