Sida 1 av 1

Diverse olika korkade frågor!

Postat: 29 jul 2017 18:11
av Cubalibre
Hej!

Jag skall inom kort köpa mig en lite nyare bil, som har gått 800mil.....och jag vill verkligen försöka hålla den i bra skick, vilket jag inte har lyckats så bra med tidigare bilar, dessvärre.

Jag har funderat på det här med lackkonservering, ceramic pro och andra liknande behandlingar. Är det något som är värt att göra, och är det isf något som är bättre än det andra? Och om det finns någon som kan rekommendera ett ställe i närheten av Göteborg så vore det toppen! Jag har själv tittat på Rekondspecialisten (Ditec), och funderar även eventuellt på att tona rutorna där.

Största anledningen till att jag funderar på nån sån typ av behandling är att jag bor i lägenhet och har inte tillgång till högtryckstvätt, utan kommer få hyra in mig på en tvätthall. Och skall man förutom tvätt, också stå där och vaxa bilen, så kan det bli lite dyrt. Så en ordentlig tvätt mellan varven och avsluta med lite detaljspray hade ju varit kanon.

När det kommer till att vaxa dock.....så vad är det som gäller egentligen. Om jag nu hämtar en bil som ser väldigt bra ut i lacken.....men vill efter ett tag tvätta och vaxa den. Måste man då polera och ta bort den gamla vaxen som sitter på bilen idag? Om inte med en gång, är det något man behöver göra framöver.....eller är det bara att tvätta och vaxa för att underhålla skyddet?

När det gäller vax och detaljspray (typ Angelwax Enigma QED), kan man ta det på alla ytor....även rutor?

Och är det någon som vet vad det är för skillnad på Angelwax QED och den nya.....DUBBELT så dyra Enigma? Någon som har testat båda och vet om det är värt att lägga dubbelt så mycket på Enigman.....eller som kan rekommendera något annat liknande?

En annan sak som jag har försökt söka mig fram till är om man kan förvara olika bilprodukter så som shampoo, vax, detaljspray, förtvättmedel och medel för interiören i bilen. Tänker både på sommaren då det kan bli väldigt varmt, men även på vintern då det kan bli minusgrader.

Detta får räck tills vidare.....kommer säkert mer ;-) Hoppas någon har kunskap och vill svara.

Tack i förväg!

/Niklas

P.S Bilen som skall köpas är vit.

Re: Diverse olika korkade frågor!

Postat: 30 jul 2017 06:41
av Funk
Välkommen !
Det finns flera lösningar på lackskydd , vare sig man vill göra det själv eller lämna bort..
I Göteborgstrakten finns det flera aktörer, jag brukar skicka folk till Z-rekond i Mölnlycke och har ännu aldrig hört om någon som blivit besviken..

Kör du mycket ?
Om inte så kan man komma undan med snabbmetoder som CarPro Hydr02 , vilket man kan lägga på var tredje månad eller så..det fungerar överraskande bra. Frugans bil klarar sig alldeles utmärkt med bara det och regelbundna tvättar.

De flesta Snabbvax/quick detailer bör inte läggas på rutor, då dom kan bli lite fläckiga..

Förvaring: Värmen är knappast problemet, utan kylan... men en liten bag/verktygsväska funkar bra att bära upp till lägenheten.

/Thomas

Re: Diverse olika korkade frågor!

Postat: 30 jul 2017 08:31
av Cubalibre
Funk skrev:Välkommen !
Det finns flera lösningar på lackskydd , vare sig man vill göra det själv eller lämna bort..
I Göteborgstrakten finns det flera aktörer, jag brukar skicka folk till Z-rekond i Mölnlycke och har ännu aldrig hört om någon som blivit besviken..

Kör du mycket ?
Om inte så kan man komma undan med snabbmetoder som CarPro Hydr02 , vilket man kan lägga på var tredje månad eller så..det fungerar överraskande bra. Frugans bil klarar sig alldeles utmärkt med bara det och regelbundna tvättar.

De flesta Snabbvax/quick detailer bör inte läggas på rutor, då dom kan bli lite fläckiga..

Förvaring: Värmen är knappast problemet, utan kylan... men en liten bag/verktygsväska funkar bra att bära upp till lägenheten.

/Thomas
Nej jag kör inte mycket.....under 1000 mil om året.

Angående det här med produkterna och kyla....gäller det alla produkter? Jag hade ju velat ha en låda ståendes i bagagen, så att man alltid har tillgång.....ifall man får för sig att åka och tvätta då man är ute och kör......eller om man bara vill torka av sina rutor invändigt....eller bättra på panelen.....ta bort fågelskit o.s.v......istället för att behöva åka hem och hämta det jag behöver.

