Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Invändig rekond, lädervård
Användarvisningsbild
gurrish
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 jan 2015 17:50
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av gurrish » 17 mar 2015 08:26

jag är fortfarande öppen, tänkte slå två flugor i en smäll när jag ändå skulle ha Vista till plasten exteriört. tolkade tidigare inlägg som att det skulle vara ok till bagagerumsmattan också då den är ganska lik plastmässigt.
lär ju inte vara nödvändigt att behandla den mattan flera gånger om året då den inte är väderutsatt.

men jag har nog blandat ihop de olika "vistorna", det är BBV Vista Pro jag beställt inte concept vista. var tvungen att dubbelkolla ordern...
En ren bil är viktigare än ett rent samvete

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av Funk » 17 mar 2015 08:34

BBV:s är ungefär samma som Concepts original..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av Pierriewargen » 17 mar 2015 11:01

Concept vista står emot kemikalier mycket bättre än BBVs i de tester jag gjort. Så om jag skulle rekommendera en av dom skulle det vara concept.

Användarvisningsbild
Hej
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 jan 2015 23:22
Ort: Lund

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av Hej » 17 mar 2015 13:44

Likaså är BBV´s väldigt tunn i konsistensen, lika som vatten. Trodde den skulle vara tjockare. Inte provat Concept Vista, men enligt en kamrat som kör den är den mer krämig. Likaså Autoglyms variant som jag hade innan, den är mer som filmjölk typ. Lättare att applicera den tycker jag om den är lite tjockare. Får reda Vista Pro:n med maizena :roll: :lol:

Användarvisningsbild
gurrish
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 jan 2015 17:50
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av gurrish » 17 mar 2015 13:50

Köpte flaskan på en liter så jag har en hel del plast att behandla innan den är slut gissar jag.

Iofs, till en XC70 med mycket svart plast får det kanske åt en hel del om man gör några behandlingar per år.

men som sagt är jag inte nöjd med resultatet kommer jag att testa något annat.
En ren bil är viktigare än ett rent samvete

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av Wolfram » 17 mar 2015 14:28

Sedärja, du hade nått mera medel än Vista skrev du, men hur som helst, lycka till med mattan. :)

Användarvisningsbild
gurrish
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 jan 2015 17:50
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av gurrish » 02 apr 2015 10:24

Verkar som att mattan är bortom all räddning, den har väl blivit för misshandlad av tidigare ägare så färgen är mer eller mindre borta. Den suger åt sig väldigt dåligt också.
En ren bil är viktigare än ett rent samvete

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av Funk » 02 apr 2015 10:35

Vi provade flera medel, och det var verkligen inget som funkade alls.. Concept, Smartab, Sonax , Autoglym och Smartwaxs varianter var alla verkningslösa...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

OscarTjader
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 feb 2015 20:49

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av OscarTjader » 02 apr 2015 12:26

Något du kan testa som sista alternativ:
Jag såg en youtube video för länge sedan minns jag där en man använde en varmluftspistol för att få tillbaka den svarta färgen på de svarta stötfångarna i plast bakpå bilen.
Det fungerade som så att det översta lagret dålig plast och smuts nästan till viss del förångades bort och svart pigment från undersidan expanderade av värmen, tog sig upp till ytan och lade sig överst. Såg nästan ny ut.
Kan vara värt att testa om du har slut på alternativ:)
Jag kan tyvärr inte lova något då jag aldrig testat själv och materialen är olika.

Användarvisningsbild
gurrish
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 jan 2015 17:50
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av gurrish » 03 apr 2015 17:20

Spännande idé, verkar ju nästan vara det sista alternativet till att köpa en ny.

Alternativt funderar jag på att stoppa den i förrådet och ta fram den när jag vet att jag ska köra skitiga saker.
Grundmattan i bagaget är ju ändå ganska snygg som den är i textil.
En ren bil är viktigare än ett rent samvete

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av Perra83 » 03 apr 2015 23:44

Är fläckarna för jobbiga så köp en ny matta. Antingen en tyg eller plast.

Mattan som ja har i V60 är ytan typ täckt med något gummiliknande material. Ytan blir förstörd av minsta lilla. Då är en tygmatta helt klart ett bättre alternativ.

S60n som ja hade innan hade en plastmatta och den gick inte heller att få 100% ren och det störde mig så mycket att den fick ligga i garaget.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av Funk » 04 apr 2015 08:29

Det finns ju en vändbar variant som är av tyg på ena sidan och plast på andra, jag tror den finns till alla Volvomodeller. Till vissa modeller finns den även så den täcker ett fällt baksäte..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 765
Blev medlem: 21 maj 2014 14:14
Ort: Norrhyttan

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av Norrhyttan » 04 apr 2015 11:57

Funk skrev:Det finns ju en vändbar variant som är av tyg på ena sidan och plast på andra, jag tror den finns till alla Volvomodeller. Till vissa modeller finns den även så den täcker ett fällt baksäte..

/Thomas
Hoppas den är bättre än Skodas variant på temat. Köpte en sådan när bilen var ny, men den är så bånglig att jag aldrig använt den.


Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av Funk » 04 apr 2015 12:42

Jag har Volvos variant i min V40 och den är helt OK..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

hofvander
Ny Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 jan 2009 21:27

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av hofvander » 29 apr 2015 22:16

Volvos mattor är skit , dom har en tendens att bli missfärgade och bli lite brun gulaktiga svårt att få bort men det går, jag har förvånat många kunder som själva har försökt med allt men inte lyckats.
Jag använder Master cleaner från Concept, sprayar på mattan låter verka 3-4 minuter sedan torkar/gnuggar jag den torr med microfiber och vips är den ren, låter som jag skrävlar men det funkar på många "omöjliga gummimattor
Gotland forever

Användarvisningsbild
gurrish
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 jan 2015 17:50
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av gurrish » 30 apr 2015 07:34

hofvander skrev:Volvos mattor är skit , dom har en tendens att bli missfärgade och bli lite brun gulaktiga svårt att få bort men det går, jag har förvånat många kunder som själva har försökt med allt men inte lyckats.
Jag använder Master cleaner från Concept, sprayar på mattan låter verka 3-4 minuter sedan torkar/gnuggar jag den torr med microfiber och vips är den ren, låter som jag skrävlar men det funkar på många "omöjliga gummimattor
Okej, jag har redan testat alkalisk rengöring och det bet inte ett smack. Känns inte som att det är skit som inte vill lossna, snarare att färgen försvunnit. Bedrövlig är den hur som helst. :(
En ren bil är viktigare än ett rent samvete

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av marc123 » 30 apr 2015 13:10

Jag rengjorde gummimattor igår med vatten och schampo, där efter använde jag ultima interior gel schampoo och borste sedan lät jag det torka över natten.

Idag tog jag sonus tyre and bump dressing och gick igenom.
Vi får se vad som händer om det blir ett snyggt svart gummi under ett längre tag eller om den återvänder till den gråa smutsiga gummit.

marc123
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 mar 2015 21:48

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av marc123 » 30 apr 2015 13:42

Tycker ni att jag skulle gjort något annorlunda? :D

Användarvisningsbild
gurrish
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 jan 2015 17:50
Ort: Göteborg

Re: Rengöring av bagagerumsmatta i plast

Inlägg av gurrish » 04 maj 2015 21:31

marc123 skrev:Tycker ni att jag skulle gjort något annorlunda? :D
Blir ju lite fet yta av produkter för utsidan. Kan kladda av sig på packningen lite. Bara du är nöjd så. :D
En ren bil är viktigare än ett rent samvete

Skriv svar