Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Klädseltvätt, diverse frågor

Invändig rekond, lädervård
Skriv svar
Användarvisningsbild
latisen
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 248
Blev medlem: 08 apr 2014 22:32
Ort: Hässleholm

Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av latisen » 20 aug 2014 08:26

Hej,
Kommer få hem min RG 2000 idag och har därför lite frågor.

Tänkte gå tillväga enligt följande:
Spraya kem och låta dra ett tag
Borsta med borste på de grövre fläckarna
Suga upp kem med RG 2000
Köra igenom med rent vatten via RG 2000's tryckspruta 2 gånger

Låter det vettigt?

Hur lång tid tar det att torka samt hur blöta blir sätena efter en sådan behandling?

Sen en annan fråga, kan man dammsuga grus och annat med RG 2000 utan att köra med påse? Typ ha halva uppsamlingsbehållaren fylld med vatten för att binda smutsen eller tar maskinen stryk av detta?

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av BTG » 20 aug 2014 09:23

Hur du tänker gå tillväga ser bra ut tycker jag,ang torktid vet jag inte riktigt finns olika sätt att snabba på den,själv använder jag avfuktare och dom blir inte så värst blöta efter du sugit rent.Tanken med maskinen du har låter jag nån annan ta men jag själv hade följt bruksanvisningen.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av Manor » 20 aug 2014 10:41

Jag brukar göra ungefär som du beskriver.

Spreja på rengöring manuellt och gnuggar med en borste.
Fyller RG2000 med vanligt vatten och sprutar + suger ett antal gånger tills jag inte tycker att det skummar och/eller ser smutsigt ut.
Det kan vara värt att gå över några extra vändor så att rengöringsmedlet verkligen försvinner då det annars verkar dra till sig smuts.

Jag använder inte min RG2000 som grovdammsugare, och jag vet inte om det räcker med vatten i den för att binda dammet optimalt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av Perra83 » 20 aug 2014 11:06

Damm och lätt smuts tar ju enklaste vägen i dammsugaren. Allt utom grus kommer hamna i filtret i maskinen.

I min grovdammsugare använder jag alltid påse och filter.

Min RG2000 används enbart till våtsug.

Användarvisningsbild
latisen
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 248
Blev medlem: 08 apr 2014 22:32
Ort: Hässleholm

Re: Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av latisen » 20 aug 2014 13:53

Jo, får nog bli ren våtdammsugare för min del också.
Dom skulle tagit fram ett tillbehör som drar luften genom vattnet (som det är på dammsugare med vattenfilter) :)

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av e_king » 20 aug 2014 15:58

Det är ju så lätt att sätta dit påsen. Dessutom är den riktigt stor så den räcker länge. :jeps

Skickat från min D6503 via Tapatalk

HazeGlaze
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 apr 2014 21:57
Ort: Timrå

Re: Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av HazeGlaze » 24 aug 2014 10:18

Jag kör separata dammsugare. Först ett varv med Biltemas grovdammsugare (silverplåthinken) sedan tar jag fram rg2000.
Även fast tvättvattnet kan bli sunkigt och grisäckligt så vill jag inte blanda ihop grovsugning med tvättning. Vill inte se grus, fimpar och gamla pommes i tvättvattnet...

Ang torktider så beror det ju lite på materialet i sätet. Tyg stoppning osv. Men räkna inte med att sitta på sätet den närmaste timmen, för så torrt har jag aldrig fått det.

/Hasse

Kopparbergs bilvård
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 jun 2014 10:06

Re: Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av Kopparbergs bilvård » 02 sep 2014 22:04

Jag suger upp allt skit i bilarna utan påse. Grus, godis, papper, hundhår. ...
Den håller ännu efter många många bilar :)

Fetto
Ny Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 24 aug 2014 21:34

Re: Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av Fetto » 08 nov 2014 19:41

Lånar tråden angående en fråga om Aquafilter 2000, som ska vara lik RG 2000.

Jag har testat dammsugaren nu och lyckats utföra vanlig torrdammsugning (som tydligen ska utföras utan dammsugarpåse) samt våtdammsugning.

Nu tänkte jag prova "våtrengöring med schampoextraktion" som det kallas enligt instruktionsboken. Då står det att man ska använda en "pappersdammpåse". Vilket känns underligt, kommer inte då påsen bli dyngsur och jävlig? Det rätta känns som att köra enligt instruktionerna för våtdammsugning och slå på schamponeringspumpen...

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av Manor » 08 nov 2014 21:31

Fetto skrev:Lånar tråden angående en fråga om Aquafilter 2000, som ska vara lik RG 2000.

Jag har testat dammsugaren nu och lyckats utföra vanlig torrdammsugning (som tydligen ska utföras utan dammsugarpåse) samt våtdammsugning.

Nu tänkte jag prova "våtrengöring med schampoextraktion" som det kallas enligt instruktionsboken. Då står det att man ska använda en "pappersdammpåse". Vilket känns underligt, kommer inte då påsen bli dyngsur och jävlig? Det rätta känns som att köra enligt instruktionerna för våtdammsugning och slå på schamponeringspumpen...
Jag håller absolut med dig...papperspåsen används enbart för (torr)dammsugning.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Fetto
Ny Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 24 aug 2014 21:34

Re: Klädseltvätt, diverse frågor

Inlägg av Fetto » 09 nov 2014 00:00

Manor skrev: Jag håller absolut med dig...papperspåsen används enbart för (torr)dammsugning.
Japp, manualen skojar bara till det, var nog onödigt av mig att köpa dammpåsar. De kanske behövs till RG 2000 vid torrsugning, men inte alls till Aquafilter 2000. Antar att man vid torrdammsugning med RG 2000 inte har ett vattenbad på 2.5 L i botten som med Aquafilter?

Skriv svar