Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tryckmärken i lädersäten

Invändig rekond, lädervård
CorradoTobbe
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 feb 2012 18:21

Tryckmärken i lädersäten

Inlägg av CorradoTobbe » 22 feb 2012 18:57

Hej!

Nyligen hittat hit så ber om ursäkt om frågan varit uppe tidigare. Gjorde en sökning men hitta inget som kunde svara direkt på mitt problem.

Gjorde ett kap häromveckan på en lokal skrot på en halvskinn inredning till VW Corrado! Sätena var så gott som felfria med några få undantag. Denna kosmetiska skada verkar inte vilja ge med sig! :(

Bild
Shot at 2012-02-22

Skinnet är inte skadat, men på skroten hade de haft däcken på baksätet som legat emot skinnet och därmed lämnat efter sig ett "fint" avtryck i lädret. Finns det några konster för att få de att försvinna? Har använt mig av Leather Masters lädervårdsset men de verkar inte vilja bita! :|
Senast redigerad av 1 CorradoTobbe, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Tryckmärken i lädersäten

Inlägg av Tantrum » 22 feb 2012 20:18

Om du har en ångtvätt kan du testa att ånga av sätet lite lätt. Jag tycker det brukar strama upp typ sitsar och sånt där materialet blir lite uttöjt.

Var försiktig i början bara och dra en mikrofiberduk runt munstycket. Sitter ytskiktet kvar kan du gå på lite hårdare :) Med ånga plockar du lätt smutsen i textilytorna också ;)
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

CorradoTobbe
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 feb 2012 18:21

Re: Tryckmärken i lädersäten

Inlägg av CorradoTobbe » 23 feb 2012 17:05

De var som tusan! Tack för det tipset! Har använt ångtvätt till att putsa textilytorna men inte vågat prova mig på lädret. Gjorde det och visst blev det skillnad! Avtrycket är dock inte helt borta men såpass mycket att de inte syns om man inte tittar riktigt noga. Ska göra ett nytt försök med ångtvätten om de sku lyckas gå att trolla bort :P om inte så borde de väl så småningom försvinna med regelbunden vård. Jag tackar ännu för tipset! :jeps

Bild på resultatet :)

Bild
Senast redigerad av 1 CorradoTobbe, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Tryckmärken i lädersäten

Inlägg av Tantrum » 23 feb 2012 19:19

Vad roligt att det funkade :jeps

Som du skriver så kan du säkert gå över ytan ett par gånger till och få lite bättre effekt också.
Senast redigerad av 1 Tantrum, redigerad totalt 14 gånger.
...like a boss.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Tryckmärken i lädersäten

Inlägg av danne5 » 23 feb 2012 20:48

Funkade ju jättebra!!! :jeps
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert
Inlägg: 928
Blev medlem: 22 maj 2011 06:27
Ort: Söder om söder

Re: Tryckmärken i lädersäten

Inlägg av Rednales » 23 feb 2012 21:03

Tror nog det ger sig när du monterat den och börjar använda. Du får väl sitta i den och kolla på tv...
Senast redigerad av 1 Rednales, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tryckmärken i lädersäten

Inlägg av carina » 24 feb 2012 02:38

Ånga använde vi i sätesfabriken jag jobbade i för att få bort veck och oönskade rynkor... :)

Hoppas det sista ger med sig med men det kanske det gör när sätena används ordentligt!

Bra resultat blev det iallafall :P
Senast redigerad av 1 carina, redigerad totalt 14 gånger.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

CorradoTobbe
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 feb 2012 18:21

Re: Tryckmärken i lädersäten

Inlägg av CorradoTobbe » 25 feb 2012 21:28

Man tackar! :D Provade lite idag igen med ångtvätten och fick de aningen förbättrat. Tyvärr har det tydligen legat ett vinterdäck med nabbar mot lädret för det är några små gropar som inte vill gå bort och man ser att lädre är skadat där, tur nog har de inte gått hål på lädret men de ser ganska fult ut. :( Tror inte jag får de så mycket mer förbättrat men de är väl nåt jag få leva med. Eller finns de konster för att få bort såna skador med?


Bild

Skriv svar