Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny bil, behandla läder?

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
Glooie
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2014 20:32

Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Glooie » 25 jan 2016 21:24

Jag och frugan har beställt en helt ny bil för första gången nånsin! En solidsvart (japp, kommer få öva mig på att polera det där sista i framtiden) XC70 med svart läderinredning. Kommer lämna bort den för lackkonservering första gången (mycket beroende på tidsbrist, har småbarn), däremot tänkte jag försöka mig på att behandla läderinredningen själv. Kollade lite på BBV, men vad ska man välja? Leather Clean & Protect? Eller Mothers Leather Cream? Åsikter? Andra produkter?
Sen den stora frågan jag har, ska/behöver man göra rent lädret när bilen är helt ny (finns det nån hinna av något man bör/måste ta bort)? Eller är det bara att gå på med behandling med en gång? Hade ju vart smidigt om det bara är att köra på...

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Logan » 25 jan 2016 22:39

Jag kör själv med Autoglym Leather Care Balm
och är nöjd med den
trevlig doft och gör sitt jobb
har även bbv leather men den doftar mindre gott enligt mig.

Om bilen är så ny så lär det inte finnas mycket smuts och prata om
ev folk som provsuttit. Men jag skulle säga att det är bara och smörja in

Något du bör tänka på är om stolen har ventilerad läder, massa små hål
många tar för mycket i svampen när dom smetar ut det och fyller hålen.
kladdigt och onödigt.
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av progge » 26 jan 2016 06:18

Tjenare.
Skulle säga tvärt om.
Att alltid rengöra innan skydd. Lätt att kapsla in skit på lädret.
Tar inte många minuter att gå över sätena och göra rent.
Vilket skydd beror på lädrets kvalité, rätt produkt till rätt typ är viktigt.


http://www.leathermaster.se/rad-och-tips/lader/
http://laederlappen.se/fakta-om-lader/ladertyper
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Funk » 26 jan 2016 09:39

Har du en nybil I en prisklass som vanliga dödliga har råd med har du troligen PU-lackat spaltläder, då räcker det att bara hålla rent under en gansla lång tid. Insmörjning är meningslöst då skinne är så hart behandlat att det inte tar åt sig något.
Har du perforerat eller kanske till och med infärgat anilinskinn så rekomenderar jag produkter från Leather Master, som även säljs under andra namn.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

tmpolice
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 mar 2015 11:46

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av tmpolice » 16 feb 2016 18:20

Du kan köra med leather master. De har ett bilkitt men även ett möbelkitt.
Jag pratade med dem idag då jag inte orkade skicka efter bilkittet och möbelkittet fanns på mio.

Det består av en cleaner och ett balsam/conditioner.

Skillnaden mellan bilkittet och möbelkittet är att cleanern i bilkittet är starkare än i möbelkittet. Så med ny bil så köp ett kitt på mio eller annan möbelhandlare för 300 kr så har du en bra produkt. Flera biltillverkare säljer liknande kitt. Inte hört någon missnöjd med det än.

Glooie
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2014 20:32

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Glooie » 17 feb 2016 10:54

Ok, nån säger smörj in men gör inte rent, nån säger gör rent men smörja inte, vad ska man tro? Hur gör rekondfirmorna? Det lär inte va många som provsuttit bilen då den är helt ny (ingen demobil), men det jag funderar över är om det finns nån hinna eller liknande kvar från produktionen som behöver tas bort? Nån som vet?

Användarvisningsbild
Ola80
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: 05 dec 2013 16:34
Ort: Svedala

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Ola80 » 17 feb 2016 11:04

Jag har lite samma dilemma men resonerar så här eftersom jag själv är snickare. Jag ser sätet som ett bord som används flitigt. Det brukar jag göra rent med jämna mellanrum och olja in för att det ska behålla skicket och inte torka ut. Är det mättat med olja så så kommer det överflödet att torkas bort. Samma sak med skinn anser jag. Det måste underhållas även om det är nytt för att behålla sitt skick. Oavsett om det är nytt. Så jag kommer göra rent mina skinnsäten och behandla dom. Om jag har rätt eller fel vet jag inte, men det är mitt resonemang.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Perra83 » 17 feb 2016 11:37

Det brukar synas om man bara använder vatten att torka säten med. Fläckar ligger som kvar. Ett svagt blandat rengöringsmedel räcker.

tmpolice
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 mar 2015 11:46

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av tmpolice » 17 feb 2016 12:31

Jag tycker du ska rengöra 1 gång/6 månader och smörja med 3 mån intervall. Är ju inte speciellt jobbigt att göra det.
Du får säten som ser nya ut längre helt enkelt. Att inte behandla läder kontinuerligt är ungefär lika som att tro att en lackskyddad bil inte behöver tvättas.