Nu har jag beställt Angelwax Enigma....både hårdvax och deras detaljspray QED.

Det som jag jättegärna vill veta är då jag hämtar min "nya" bil, är om jag kan tvätta den och vaxa den.....eller om den måste poleras först? Och om den måste poleras, hur ofta skall det göras? Är det något man måste göra varje gång innan man vaxar sin bil?

Re: Diverse olika korkade frågor!

Postat: 30 jul 2017 10:56
av Funk
Generellt klarar inget minusgrader, eftersom det mesta innehåller vatten och fryser..en liten sprayflaska med färdigblandad spolarvätska och en mikrofiberduk, lite mjukt torkpapper i en spann med en engångssvamp samt en torkduk så klarar man det mesta..

Troligen har redan bilfirman sett över bilen du köper, och kanske till och med polerat den lätt. Avfetta och tvätta noga så räcker det säkert. Hittar du någon enstaka repa eller något litet område som behöver poleras så kanske jag kan hjälpa till med det. Vitt är rätt tacksamt då repor syns väldigt lite..
Man behöver inte polera innan vaxning, och skall inte göra det om det inte behövs tycker jag.

/Thomas

Re: Diverse olika korkade frågor!

Postat: 30 jul 2017 11:01
av TonyM
Det är svårt att säga om det behövs polering eller inte. Ta och inspektera lacken själv och se hur pass mycket repor det finns i den. Kolla i solsken från olika vinklar och eventuellt med en lampa av något slag. Nu pass mycket som enigma fyller i repor. Men det är mer åt en keramisk lackbehandling det vaxet och så även qed. Då gäller det att ha så rent och repfritt utgångsläge som möjligt då det håller ett bra tag. Det kan vara värt att få reda på om bilen är behandlad sedan innan om det går. Annars kan det vara värt att tvätta den själv några gånger och se hur det pärla sig och hur lätt vattnet åker av från lacken. Och avvakta med att lägga på vaxet och även qed. Samtidigt som du tvättar bilen så kommer du att se hur lacken är med tvättrepor och dylikt. Det beror på hur den har varit tvättad innan som tex alltid maskintvättad eller dålig tvätteknik. Och hur ofta du behöver polera den beror på tekniken vid tvättning och torkningen. Det finns en hel del metoder för att få så lite tvättrepor som möjligt. Den första metoden att kolla upp kan vara tvåhinks metoden. Sedan att man använder sig av bra kvalitet på microfiber till tvätt och torkning. Kolla här på forumet som finns hur mycket som helst av tips på metoder och produkter. Nu var din bil vit har jag för mig och den är väldigt förlåtande i färgen när man får microrepor vid tvätt. Om man jämför med svart lack där det syns mycket mer. Sedan är det från lack till lack hur mjuk och hård den är. Asien bilar har överlag mjuk klarlack och wag har väldigt hårda medans Ford Volvo är oftast lite över medium hårda. Så hur ofta man polera är väldigt svårt att säga. Men med en god teknik och bra kvalitet på materialet och det är inte samma som dyraste materialet. Så går det alldeles utmärkt med en lättare vårpolering med ett fint polermedel som tar bort de tvättrepor som har blivit. Det är om du har utgått från en nypolerad lack vill säga. Beroende på skick så kan det behövas en grundlig polering innan du använder dig av ditt vax och qed. Ett tips är att köpa dig schampot i enigma serien också vilket förlänger tiden på vaxet en del extra precis som qed gör. Tänk på att enigma qed är inte så förlåtande som de flesta qd. Vad jag har förstått så är det viktigt att torka av resterna från varje sprut du lägger på lacken. Då detta härdar snabbt och blir väldigt hårt. Verkar som att det blir lättare att hantera vid blöt bil och spraya på och torka torrt direkt. Så några stycken microfiberdukar går det säkert åt.
Till sist kolla in forumet och länkar till olika sidor som delas. Och sug in information och ta till vara på det du fastnar för. Sedan finns det rätt mycket information på Youtube med som verkligen visar ingående hur man gör olika saker och även prov av produkter. Jag kan tycka att det är lättare att se det än att läsa sig till det.
Jag har angelwax qed och är väldigt nöjd med den. Dock så verkar den vara lite svårjobbad. Men man lär sig med tiden hur det funkar. Och jag har inte hållit på med detta så länge och gör misstag som gör att det tar längre tid att få det bra. Tålamod och ta lärdom om hur ens medel fungerar och läs instruktionerna och följ de till att börja med.
Kanske blir lite rörigt att läsa. Men det finns så mycket information att ta del av. Svårt att få ihop det med en liten text. Så hoppas att detta kan vara till lite hjälp iallafall
Lycka till med nya bilen!