Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Få bort lukt ur mattan

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
thefarside
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 sep 2014 22:10

Få bort lukt ur mattan

Inlägg av thefarside » 02 aug 2015 21:44

Lång historia kort, dottern min spillde en 33cl mjölk där bak. På nåt märkligt sätt så hälldes mjölken ut under gummimattan vid fötterna och detta upptäcktes såklart inte förrän 2-3 dagar senare. Jag kan säga att det inte luktade särskilt mysigt när jag vände på mattan...

Provade att skrubba rent med såpa och därefter även gnugga med lite ättika utspätt med vatten. Hade även tillgång till en ångmaskin som jag körde på en stund. Efter att ha torkat upp överflödet så mycket som möjligt så har det nu torkat i 2 dagar och då sprutade jag på lite yokoair spray. Tyvärr så verkar det som att lukten sitter kvar ändå! Någon som har bra tips?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Få bort lukt ur mattan

Inlägg av Manor » 02 aug 2015 21:54

Det grundläggande är att få bort all gammal mjölk.
Har du tillgång till en klädseltvätt eller våtdammsugare så skulle jag blöta, skrubba, suga bort i omgångar tills det verkligen är rent. Därefter kan du testa med att ställa in en skål med ättika för att få bort eventuellt kvarvarande lukt. Det finns även andra medel att ta till, men ibland är deras doft nästan värre...

Ozonmaskin är väl en möjlighet om lukten ändå är kvar. Ta kontakt med en närliggande rekondfirma då det oftast inte är något man har tillgång till själv...


Inför därefter mat och dryckförbud i bilen ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

thefarside
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 sep 2014 22:10

Re: Få bort lukt ur mattan

Inlägg av thefarside » 02 aug 2015 22:07

Tack för svaret! Har dessvärre ingen tillgång till våtdammsugare men jag funderar på att blöta ner mattan rejält mer än sist och som du nämnde suga ur i omgångar. Men finns det risk att vattnet sätter sig någon annanstans under själva mattan? Visserligen så kan det väl inte bli värre än mjölken som legat och grott i ett par dagar, samtidigt så var det ju inte mer än 33 cl. Tror dessutom att dottern hade druckit halva när hon fick in den i bilen.

Ska ge det ett försök till annars blir man väl tvungen att lämna in bilen. Snacka om att gråta över spilld mjölk... :cry:

ps. matförbud infört...

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Få bort lukt ur mattan

Inlägg av Perra83 » 02 aug 2015 22:20

Vad är det för bil?

Ibland är det inte allt för svårt att ta ur en golvmatta.

Jag hade annars hällt ut en blandning av rengöringsmedel för klädsel och vatten. Kanske en eller ett par deciliter i taget. Sedan kladdat runt lite snabbt i mattan och sedan mosat på med handdukar eller våffeldukar. En tjock golvmatta binder en del vätska. Kabelkontakter sitter nog aldrig längs med golvet så det är ingen fara att blaska på.

thefarside
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 sep 2014 22:10

Re: Få bort lukt ur mattan

Inlägg av thefarside » 02 aug 2015 22:30

Det är en BMW 523 från 2011. Skadan är rätt så begränsad till mattan höger bak och det är kanske lite overkill att slita ut inredningen för att få bort den sista mjölken. Har du något bra tips på rengöringsmedel för textilklädsel? Tror ni det vore lämpligt med något desinficeringsmedel utblandat i vattnet? Tänkte på att det kanske är bakterier som bildar lukten när mjölken härsknar?

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Få bort lukt ur mattan

Inlägg av e_king » 03 aug 2015 10:54

Valet Pro Enzyme Odour Eater från Waxdog är kanon till sånt här. [emoji106]
Den löser upp och neutraliserar istället för döljer. Håller i längden

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Få bort lukt ur mattan

Inlägg av progge » 03 aug 2015 11:45

e_king skrev:Valet Pro Enzyme Odour Eater från Waxdog är kanon till sånt här. [emoji106]
Den löser upp och neutraliserar istället för döljer. Håller i längden

Bra tips e_king :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Få bort lukt ur mattan

Inlägg av Lundberg » 03 aug 2015 11:57

Vart i landet befinner du dig? Har klädseltvätt, ozonaggregat och och avjoniserare tillgängligt i Uppsala.
// Jack

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Få bort lukt ur mattan

Inlägg av Wolfram » 13 mar 2016 04:25

Hur gick det för dig?

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Få bort lukt ur mattan

Inlägg av miken » 13 mar 2016 08:25

en tvätt med klädseltvätt och sen Valet Pro Enzyme Odour Eater så borde lukten försvinna :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Skriv svar