Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Executive » 24 apr 2010 11:32

Min vanliga otur självklart. Köpte lite Turtle-grejer på Jula som jag skulle ge bort. Kände givetvis på alla korkarna att dom satt åt innan jag ställde påsen i bagaget. När jag kom hem såg jag att kassen hade vält och jag kände en syradoft *F*******N*. 0,5l Turle Nano-någonting fälgrengöring hade runnit ut på luggmattan i bagaget, bagagerumsgolvet, på tyget på bagageluckans insida plus att det hade runnit ner till ett fack under bagagerumsgolvet. Bilen är en Volvo XC60 R-design som är 3 veckor gammal.... :cry:

Jag lossade på allt i bagaget och spolade mattan med vattenslangen, sprayade på Meguiars Carpet Cleaner och sög med våtdammsugaren, sprayade med vatten och sög upp igen osv osv. På insidan av bagageluckan kunde jag givetvis inte spola med slangen så det blev carpet cleaner, en borste och sedan våtdammsugaren.

Det är fortfarande lite fuktigt, trots att det hat stått över natten och vädrat ut. Plus att det fortfarande luktar fälgrengöring.


Lång inledning på en kort fråga. Vad ska jag göra? Är väldigt tacksam för hjälp!
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Funk » 24 apr 2010 12:01

Du har nog gjort allt man kan... och det skall nog inte vara någon fara heller. Möjligen gå på med rent vatten i sprayflaska och våtdammsuga igen...

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Executive » 24 apr 2010 12:18

Man kan ju hoppas att det inte tar någon skada av den lilla fälgrengöringen som är kvar. Ska kolla med Volvo på måndag vad allt kostar nytt. För med allt torkade och dammsugande tycker jag att bagagerumsgolvet inte ser så roligt ut.

Alternativet om jag inte får ordning på det är att lämna den till t.ex Ditec så dom kan köra ett par varv med med klädseltvätten...


Eller ska man köpa nån "ångtvätt" kanske? Som om jag inte skulle ha nog med elände gick mina glasögon sönder, vilket gjorde att jag inte kunde jobba idag, plus att ett clips på våtdammsugaren gick sönder, fick bli gaffatejp istället där :roll:
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av bustorp » 24 apr 2010 12:27

Luktar mattan fortfarande?
Kör den med högtryck...........lukten är alltid svår.
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Göran

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Göran » 24 apr 2010 14:52

Kontakta Turle och berätta om det inträffade, är det en seriös aktör så får du ersättning!
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Executive » 24 apr 2010 15:24

Jag var inom Jula idag. Pratade med butikschefen som var väldigt trevlig. Som jag vet så har dom egentligen ingen skyldighet att hjälpa till, för det är ju mitt ansvar när jag har lämnat butiken. Men han tyckte att jag hade en bra inställning så vi diskuterade lite olika förslag. Eftersom jag är lite rädd att det kan ta skada av kemikalierna om det står till på måndag (när jag isåfall hade kunnat lämna in bilen till Ditec) så kom han med en bra deal på en ångmaskin. Så nu har jag en nilfisk alto ångmaskin som jag ska prova med. Tror att det funkar! :)
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Executive » 24 apr 2010 16:31

Har kört bagagerumsmattan ("luggmatta") med munstycket för bl.a textil och det blev faktiskt som nytt! Sätter man näsan på så känner man att det fortfarande luktar lite, lite men det försvinner säkert när det fått vädra lite till! :nicka
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av TommyJ » 24 apr 2010 16:48

Vilken trevlig kille på Jula!
Senast redigerad av 1 TommyJ, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Tantrum » 24 apr 2010 18:19

Executive skrev:Har kört bagagerumsmattan ("luggmatta") med munstycket för bl.a textil och det blev faktiskt som nytt! Sätter man näsan på så känner man att det fortfarande luktar lite, lite men det försvinner säkert när det fått vädra lite till! :nicka
Kul att det funkar! Testa att duscha med vatten före du går på med ånga och att sen dammsuga ur mattan medan den fortfarande är fuktig. Det borde vara en riktig killer kombo :)

