Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Återfetta leder och fukta plastlister?

Invändig rekond, lädervård
Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Återfetta leder och fukta plastlister?

Inlägg av Wolfram » 25 feb 2015 21:04

Förstår det du säger, kanske skulle skrivit baserat på kiseldioxid, och att det inte automatiskt är samma sak som silikon.
Att silikon bara är ett gruppnamn för alla ämnen som bygger på oorganiska polymerer som är baserade på kisel och syre gör väl inte saken helt jättelätt att reda ut när den finns i så många olika skepnader, iaf om man inte är kemproffs.

Jag är inget kemiproffs utan läser mig bara till informationen från internet, så något djupare kunnig om detta är jag inte, högst basala kunskaper.
Fanns mer att skriva om det, men jag lämnar det öppet ifall vi skulle krocka ihop på nån biltvätt, så vi har något att babbla om, men det du skriver om binda det till kolväten stämmer väl med vad som skrivs på andra ställen.

Fann det bara roligt att du skrev att det inte innehåller silikon när det första farliga ämnet i databladet var just, en silikonolja.

Paraffinolja finns kalasbilligt på Biltema noterades det när jag kikade på något till listerna, evighetspackning för kring en Röding Jr.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Återfetta leder och fukta plastlister?

Inlägg av Funk » 25 feb 2015 22:37

Fann det bara roligt att du skrev att det inte innehåller silikon när det första farliga ämnet i databladet var just, en silikonolja
Såklart blir det fel, jag hade bara läst infon på några ställen om att det inte innehöll silikon (tillverkaren själv t.ex). Föll själv i den fällan...borde kanske tänkt på det där att "silikonfritt" inte alltid skall tas ordagrant.
Röding Jr
Eehh nu känner jag mig gammal, vilken valör är det ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Wolfram
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 05 dec 2013 21:43
Ort: Kungälv

Re: Återfetta leder och fukta plastlister?

Inlägg av Wolfram » 25 feb 2015 23:15

No hard feelings så att säga.
50lappen vet du, en liten 500ing. :D

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Återfetta leder och fukta plastlister?

Inlägg av e_king » 26 feb 2015 00:28


Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Återfetta leder och fukta plastlister?

Inlägg av Funk » 26 feb 2015 08:10

Tack för den, men säkerhetsdatabladen innehåller inte alla ingående ämnen och inte heller hur dom använts tyvärr.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Återfetta leder och fukta plastlister?

Inlägg av deje » 19 nov 2015 11:48

Funk skrev:Tack för den, men säkerhetsdatabladen innehåller inte alla ingående ämnen och inte heller hur dom använts tyvärr.

/Thomas
Hej!
Vad kom ni framtill egentligen? Vilket medel funkar bra för att undvika fastfrusna lister, duger Biltemas?

MVH
deje

Användarvisningsbild
fisher91
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 aug 2012 21:56
Ort: Gävleborg

Re: Återfetta leder och fukta plastlister?

Inlägg av fisher91 » 19 nov 2015 13:38

Biltema har ju en produkt som man använder till listerna, jag har använt den många gånger innan jag köpte Einszett Gummipflege.
och har inga problem med gummilisterna idag.
om den innehåller obundet silikon kan jag inte svara på, men fungerar gör den.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... 000019637/
Automatlådor

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Återfetta leder och fukta plastlister?

Inlägg av Funk » 19 nov 2015 15:05

Biltemas skydd är helt OK, och vad det gäller silikon skall man kanske inte överdriva farligheten...
Annars fungerar det alldeles utmärkt att stryka listerna med lite vaselin på fingret, eller ren glykol.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Återfetta leder och fukta plastlister?

Inlägg av deje » 19 nov 2015 23:16

Tackar!
deje

joas
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 okt 2015 14:13

Re: Återfetta leder och fukta plastlister?

Inlägg av joas » 01 dec 2015 21:03

Lånar tråden.

Såg att Einszett har gått i konkurs men de fortsätter som Nextzett.
De kommer fortsätta med Einszett produkter bla. Gummi Pflege. :D

http://www.1z-usa.com/einszett-closes-n ... -nextzett/

Skriv svar