Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Re: Handla från annat land, detta gäller

Matnyttig information och tips!
Skriv svar
linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 524
Blev medlem: 09 nov 2008 20:52
Ort: Växjö

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av linblekinge » 07 sep 2011 17:42

Värde under 200 sek inkl frakten inräknad åker igenom tullen utan moms
Över 200 sek så deb moms och exp avgift
Misstänker dom ett högre värde så får man ett brev där dom vill ha en kopia på köpet /värde
Detta sa tullen (posten utrikes Arlanda) själva när ja pratade med dom
Gåva under 500 sek går oxå igenom utan avgifter ..
Senast redigerad av 1 linblekinge, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 mar 2011 19:19
Ort: Knivsta

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av SAABninefive » 11 sep 2011 08:53

Lågvärde räknas frakt under 300kr nuförtiden och med lågvärde menas att man slipper tull/moms och som sagt är det en gåva så är det 500kr som gäller.

När det gäller privatperson och produkter köpta inom EU så betalar du momsen i respektive EU land alltså inte svensk moms så priset du betalar i det landet är då ink moms för det landet och inget läggs på i sverige.

Edit: Så just det här på våran hemsida : OBS! För privatpersoner gäller inte gränsen för lågvärde.
Privatpersoner får betala tull/moms avgifter oavsett värde.

Så är man en privatperson så åker man på det oavsett verkar det som :evil:
Senast redigerad av 1 SAABninefive, redigerad totalt 14 gånger.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13


Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av Funk » 11 sep 2011 13:54

När det gäller privatperson och produkter köpta inom EU så betalar du momsen i respektive EU land alltså inte svensk moms så priset du betalar i det landet är då ink moms för det landet och inget läggs på i sverige
.

Om företaget skickar varor för mer än 300.000 sek till Sveroge så är företaget momsskydliga även här, och tar då ut svensk moms, ett exempel är amazon.co.uk där momsen justeras i varukorgen då man checkar ut och väljer leverans till Sverige.


Jag har inte kunnat hitta något om fribelopp för privatpersoner, men i praktiken går postförsändelser från utsidan EU med värde på några hundralappar rätt igenom utan tullpåslag.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 mar 2011 19:19
Ort: Knivsta

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av SAABninefive » 11 sep 2011 18:19

Funk skrev:
När det gäller privatperson och produkter köpta inom EU så betalar du momsen i respektive EU land alltså inte svensk moms så priset du betalar i det landet är då ink moms för det landet och inget läggs på i sverige
.

Om företaget skickar varor för mer än 300.000 sek till Sveroge så är företaget momsskydliga även här, och tar då ut svensk moms, ett exempel är amazon.co.uk där momsen justeras i varukorgen då man checkar ut och väljer leverans till Sverige.


Jag har inte kunnat hitta något om fribelopp för privatpersoner, men i praktiken går postförsändelser från utsidan EU med värde på några hundralappar rätt igenom utan tullpåslag.

/Thomas
Sämmer inte riktigt, kom på att ofta när jag lämnar paket som kommer från usa eller något annat icke eu land så frågar ofta personen om dom ska betala tull och moms direkt till mej (privatpersoner) även om det är lågvärde. Så som FedEx tolkar tullreglerna så blir det tull och moms även på låt säga en 200kr frakt till privatpersoner =/ Men annat gäller då en sändning med värde under 500 kr som skickas som gåva mellan 2 privatpersoner då blir det ingen tull eller moms. Jag kan dock tro att många av lågvärde sändningarna går igenom i alla fall då vi inte lägger så stor vikt vid dom med dom mängder gods som kommer in varje dag :)

Vet också att diverse kinesiska företag (och säkert många andra) skickar lågvärde gods som gåvor, inte helt enligt reglerna men men :)
Senast redigerad av 1 SAABninefive, redigerad totalt 14 gånger.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13


Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 mar 2011 19:19
Ort: Knivsta

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av SAABninefive » 11 sep 2011 18:21

PS. Sverige är dock ett rätt lätt land att skicka paket till, det finns betydligt svårare länder att försöka skicka paket till :lol:
Senast redigerad av 1 SAABninefive, redigerad totalt 14 gånger.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13


bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av bigguns » 11 sep 2011 19:22

Göran skrev:http://www.tullverket.se/download/18.2b ... dla+på.pdf


Håller i skrivande stund på att dubbelkolla gränsen för minsta värde så du slipper betala svensk moms som privatperson. Detta står på FedEx hemsida

https://images.fedex.com/downloads/invo ... ide_SE.pdf
Varför slå på stora trumman om det här? Som tidigare nämts så är det momsat o klart inom EU.
Lär inte va många här som beställer bilvård från US då frakten äter upp vinsten, eller?
Sen varför bilvårdsprodukter KAN var c:a 25% billigare i England än här, skulle vara en intessant disskusion.