Körde mitt leather master igår på sätena och det ser mycket bra ut, som nytt. Jag har en 2012 audi med läder/ alcantara (stavas det så?).
Du vinner mycket på att köra det och ett kit som mitt kostar 300kr och kommer hålla några år.
Ganska enkelt val.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av progge » 17 feb 2016 13:27

Ola80 skrev:Jag har lite samma dilemma men resonerar så här eftersom jag själv är snickare. Jag ser sätet som ett bord som används flitigt. Det brukar jag göra rent med jämna mellanrum och olja in för att det ska behålla skicket och inte torka ut. Är det mättat med olja så så kommer det överflödet att torkas bort. Samma sak med skinn anser jag. Det måste underhållas även om det är nytt för att behålla sitt skick. Oavsett om det är nytt. Så jag kommer göra rent mina skinnsäten och behandla dom. Om jag har rätt eller fel vet jag inte, men det är mitt resonemang.
Klokt resonemang, tycker jag :jeps

Rengöringen fungerar samma i stora drag på alla typer av läder.
ANILIN/SEMI ANILIN är den högsta kvalitén och vårdas på ett sätt.
BICAST Läder har polyuretan-film på sig och skall inte ha den typen av produkter.
I mellan dessa finns otaliga typer av läder, så läs på vad det sitter i din bil.
Välj produkter efter typ av läder. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Lemerok » 20 feb 2016 17:44

progge skrev: Klokt resonemang, tycker jag :jeps

Rengöringen fungerar samma i stora drag på alla typer av läder.
ANILIN/SEMI ANILIN är den högsta kvalitén och vårdas på ett sätt.
BICAST Läder har polyuretan-film på sig och skall inte ha den typen av produkter.
I mellan dessa finns otaliga typer av läder, så läs på vad det sitter i din bil.
Välj produkter efter typ av läder. :nicka
Hoppar in med en fråga här med, progge:
Vet du hur mina lädersäten ska behandlas?
Eller snarare vilken typ det är? Inte hittat någon info om det, enda som står är att de rekommenderar Volvo leather care kit.

Bild

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Perra83 » 20 feb 2016 20:04

Jag använde Scholl SPAM och SKIN till C30:ns skinn inredning och även V60 R-Design -13 skinn. Blev väldigt fint, matt yta som det ska vara.

En 50/50 bild på C30:ns förarstol.
Bild

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av progge » 20 feb 2016 20:11

Tjenare.
Läderklädsel
Volvos läderklädsel är behandlad för att bevara sitt ursprungliga utseende.

Läderklädsel är en naturprodukt som förändras och får en vacker patina med tiden. För att lädrets egenskaper och kulör skall bevaras, krävs regelbunden rengöring och efterbehandling. Volvo erbjuder en heltäckande produkt, Volvo Leather Care Kit/Wipes, för rengöring och efterbehandling av läderklädsel som, då den används enligt instruktionerna, bevarar lädrets skyddande ytskikt.

För att uppnå bästa resultat, rekommenderar Volvo att rengöra samt applicera skyddskräm en till fyra gånger per år (eller fler vid behov). Volvo Leather Care Kit/Wipes finns att köpa hos en Volvoåterförsäljare.
Läderratt
Läder behöver andas. Täck aldrig över läderratten med skydd av plast. För rengöring av läderratt rekommenderas Volvo Leather Care Kit/Wipes.

Detta är det jag kan se.
Så det ligger nog lager med färg samt lack, sedan valsas det ett mönster ovan på lädret.
Inga feta produkter, utan något med UV skydd skulle jag lägga på :jeps

https://www.youtube.com/watch?v=hDgSAmT7vVE
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Stefan N » 21 feb 2016 07:57

Bilvax borde va mer lämpligt på dom billigare läderklädslarna med tanke på lacken.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Lemerok » 21 feb 2016 11:06

Okej tack för infon grabbar, har sneglat lite på Scholl SKIN och även Pingens Leather Care.
Sen har jag provet med Orchard Interior wizard jag fick också, ska nog börja med att testa den.

Får kolla upp vad Volvos kit kostar, det borde ju ge rätt resultat.

Pson_99
Ny Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 jun 2014 20:46

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Pson_99 » 21 feb 2016 18:27

Hej!

Jag har testat Volvos kit på min tidigare C30 D2 R-design (med exakt samma klädsel som Perras!), och visst blev det matt och fint efter rengöringen - men när man sedan smorde in med krämen tyckte jag det blev blankt och "fult" igen...

Det som fungerar bäst tycker jag är Pingens interior clean, en interiörborste samt eventuellt mirakelsvampen för att få det där matta, krispiga nya utseendet :D

Mvh. Pierre

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Funk » 22 feb 2016 07:55

Volvos kit är ganska dyrt, och lär vara tillverkat av Leathermaster...även om jag inte kunnat få det bekräftat.. MIO möbler och IKEA påstås ha samma kitmed egna ettiketter.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av progge » 22 feb 2016 18:33

Stefan N skrev:Bilvax borde va mer lämpligt på dom billigare läderklädslarna med tanke på lacken.
Tja tror nog att plastfärg och bil lack inte är samma sak, men jag vet de som lägger på vax på läder.
:D
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Fågelbo
Ny Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 mar 2015 20:31

Re: Ny bil, behandla läder?

Inlägg av Fågelbo » 14 maj 2016 10:43

http://www.pingens.se/p/interior-22/lea ... 250ml.html

Ska snart testa den själv så vet inte om den e bra. Men i en ny bil lär det va den enda produkten du behöver om du använder den regelbundet från dag 1.

Skriv svar