Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rengöring av ljust skinn

Invändig rekond, lädervård
MackanP
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 jun 2015 13:03

Rengöring av ljust skinn

Inlägg av MackanP » 01 jun 2015 13:09

Har en Volvo med ljus skinnklädsel som behöver lite kärlek. Bilen är 10 år gammal.

Jag har rengjort med Leather Masters skinnrengöring. Tycker inte denna var speciellt effektiv? Körde även med mirakel svamp men blev lite rädd att använda den då jag tyckte att den slet på skinnet rätt hårt. Vad finns det för andra effektiva medel som tar bort smuts och fläckar? Är grön såpa att föredra?

Sittytan blev iaf bra då jag rengjort, lagt i färg (köpt en blandad i rätt kulör av Leather master) och sen fettat in med Smartabs Leather Feed.

coverbring
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 apr 2015 21:03
Ort: Sandviken

Re: Rengöring av ljust skinn

Inlägg av coverbring » 01 jun 2015 13:32

Finns massor med medel och knep. Ett bra tips är pingens interior clean där man kan blanda styrkan själv beroende på smutsgrad. Sedan gnuggar du med korthårig hård borste samt lite försiktigt med mirakelsvamp.
Sen "återfukta" skinnet med tex. Leather feed.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Rengöring av ljust skinn

Inlägg av Pierriewargen » 01 jun 2015 14:41

Brukar köra med borste och delta peach, och om det inte får bort all lort använder jag optimum power clean. Duger inte borste eller pensel att lösgöra smutsen med använder jag en mirakelsvamp, men som sagt är den aggressiv så då lär man ju se så inte färgen släpper.

Håller med om leather masters. Deras rengöringsmedel fungerar inte nå bra alls.

MackanP
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 jun 2015 13:03

Re: Rengöring av ljust skinn

Inlägg av MackanP » 01 jun 2015 14:53

Vart hittar jag delta peach och Optimum power clean? Ja mirakelsvampen var trevligt men lite väl aggressiv.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Rengöring av ljust skinn

Inlägg av Pierriewargen » 01 jun 2015 15:10

Delta peach tror jag finns hos bollnäs bilvård. Men tror nog de flesta interiörmedel funkar bra. Power clean finns på t.ex. Umeå fordonsvård. Väldigt mångsidig produkt.

Skriv svar