Haha, den där butikschefen var en riktig säljare :D
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Executive » 24 apr 2010 20:54

Har kört allting nu. Bilen luktar som ny igen, vilket den borde när den är 3 veckor gammal! ;) Så jäkla gött! :cheers
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

jaxpo
Medlem
Inlägg: 421
Blev medlem: 17 jul 2009 18:59
Ort: Göteborg

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av jaxpo » 24 apr 2010 21:20

Riktigt gött det ordna sig.. nu får du faktiskt slänga upp en bild på eländet så man slipper gissa hur ditt åk ser ut ;)

//Johan
Senast redigerad av 1 jaxpo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Nisse » 24 apr 2010 21:24

Executive skrev:Har kört allting nu. Bilen luktar som ny igen, vilket den borde när den är 3 veckor gammal! ;) Så jäkla gött! :cheers
Var det en Nilfisk Steamtec 312 .... :roll:
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Executive » 24 apr 2010 21:44

Ja, vad är det för fel på den? Bevisligen funkade den iallafall för mig! ;)

Första gången jag använder en ångtvätt och tycker att det var grymt smidigt! Passade på att göra rent badkaret osv. när jag ändå höll på! :D
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Nisse » 25 apr 2010 00:16

Executive skrev:Ja, vad är det för fel på den? Bevisligen funkade den iallafall för mig! ;)

Första gången jag använder en ångtvätt och tycker att det var grymt smidigt! Passade på att göra rent badkaret osv. när jag ändå höll på! :D
Vem har sagt att det är något fel på den ?? :lol:

Dom där maskinerna är jättebra !! :jeps
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Executive » 29 apr 2010 20:50

Jaha...

Allt var frid och fröjd tills nu. Den goda lukten efter interiörtvätten har vädrat ut och kvar är den skarpa doften av fälgrengöring. :|

Körde tvätt, ånga, våtdammsugning i nästan 4 (!) timmar idag. Det sitter kvar ändå! :shock: Det var inte riktig det jag hade tänkt att göra på en ledig dag :roll:


Kvar blir väl bara att köpa nya grejer isåfall. Kollade aldrig var det skulle kosta, eftersom lukten försvann (ett tag). Men får väl göra det nån dag i nästa vecka när jag är ledig. Gissar på ca 10-15000kr.
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av rekaren » 29 apr 2010 20:57

ozonmaskin kanske??
Senast redigerad av 1 rekaren, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av jujimbo » 29 apr 2010 20:59

Oj det låter inte roligt att behöva köpa nytt,finns det inte nån chans att det kan gå på försäkringen på bilen eller hemförsäkring?
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av Executive » 29 apr 2010 21:48

Lukten sitter i bagagerumsgolvet, den extra mattan, på tyget på insidan av bagageluckan och en formpressad filt under bagagerumsgolvet.

Golvet har även blivit lite missfärgat på ena sidan, så det känns som att nytt är enda alternativet. Jag ska undersöka försäkring, men jag misstänker att det bara gäller om något är trasigt.


Behöver man lägga 10-15 för att köpa nytt så får det nog ändå bli det. Värdet på bilen är ju över 600.
Senast redigerad av 1 Executive, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: 0,5l fälgrent i bagaget - vad göra?

Inlägg av rkoo » 29 apr 2010 22:29

Executive skrev:Jag ska undersöka försäkring, men jag misstänker att det bara gäller om något är trasigt.
Både Trygg-Hansa och OKQ8 Backup täcker drulle inuti bilen. Dvs just för denna typ av olyckor.
Nu har du säkert mest sannolikt Volvos egna försäkring men det kan ju vara så att det finns det skyddet där med.

Skriv svar