Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rengöring av tygklädsel?

Invändig rekond, lädervård
Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Rengöring av tygklädsel?

Inlägg av Johan66 » 07 aug 2015 17:53

Hej

Här kommer det ytterligare en tråd om detta...
Har en bil med ljus tygklädsel som på sina ställen har roliga fläckar av fukt...

Om man skall rengöra själv, vad är enklast?

Är följande väg att gå ett av de rätta?
Lägger på med något rengöringsmedel (BBV/Turtle/Mekonomen mm) och låter det verka en liten stund
Gnider och torkar med trasa eller liknande
Sköljer/fuktar med rent vatten
Torkar av

När det gäller torkningen, kan man använda t.ex. Nilfisk Buddy 12 eller Multi 20 för att suga upp det mesta vatten som ligger i tyget? Använder idag en avdankad dammsugare i garaget för att dammsuga i bilen men funderar på att uppdatera denna och skaffa en som klarar av lite vätska också, därav frågan om dessa maskiner.

Eller skall man skaffa en RG2000?, den verkar man kunna använda som en dammsugare också

// J

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Rengöring av tygklädsel?

Inlägg av Stefan N » 07 aug 2015 21:34

Köp en RG, den kostar ju nästan inget. Det blir ju inte så rent av att bara gnugga runt skiten.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Rengöring av tygklädsel?

Inlägg av Lundberg » 07 aug 2015 21:57

Det blir såklart skillnad i resultatet med en klädseltvätt men det finns riktigt bra medel som lyfter upp smutsen och gör det möjligt att torka av. Har du framtida nytta av en tvätt så kan det absolut vara värt investeringen!
// Jack

Johan66
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 16 apr 2015 14:30

Re: Rengöring av tygklädsel?

Inlägg av Johan66 » 11 aug 2015 20:26

Det vart en RG2000 från Reservdelsgurun
Då skall vi bara få tid att prova den också

/ J

RobbeS
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 05 mar 2015 11:10

Re: Rengöring av tygklädsel?

Inlägg av RobbeS » 18 aug 2015 17:04

Har precis provat min RG2000 på en matta som var rejält skitig. Stor hund och på en plats där man alltid är gör ju sitt till att smutsa ner.
Omdömet då? Jo, den gjorde det den skulle och den gjorde det bra. Mattan blev som ny och RG2000 var enkel att använda.
Sen är det en 1400 kr klädseltvätt och det är vad den ska kosta inte ett öre mer. Det jag vände mig mest mot var att rören var av plast och när jag körde med munstycket för mattvätt insåg jag att det bara är att vara försiktig så det inte går av.
Slutsats, ska man använda den lite då och då är den helt okey men för mer frekvent användande skulle jag satsa på något dyrare.

Skriv svar