mvh Z
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 mar 2011 19:19
Ort: Knivsta

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av SAABninefive » 11 sep 2011 19:35

bigguns skrev:
Göran skrev:http://www.tullverket.se/download/18.2b ... dla+på.pdf


Håller i skrivande stund på att dubbelkolla gränsen för minsta värde så du slipper betala svensk moms som privatperson. Detta står på FedEx hemsida

https://images.fedex.com/downloads/invo ... ide_SE.pdf
Varför slå på stora trumman om det här? Som tidigare nämts så är det momsat o klart inom EU.
Lär inte va många här som beställer bilvård från US då frakten äter upp vinsten, eller?
Sen varför bilvårdsprodukter KAN var c:a 25% billigare i England än här, skulle vara en intessant disskusion.

mvh Z
En effekt av den otroligt låga dollarn just nu är att privat personer beställer grejjor från USA som kompletta galningar vilket märks för mej då jag knappt hinner ta mitt EM kaffe nu för tiden :lol: sen om det är bilvårds produkter eller ej det har jag ingen aning om, men tråden handlade ju om att handla från annat land så det kanske kan vara rätt generellt eller?? :)
Senast redigerad av 1 SAABninefive, redigerad totalt 14 gånger.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13


Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av Funk » 11 sep 2011 19:57

ninefive:
Jag har inte kunnat hitta något om fribelopp för privatpersoner, men i praktiken går postförsändelser från utsidan EU med värde på några hundralappar rätt igenom utan tullpåslag.
Postförsändelser kan vara nyckelordet..

Så sent som i fredags fick jag brev med varor från Jersey (helt skatte, moms och tullfritt) samt ett brev från UK med 25% moms pålagt helt enligt reglerna. Använder man däremot FedEx eller DHL så kan det vara en annan sak men är det inte nödvändigtvis heller tydligen...eftersom jag just kom ihåg att jag fick batteri till kameran levererat från Taiwan av FedEx utan något tull eller momspåslag i början av sommaren.
Sen varför bilvårdsprodukter KAN var c:a 25% billigare i England än här, skulle vara en intessant disskusion.
Så sant, och i vissa fall regelmässigt ännu högre..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av Jiiins » 11 sep 2011 20:56

bigguns skrev:
Göran skrev:http://www.tullverket.se/download/18.2b ... dla+på.pdf


Håller i skrivande stund på att dubbelkolla gränsen för minsta värde så du slipper betala svensk moms som privatperson. Detta står på FedEx hemsida

https://images.fedex.com/downloads/invo ... ide_SE.pdf
Varför slå på stora trumman om det här? Som tidigare nämts så är det momsat o klart inom EU.
Lär inte va många här som beställer bilvård från US då frakten äter upp vinsten, eller?
Sen varför bilvårdsprodukter KAN var c:a 25% billigare i England än här, skulle vara en intessant disskusion.

mvh Z

Frakten åt inte upp min vinst :D Å då beställde jag när dollarn låg lite högre än nu. Å grädde på moset.....Va att den slank igenom tullen smärtfritt ;) Här får du ett ex. :D http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Collinit ... 2ea55b68d4
Senast redigerad av 1 Jiiins, redigerad totalt 14 gånger.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
jesprut
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 aug 2010 15:39
Ort: Karlsborg

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av jesprut » 11 sep 2011 21:25

Jiiins skrev:
Frakten åt inte upp min vinst :D Å då beställde jag när dollarn låg lite högre än nu. Å grädde på moset.....Va att den slank igenom tullen smärtfritt ;) Här får du ett ex. :D http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Collinit ... 2ea55b68d4
Me like =)
Senast redigerad av 1 jesprut, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 27 mar 2011 19:19
Ort: Knivsta

Re: Handla från annat land, detta gäller

Inlägg av SAABninefive » 11 sep 2011 21:32

Kom också på att ofta när man handlar så läggs momsen på direkt på priset och då frakt "ingår" så brukar det på fraktsedeln vara i kryssat duties and taxes bill sender, alltså att avsändaren står för tull och moms kostnaderna, det kan ni ju kika på när ni får något paket från utlandet och då vet ni direkt om ni kommer att få någon faktura senare eller inte. Jag tror säkert också att när det gäller varor under 300kr så är det nog väldigt sällan företaget som sålt inte kryssar i sender då det inte kostar dom något då. Dom flesta stora företagen som skickar stora mängder paket varje dag har ju riktigt sjuka rabatter hos DHL/UPS/FedEx så det nästan blir gratis per kolli och då ingår oftast även frakten :)

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13


Skriv svar