Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

SPAM och PERL på skinnklädsel?

Invändig rekond, lädervård
Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

SPAM och PERL på skinnklädsel?

Inlägg av Lundberg » 02 sep 2015 19:08

Ska hjälp farsan att snygga till sin 520D inför försäljning. Utsidan ska tvättas, även motorrum. En enstegspolering med s20 och navy spiderpads kommer också göras, lägger UPGP efter detta. Perl under huven och på däcksidor.
Inredningen kommer köras med Spam toppas med Perl, inredningsmatta och golvmattor (tyg) körs med Smartab brisk och klädseltvätt.

Nu till klädseln, svart skinn, även dörrsidor. Har inte något lädermedel hemma men läste om Scholl Spam att det ska funka på skinn, kör med läderborste och microduk då. Även Carpro Perl spädd 1:5 ska funka på skinn enligt förpackningen.
Är det en bra idé att köra med detta eller gör jag bättre i att låta bli utan "riktiga" grejer? blir väl ganska rent med fuktad trasa bara.. Man ser ju inte fläckar direkt då det är svart skinn.

Ville bolla lite innan jag sätter igång inuti bilen. Tacksam för svar! :)
// Jack

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: SPAM och PERL på skinnklädsel?

Inlägg av e_king » 02 sep 2015 19:47

Spam kan du späda för att vara på den säkra sidan. Pearl har jag inte provat på läder.

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 aug 2012 21:56
Ort: Gävleborg

Re: SPAM och PERL på skinnklädsel?

Inlägg av fisher91 » 05 sep 2015 20:32

jag använder Brisk till skinn. fungerar hur bra som helst.
1:10 skrubba med nagelborste eller mirakelsvamp.
Automatlådor

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: SPAM och PERL på skinnklädsel?

Inlägg av miken » 05 sep 2015 21:31

Själv kör jag med SPAM om det är riktigt skitigt och sedan Scholl Purple den rengör lätt och lämnar en skyddande yta tycker det är grymt använder det på allt inne i bilen :) Luktar äpple

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: SPAM och PERL på skinnklädsel?

Inlägg av Lundberg » 07 sep 2015 09:02

Har inte blivit någon interiör än, jag provar och ser hur det blir tar några bilder och postar här efter! Kanske man skulle köpa en flaska purple..
// Jack

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: SPAM och PERL på skinnklädsel?

Inlägg av miken » 07 sep 2015 11:20

Det tycker jag att du ska !
Carpro PERL är inget jag använder inne i bilen förutom gummimattor.

PERL är mitt favoritmedel för däck :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: SPAM och PERL på skinnklädsel?

Inlägg av Perra83 » 07 sep 2015 11:57

Köp istället Scholl SKIN till skinn och PURPLE till paneler o dörrar mm. Både SKIN och PURPLE ger en matt och fin yta. Stryk på en gång och låt torka.
På fuskläder är PURPLE att föredra. SKIN torkar inte in så bra förutom på äkta vara.

Såg en bild på blocket där en V70 R-Design var alldeles blank och glansig invändigt :o såg skiiiiit ut!

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: SPAM och PERL på skinnklädsel?

Inlägg av Lundberg » 07 sep 2015 13:45

Perra83 skrev:Köp istället Scholl SKIN till skinn och PURPLE till paneler o dörrar mm. Både SKIN och PURPLE ger en matt och fin yta. Stryk på en gång och låt torka.
På fuskläder är PURPLE att föredra. SKIN torkar inte in så bra förutom på äkta vara.

Såg en bild på blocket där en V70 R-Design var alldeles blank och glansig invändigt :o såg skiiiiit ut!
Ja blankt skinn ger mig rysningar ;)
// Jack

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: SPAM och PERL på skinnklädsel?

Inlägg av korvis » 07 sep 2015 20:41

Lundberg skrev:
Perra83 skrev:Köp istället Scholl SKIN till skinn och PURPLE till paneler o dörrar mm. Både SKIN och PURPLE ger en matt och fin yta. Stryk på en gång och låt torka.
På fuskläder är PURPLE att föredra. SKIN torkar inte in så bra förutom på äkta vara.

Såg en bild på blocket där en V70 R-Design var alldeles blank och glansig invändigt :o såg skiiiiit ut!
Ja blankt skinn ger mig rysningar ;)
AMEN to that!

Skriv svar