Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Missfärgning på skinnklädsel

Invändig rekond, lädervård
Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Missfärgning på skinnklädsel

Inlägg av Pada » 02 okt 2009 17:51

Har fått ett jobb på en större SUV nu i helgen. Ägaren har en brunaktig klädsel och har därav lite mönster av av bland annat blåjeans. Hur får jag lättast bort dessa märken? Fick idag hem Autoglyms interiörs schampo, dock funkar det ju enbart på tyg/mattor etc.

Hur får jag rent på dörrkarmens skinn, den ser lite sliten ut och vill gärna få upp lite glans. Kanske bara gnugga lite smått med ett interiörsmedel?

Tack för svaren på mina frågor :)

Edit:

Klädsel är enligt följande:

Bild
Senast redigerad av 1 Pada, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Missfärgning på skinnklädsel

Inlägg av Stupid-Flanders » 02 okt 2009 22:15

Jag har kört Lahegas Leather Car kit med bra resultat, Är inte säker på att det finns kvar hos Lahega men det är Leather Master som tagit fram det. Annars har jag hört att IKEAs kit ska vara bra.
Senast redigerad av 1 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color, it's a part time job!

Pada
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 17 sep 2009 21:08

Re: Missfärgning på skinnklädsel

Inlägg av Pada » 02 okt 2009 23:03

Bör Lahega produkterna få bort den lilla missfärgningen av jeansfärg med tro? Vågar man testa Autoglyms interiör schampo på skinnet för att försöka få bort något, får testa imorgon hursom.
Senast redigerad av 1 Pada, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Missfärgning på skinnklädsel

Inlägg av Stupid-Flanders » 02 okt 2009 23:12

Törs inte svara. Har bara tagit bort "smutsfläckar" på skinn med det. Testa, det värsta som kan hända är ju att du inte får bort fläckarna :jeps
Senast redigerad av 1 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gånger.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
jujimbo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1347
Blev medlem: 30 maj 2009 23:02
Ort: Strömstad

Re: Missfärgning på skinnklädsel

Inlägg av jujimbo » 02 okt 2009 23:21

jag hade märken på mitt skinnställ efter däck pg a närkontakt med stor suv full förare, fick bort dom med lädertvål för ridsadlar mm tror det var ekol som var märket, värt att testa.
Senast redigerad av 1 jujimbo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Missfärgning på skinnklädsel

Inlägg av Nisse » 04 okt 2009 09:53

blått nytt jeanstyg är det värsta man kan utsätta en ljus skinnklädsel för tyvärr...Problemet är också det att äkta skinn är ett levande material som är väldigt ömtåligt för vissa lite kraftigare medel...Det finns speciella cleaners för skinnklädlar Autoglym Leather Cleaner ...Trutest Pro Leather Cleaner 380...något annat än just speciella cleaners för skinn skall man inte testa med...då det är stor risk att man tar bort det naturliga fettet i skinnen...och detta kan medföra att skinnet spricker...Autoglym har väldigt bra medel för just skinnbehandlingar.... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Missfärgning på skinnklädsel

Inlägg av pake » 14 okt 2009 21:25

Leather Master har alla produkter du behöver och dessutom en mycket bra support. Har för mig de har ett speciellt medel just för att få bort jeansfärg från skinnklädsel.

Fick hjälp med grejer till min slitna och skadade 19 år gamla ljusa skinnklädsel. Det var regöringsmedel (3 olika), lim, spackel, anpassad bruten färg, sealer och conditioner, köpte genom Läderdoktorn och det stannade på 1300:-

Sätet på bilden hade innan recond en 7 cm lång reva och var torrt och smutsigt.

Bild[/url][/img]

Skriv svar